Wail

Member
Hallo Allen,

Ik Ben er weer met een vraag want, nadat mijn brommer een vastloper had en de koppelingdeksel afgebroken was heb ik het hele blok eruit gehaald en verschillende dingen vervangen.

Allereerst mijn setup:
Alu 50cc
Technigas hoogtoerige uitlaat
17.5mm dellorto
Vergroot membraan en spruitstuk
6 plaats stage 6 koppeling

Het gaat hier om een rieju rr uit 2005 met zoals iedereen al weet een am6 blok

Nadat ik alles eindelijk in elkaar gezet had heb ik hem vandaag voor het eerst gestart zodat ik de goeie sproeier kon vinden. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat sproeier 105 goed was en ik deze verder moest afstellen met de mengstel schroef. Hiervoor wilde ik wel dat het blok eerst warm was. Na 300m gereden te hebben in lage toeren met 20km/h ging ik wat hoger in de toeren (op advies van andere) om de cylinder in te rijden(steeds met verschillende toeren rijden en niet te Hoge toeren) maar toen ik van toer gebied veranderd trok hij eerst goed op maar oppeens verloor hij al zijn vermogen en wanneer ik hem op de stoep zette viel hij gelijk uit. Toen ik mijn helm afdeed hoorde ik duidelijk iets op mijn uitlaat bij de uitlaat poort druppelen en sissen. Helaas, omdat het al redelijk doner was, kon ik niet goed zien wat het was, wel even gevoeld of het niet mijn benzine leiding was(dit was het niet). Daarna pogingen gedaan om de brommer aan te kicken, maar zonder succes. Ook aan duwen was geen succes, dus maar naar huis gelopen. Ik heb overal gekeken en Kan nergens online advies vinden met wat het kan zijn of wat ik er tegen Kan doen. De bougie eruit gehaald en was niet nat, Bruin, zwart of iets zag er gewoon uit als een bougie die pas 100meter gelopen had.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zou even erbij vermelden om welke scooter het gaat. Is niet voor iedereen duidelijk.. Kan i.i.g niks in je startpost vinden.
 
Tsja dit kunnen natuurlijk een hoop dingen zijn die nu de boosdoener speelt....

Heb je je cilinder met een momentsleutel vast gezet of gewoon op gevoel? Zou namelijk kunnen dat je pakkingsetje van de cilinder nu dus kapot omdat die te los zat.

Maar hoe ben je tot de conclusie van sproeier 105 gekomen? Heb je eerst een stuk gereden en vervolgens vol gas en dan contact uit stoppen en meteen kijken? Want als je hebt gekeken na een paar honderd meter kun je er nog niet echt iets aan aflezen.
 
105 sproeier op een 50cc is dit niet een beetje veel van het goeie?

trok hij eerst goed op maar oppeens verloor hij al zijn vermogen en wanneer ik hem op de stoep zette viel hij gelijk uit. Toen ik mijn helm afdeed hoorde ik duidelijk iets op mijn uitlaat bij de uitlaat poort druppelen en sissen.
Na 300 meter gereden te hebben en dan al een sissende uitlaat als er vloeistof op druppelt, dan wordt hij toch iets te heet.

Was het geen koelvloeistof die erop druppelde want de kans is groot dat je cilinder nu vol koelvloeistof staat en dat hij daarvoor is uitgevallen en niet meer start.
 
105 sproeier op een 50cc is dit niet een beetje veel van het goeie?


Na 300 meter gereden te hebben en dan al een sissende uitlaat als er vloeistof op druppelt, dan wordt hij toch iets te heet.

Was het geen koelvloeistof die erop druppelde want de kans is groot dat je cilinder nu vol koelvloeistof staat en dat hij daarvoor is uitgevallen en niet meer start.
Bij kleinere sproeiers hoorde je hem bij gas open mwaoop doen(vermogen verliezen) en bij groter begin hij duidelijk te 4 takten. Bij 105 was dit minder en was hij al redelijk in balans alleen moest ik hem nog fine tunen, maar als u zegt dat het sissen waarschijnlijk koelvloeistof is Zou ik dus eerst bougie eruit moeten Halen en Dan alles uit de cilinder laten lopen en Dan weer proberen te starten. Wat zou u zeggen dan om toch nog eens te proberen met sproeiers, want gisteren van sproeier 82 tot 110 geprobeert.
Post automatically merged:

Tsja dit kunnen natuurlijk een hoop dingen zijn die nu de boosdoener speelt....

