bougiedop effect op hittegraad van bougie

Ik heb een typhoon met een streetrace 70cc en ik krijg de sproeier maar niet afgesteld, ik heb er een ngk br8es in zitten. Kan de bougiedop ervoor zorgen dat mijn bougie niet warm genoeg is want de bougie is met sproeier 66 nog zwart wat ik heel klein vind voor een 70cc. Ik heb nu de std bougiedop

dellorto 17.5
stage 6 streetrace 70
std uitlaat
std luchtfilter
zilveren polini drukveer
5.3g rollen
groene polini trekveren
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt een "ontstoorde" bougie, zie je aan de R (=weerstand) in het typenummer.
Deze weerstand zorgt ervoor dat de stroom op het moment dat de vonk overslaat beperkt wordt.
Gebruik je daarbij nog eens een bougiedop die ook ontstoord is, heb je die 5K Ohm zowel in de bougie als in de bougiedop in serie.
Maw, de stroom wordt dus "twee-maal" beperkt.

br8es in zitten. Kan de bougiedop ervoor zorgen dat mijn bougie niet warm genoeg is
Dat kan in theorie inderdaad echter of je dit in de praktijk ook merkt is een tweede want de meeste hitte komt toch van de explosie niet door de stroom die vloeit als er vonkoverslag plaatsvindt.

Dus eerst de weerstand meten van de bougiedop en indien hier een weerstand in zit, deze als test eens vervangen door eentje zonder weerstand of natuurlijk deze bougiedop houden en een bougie kopen zonder weerstand.

  • Maar is je luchtfilter element wel schoon?
  • Heb je voldoende compressie?
  • Een goeie felle vonk?
  • Mix jezelf en zo ja hoeveel ml op 1 leter benzine, zo nee, lekt de oliepomp niet?

Edit: Oei niet alles gelezen, ik zag net dat @Tim Ark deze morgen reeds hetzelfde schreef, sorry. :oops:
 
Last edited:
Ik heb de bougiedop doorgemeten met een multimeter, hij zei dat er geen weerstand op de bougiedop zit, kan de bougie ook zwart worden doordat er een te kleine sproeier in zit? Er loopt ook zwarte vloeistof langs de bougie als ik een grotere sproeier dan 66 erin heb
Post automatically merged:

Kan dit ook te maken hebben met compressie, want voor mijn gevoel heeft hij prima compressie alleen niet optimaal
 
Ik heb de bougiedop doorgemeten met een multimeter, hij zei dat er geen weerstand op de bougiedop zit
Dan is dit in orde een ontstoorde bougie met een niet ontstoorde bougiekap.

Waarom hittegraad 8, wordt dit geadviseerd door de fabrikant van de cilinder of van horen zeggen?


kan de bougie ook zwart worden doordat er een te kleine sproeier in zit?
Nee een te kleine sproeier zorgt voor een te arm mengsel, dit resulteert juist in een grijze of witte bougie en kan je een warmloper bezorgen omdat alles veel heter wordt.


Een lage compressie zorgt oa ook voor een slechte verbranding.
Slechte verbranding is oa ook zwarte bougie.
Ik zeg niet dat dit zo is, om dit te achterhalen moet je de compressie (laten) meten.

Maar ook een zwakke vonk zorgt voor een slechte verbranding.
Heb je de elektrode afstand van de bougie ook vergeleken met wat Piaggio daar van vindt?

Heb je een fatsoenlijke cdi of eentje van Ali-express?
Zit er niet toevallig een Eurobegrenzer in die continue ingeschakeld staat?

Luchtfilter en oliepomp al nagekeken of nagedacht over de mengverhouding die je toepast indien je zelf mixt?
Wat is de stand van je gasnaald?
 
Dan is dit in orde een ontstoorde bougie met een niet ontstoorde bougiekap.

Waarom hittegraad 8, wordt dit geadviseerd door de fabrikant van de cilinder of van horen zeggen?



Nee een te kleine sproeier zorgt voor een te arm mengsel, dit resulteert juist in een grijze of witte bougie en kan je een warmloper bezorgen omdat alles veel heter wordt.


Een lage compressie zorgt oa ook voor een slechte verbranding.
Slechte verbranding is oa ook zwarte bougie.
Ik zeg niet dat dit zo is, om dit te achterhalen moet je de compressie (laten) meten.

Maar ook een zwakke vonk zorgt voor een slechte verbranding.
Heb je de elektrode afstand van de bougie ook vergeleken met wat Piaggio daar van vindt?

