Hmmm ben bezig met carb keuze voor mijn typhoon 125cc project...
Wou eerst voor een 22mm gaan maar heb hier en daar gehoord dat de 21mm beter is....
Vraagje: Waarom?
Ik heb search gebruikt maar kom er niet helemaal uit...
Heb wel iets gehoord over het feit dat 21mm ronde gaskamer heeft maar waarom dit nu beter is?
Ik heb ook vaker gehoord dat die 22mm carb's niet al te best zijn..., vriend van me reed eerst met 22mm @ evo tuned, en daarna met 19mm en die reed echt beter....
Die 22mm DO heeft de opbouw van de PHVA/PHVB-serie, dus ovale mengkamer... Bovendien is deze carb. voorzien van een electrische choke, wat ook zwaar zuigt [ook al is dit probleem vrij simpel te verhelpen]...
Een 21mm DO staat bekend als een zeer goede carb, door de ronde mengkamer...
Ik zou dus 100% zeker voor een 21mm DO gaan... Maar waarom geen 25mm DO, Dieter? Ik weet niet hoeveel toeren het blok gaat draaien, hoe groot de cilinderinhoud wordt? I.v.m. vullingsgraad...
mja 25mm zat ik ook aan te denken maar vind ik een beetje overkill op een licht bijgewerkte std cilinder. Ik hou ook een beetje de aktieradius in het achterhoofd. Volgens mij weegt het verschil in grote (en misschien in prestaties) niet echt op tegen het verhoogd verbruik zo'n ding gaat hebben...
MAW een grote carb heeft volgens mij te weinig vermogen winst om het verschil in verbruik (en actieradius dus) te verantwoorden...
Maar het wordt dus een 21 of een 22 mm DO. Waarom zou ik eigenlijk geen elektrische choke nemen?
Bart kan je me dan ook effe het typenummer van carb geven van een 21 mm die zou kunnen op std spruitstukkie van een typhoon?
PHnog iets? Alvast bedankt! Elek choke twijfel ik ook aan... maar ben altijd gewoon om daarmee te rijden dus als iemand het verschil tussen auto en manu choke effe wil uitleggen ben ik weer een beetje een gelukkig man....
we hebben het de vorige keer opgemeten met blokkies naast elkaar en de diameter op het carter is gewoon hetzelfde als standaard pia blok.
Dus ik ga gewoon standaard spruitstuk steken. Voor een 21 mm of een 22 mm heb je geen afwijkende diameter nodig dus het kan volgens mij allebei ik zit dus alleen nog met de vraag of het 21 of 22 gaat worden...
Mijn beslissing helt nu over naar 21mm maar het hangt er een beetje van af wat ik te pakken kan krijgen....