Bougiedop/kabel vervangen

snorlax

Well-Known Member
Hallo,
ik heb een paar vraagjes over het vervangen van een bougiedop en bougiekabel. Ik weet zelf erg weinig van scooters dus vergeef me als ik hele domme dingen schrijf:p

Ik heb zelf een zip 25, en heb net een nieuwe bougiedop en bougiekabel binnen gekregen. Ik heb al op t internet gekeken hoe ik ze moet vervangen maar ik snap het nog niet. Overal staat dat je je bougiekabel zo uit je bougiedop kan draaien, maar dan moet je volgens mij eerst je bougiedop los zien te krijgen omdat ik anders me kabel niet kan draaien want die zit aan de andere kan in de bobine (dacht ik) vast. Dus hoe kan je je bougiedop los krijgen. en hoe krijg je je bougiekabel uit je bougiedop en je bobine?

En ook stond er ergens dat je eerst een stukje van je nieuwe kabel af moet knippen zodat deze beter blijft zitten, is dat nodig?

en als laatste, hoe krijg je je nieuwe bougiedop en bougiekabel weer goed op zijn plek?

alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

bougiedop EN kabel kun je tegelijkertijd los draaien uit de bobine , het makkelijkste is om even de bobine eraf te pakken , dan draai je de kabel er zo uit.

bougiedop kun je er zo af en op draaien zonder iets los te halen verder..
 
Je kan de kabel bij de bobine er gewoon uitdraaien/trekken met een beetje kracht.
Zit natuurlijk wel aardig stevig vast, dus je moet er wel wat kracht opzetten.

Idem dito voor de dop op de kabel.

Een stukje draaien en er aan trekken werkt vaak het beste.

Meestal is de isolatie wat te lang van fabrieks af aan, dus knipt men een mm of 2 eraf.
Dit verschilt per kabel, dus het hoeft niet bij allemaal.
Aangezien het uiteinde van binnen hol is, en daar in zie je de koperen kern zitten.
In je bobine zit een soort staafje waar je de kabel overheen schuift.
Zodat deze contact maakt met de koperen kern van je kabel, en zo de stroom doorgeeft.

Mijn verhaal hier gaat over een 2 takt bobine, hoe het bij een 4 takt werkt weet ik niet.
En ik kan aan jou verhaal niet lezen of je een 4 takt of 2 takt hebt.

-

Verder bestaan er geen domme vragen, wel domme antwoorden. ;)
 
bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb een 4 takt zip, maar dan heb ik nog een probleem want mijn bougiedop kan maar een half rondje draaien, dus hoe kan ik die er dan af draaien? en hoe kan ik de bobine er af halen? als dat allemaal is gelukt kan ik mijn nieuwe bougiekabel dan makkelijk in de bobine duwen en de bougiedop in de bougie duwen?
 
Ik denk idd dat dat bij mij het geval is want er zit over de bougiekabel een lang stuk rubber dat vast zit aan de bobine, maar dan kan ik er alsnog een andere bougiedop opzetten toch? hoe krijg ik die dop dan los want ik kan hem dus maar een half rondje draaien
 
Door draaien?
Het gaat echt niet gelijk stuk hoor.

Gewoon goed kijken, en als je echt denkt dat het niet kan even langs een bromboer gaan.
Die heeft die kabel in 1 min vervangen, mits mogelijk natuurlijk.
 
nee ik heb de bobine nog niet gedemonteerd, is dat simpel om die te demonteren? maar het is nu de bougiedop die ik van de bougie af moet krijgen, moet je die er uit draaien of is die er ook gewoon uit te trekken?
 
Back
Top