Heb je een fatsoenlijke cdi of eentje van Ali-express?
Zit er niet toevallig een Eurobegrenzer in die continue ingeschakeld staat?

Luchtfilter en oliepomp al nagekeken of nagedacht over de mengverhouding die je toepast indien je zelf mixt?
Wat is de stand van je gasnaald?
Hittegraat komt van horen zeggen, oliepomp zit er niet meer in, het is de orginele cdi, geen eurobegrenzer, luchtfilter zal ik nog even bekijken
 
compressie, gasnaaldpositie, mengverhouding, goeie vonk, elektrode afstand bougie niet te vergeten!

Verder valt mij nog in, uitlaat niet deels verstopt of een obstructie in luchtfilter/ inlaatkelk carburateur/membraan of prop in de uitlaat?
 
Dan is dit in orde een ontstoorde bougie met een niet ontstoorde bougiekap.

Waarom hittegraad 8, wordt dit geadviseerd door de fabrikant van de cilinder of van horen zeggen?



Nee een te kleine sproeier zorgt voor een te arm mengsel, dit resulteert juist in een grijze of witte bougie en kan je een warmloper bezorgen omdat alles veel heter wordt.


Een lage compressie zorgt oa ook voor een slechte verbranding.
Slechte verbranding is oa ook zwarte bougie.
Ik zeg niet dat dit zo is, om dit te achterhalen moet je de compressie (laten) meten.

Maar ook een zwakke vonk zorgt voor een slechte verbranding.
Heb je de elektrode afstand van de bougie ook vergeleken met wat Piaggio daar van vindt?

Heb je een fatsoenlijke cdi of eentje van Ali-express?
Zit er niet toevallig een Eurobegrenzer in die continue ingeschakeld staat?

Luchtfilter en oliepomp al nagekeken of nagedacht over de mengverhouding die je toepast indien je zelf mixt?
Wat is de stand van je gasnaald?
Fabrikant zegt 9 maar een 8 is toch warmer dus als ik 9 erin zou doen dan krijg ik toch alleen maar onvolledigere verbranding?

Ik probeer alles wel ik zal laten weten of t gelukt is
 
Zo'n stage6 streetrace heeft absoluut een hittegraad 9 nodig. Ik rijd met de 50cc versie en kreeg met hittegraad 8 nooit een mooi beeld, reed overigens perfect. Ik hang er een B9HS en hoppa mooi koffie met melk bruin.

Toch denk ik dat er meer aan de hand is bij jou. Zie tips van @Sparky

Geen begrenzingplaat in die 17.5 Dellorto?
 
Zo'n stage6 streetrace heeft absoluut een hittegraad 9 nodig. Ik rijd met de 50cc versie en kreeg met hittegraad 8 nooit een mooi beeld, reed overigens perfect. Ik hang er een B9HS en hoppa mooi koffie met melk bruin.

Toch denk ik dat er meer aan de hand is bij jou. Zie tips van @Sparky

Geen begrenzingplaat in die 17.5 Dellorto?
Zou kunnen maar ik heb de carb nieuw er zelf opgezet dus denk niet dat die erin zit, ik bestel wel een br9es en een bougiedop zonder weerstand voor de zekerheid en een sito plus dan omdat die uitlaat vgm niet goed is idd, het is ook een zip 2t snor uitlaag die onbegrensd is. En zal ff alles nakijken
 
Je doet je naam wel eer aan he

Je kan een hittegraad niet aanpassen....
En hittegraad 9 heb je in een 7t zitten maar niet in een streetrace hoor
Ik begrijp dat je hem niet kan aanpassen maar als hij niet genoeg stroom krijgt kan hij toch minder “hard” vonken, ik begrijp niet wat je met dat andere bedoelt. Als de fabrikant zegt dat ik een 9 erin moet doen dan zal dat toch goed zijn?
Post automatically merged:

compressie, gasnaaldpositie, mengverhouding, goeie vonk, elektrode afstand bougie niet te vergeten!

Verder valt mij nog in, uitlaat niet deels verstopt of een obstructie in luchtfilter/ inlaatkelk carburateur/membraan of prop in de uitlaat?
Bij een typhoon gaat het luchtfilter met een slang maar het frame en dan trekt hij door het frame lucht, en daar zit mijn zijkap voor, kan dit niet een obstructie zijn
 
Last edited:
Back
Top