Heb je je cilinder met een momentsleutel vast gezet of gewoon op gevoel? Zou namelijk kunnen dat je pakkingsetje van de cilinder nu dus kapot omdat die te los zat.

Maar hoe ben je tot de conclusie van sproeier 105 gekomen? Heb je eerst een stuk gereden en vervolgens vol gas en dan contact uit stoppen en meteen kijken? Want als je hebt gekeken na een paar honderd meter kun je er nog niet echt iets aan aflezen.
Ik heb steeds gekeken wat de gasrespons is en of hij ging 4takten of als je gas gaf hij vermogen verloor en op basis daarvan steeds andere sproeier gedaan tot dit beide bijna niet Meer voorkwam.
 
Ik zou allereerst nakijken of er geen koelvloeistof sporen ziet op de plek waar het op de uitlaat kan druppelen of op de uitlaat zelf.
Ook de bougie uit de kop draaien en eens proberen te starten terwijl je, je hand boven het gat houdt en voelen/kijken of er koelvloeistof op je hand spat.

Naar de sproeier kun je altijd nog kijken want met die 105 sproeier heeft de brommer goed gelopen zeg je, dus moet hij hiermee ook starten.
 
Ik zou allereerst nakijken of er geen koelvloeistof sporen ziet op de plek waar het op de uitlaat kan druppelen of op de uitlaat zelf.
Ook de bougie uit de kop draaien en eens proberen te starten terwijl je, je hand boven het gat houdt en voelen/kijken of er koelvloeistof op je hand spat.

Naar de sproeier kun je altijd nog kijken want met die 105 sproeier heeft de brommer goed gelopen zeg je, dus moet hij hiermee ook starten.
Even gedaan maar er kwam tot mijn verbazing geen koelvloeistof uit de cilinder, misschien omdat ie sinds gisteren avond al stil stond. Bijgevoegd een foto van mijn bougie
 

Attachments

  • IMG_20220203_130533.jpg
    IMG_20220203_130533.jpg
    83.5 KB · Views: 14
Net de uitlaat gedemonteerd om te kijken of ik geen warmloper had en deze zat vol met koelvloeistof, met mijn pogibgen net ook koelvloeistof rond de kop bouten gezien
 

Attachments

  • IMG-20220203-WA0013.jpeg
    IMG-20220203-WA0013.jpeg
    83.9 KB · Views: 13
  • IMG-20220203-WA0011.jpeg
    IMG-20220203-WA0011.jpeg
    149 KB · Views: 13
Oei,

dan moet je de hele exercitie weer opnieuw doen met nieuwe pakkingen en denk eraan de moeren op moment vastzetten.
Doe voor de zekerheid een heel klein scheutje 2T olie in de cilinder en draai de krukas een paar keren rond want die koelvloeistof heeft de wand goed schoon gewassen en die oliefilm is nu verdwenen, vooral als je niet direct begint met de reparatie.
Vooral omdat je meldde dat de uitlaat na 300 meter al "sissend" heet was, hopelijk heeft dit niks gedaan met je cilinderwand door eventueel het gebrek aan smering.

heb je ook in je carter gekeken , niet dat dit nu vol zit met koelvloeistof
En wat @trabiarie reeds opmerkte, kijk hierna en indien er koelvloeistof aanwezig is deze eruit halen anders slinger je die bij de eerste startpoging weer de cilinder in.
 
Ik heb net het blok gedemonteerd om te kijken, en helaas was het ergste wat ik dacht dat kon gebeuren gebeurd. Er is teveel koelvloeistof bij gekomen en dit heeft hij niet leuk gevonden dus na een levensduur van 3 minuten heeft de cilinder het op gegeven en Ben ik mijn investering kwijt.
 

Attachments

  • Screenshot_20220203_145021_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Screenshot_20220203_145021_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    76.1 KB · Views: 13
  • Screenshot_20220203_145020_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Screenshot_20220203_145020_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    62.7 KB · Views: 14
  • Screenshot_20220203_145013_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Screenshot_20220203_145013_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    64 KB · Views: 14
  • IMG-20220203-WA0018.jpg
    IMG-20220203-WA0018.jpg
    40.1 KB · Views: 14
  • IMG-20220203-WA0019.jpg
    IMG-20220203-WA0019.jpg
    36.6 KB · Views: 13
Back
Top