Bougie vonkt aan buitenkant

MaxB

New Member
Hey,
Ik heb een tijdje geleden een Gilera Citta (bouwjaar 2004) aangeschaft. Nou heb ik wat problemen gehad die ik tot nu toe heb kunnen verhelpen, maar nu loop ik echt vast.
Ik had een nieuwe sproeier er in gedaan, een sproeier waarmee hij voorheen ook gewoon zonder problemen mee heeft gelopen en toen wilde hij opeens niet meer starten. Ik heb toen gecheckt of de bougie vonkte en toen kwam ik iets raars tegen. Als ik mijn bougie naast de cilinderkop houd dan vonkt hij niet tussen de elektroden maar tussen de cilinderkop en de buitenkant van de bougie. Ik heb toen geprobeerd een oude bougie, waarvan ik dacht dat hij stuk was, er in te zetten. Die deed het weer tot mijn verbazing. Ik heb daar toen 10 meter mee kunnen rijden voordat die het ook begaf. De bougie's die ik gebruik zijn NGK BR 7HS. Hij heeft hier voorheen altijd goed mee gereden. Hij heeft altijd binnen verwarmt gestaan en nooit in aanraking met vocht gekomen voor zover ik weet. Er zit een standaard 50cc blokje onder. Sproeier 56. Ik heb ook al geprobeerd de bougiekabel en dop te vervangen maar dit had geen effect. Iemand enig idee wat dit is?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Advertisement - register to remove this

Het feit dat je aan de schroefdraad een vonk ziet springen is een teken dat de bougie geen goed contact maakt met de massa van het blok anders kan daar geen vonk overspringen.
Echter dan zou je ook geen vonk moeten zien tussen de elektrode en de schroefdraad.
In eerste instantie zou ik zeggen, je bougie is niet in orde want tussen de schroefdraad en de middenelektrode van de bougie hoort een ceramische isolator te zitten.
Hoe ziet je bougie(s) eruit?
Want als deze isolator vol roet, vocht of ander geleidend spul zit, heb je geen vonk bij de elektrode zelf maar staat het grootste deel van de ontsteekspanning op de schroefdraad zelf.
Een andere mogelijkheid is dat je bougiekabel of kapje niet in orde zijn, maar die had je als vervangen.

Kijk voor de zekerheid ook even de massaverbinding van je blok na.
 
Heb je op het motor blok goed massa , probeer eens een aparte draad van de min van de accu ergens op een bout van je motorblok te zetten tijdelijk.
 
je moet je bougie ook stijf tegen je cilinderkop aan drukken, niet ernaast, zodat daar geen vonk kan overslaan, zoals Sparky al zegt.
 
Het feit dat je aan de schroefdraad een vonk ziet springen is een teken dat de bougie geen goed contact maakt met de massa van het blok anders kan daar geen vonk overspringen.
Echter dan zou je ook geen vonk moeten zien tussen de elektrode en de schroefdraad.
In eerste instantie zou ik zeggen, je bougie is niet in orde want tussen de schroefdraad en de middenelektrode van de bougie hoort een ceramische isolator te zitten.
Hoe ziet je bougie(s) eruit?
Want als deze isolator vol roet, vocht of ander geleidend spul zit, heb je geen vonk bij de elektrode zelf maar staat het grootste deel van de ontsteekspanning op de schroefdraad zelf.
Een andere mogelijkheid is dat je bougiekabel of kapje niet in orde zijn, maar die had je als vervangen.

Kijk voor de zekerheid ook even de massaverbinding van je blok na.
Het lijkt mij sterk dat het aan de bougie licht, ik sluit niks uit, de bougie die er namelijk eerst in zat was gloednieuw (nog geen 5km mee gereden). Ook zag hij er niet slecht uit, hij is zwartgeblakerd, maar ik heb meerdere keren even de elektroden met schuurpapier schoongemaakt dus daar licht het denk ik niet aan.

Ik heb zojuist naar de massa verbindingen gekeken, het lijkt mij in orde maar ik snap van alle electrische aspecten niet heel veel en ga uit tekeningen en dingen die op forums zijn gepost. Ik heb alle verbindingen schoongemaakt en verf weg gehaald, hiervoor heeft hij ook altijd gelopen dus ik zou niet weten waarom nu niet.

Ik ga morgen nog 1x proberen om een nieuwe bougie er in te stoppen, maar ik ben bang dat die ook niet werkt of het begeeft. Als de ontsteking of bobine of iets in die richting kapot is, zou het dan kunnen dat je bougie daardoor ook stuk gaat?
Post automatically merged:

Heb je op het motor blok goed massa , probeer eens een aparte draad van de min van de accu ergens op een bout van je motorblok te zetten tijdelijk.
Goede tip, ga ik binnenkort proberen. Heb nu niet even snel een accu staan.
 
Als de ontsteking of bobine of iets in die richting kapot is, zou het dan kunnen dat je bougie daardoor ook stuk gaat?
Nee.

Een bougie mag niet vonken bij de schroefdraad, dit is een teken dat de bougie geen goeie massa maakt tegen het blok, dus beter dan even een draad langer afstrippen en rond de schroefdraad van de bougie wikkelen en de andere zijde van die draad goed vastmaken op een goeie massa.

Ik heb zojuist naar de massa verbindingen gekeken, het lijkt mij in orde
Goede tip, ga ik binnenkort proberen. Heb nu niet even snel een accu staan.
Ik weet niet of je @trabiarie begrepen hebt want tegen mij zeg je de massaverbinding is in orde en tegen Arie zeg je goeie tip, bovendien om de test uit te voeren die @trabiarie voorstelde heb je geen accu nodig.
 
Nee.

Een bougie mag niet vonken bij de schroefdraad, dit is een teken dat de bougie geen goeie massa maakt tegen het blok, dus beter dan even een draad langer afstrippen en rond de schroefdraad van de bougie wikkelen en de andere zijde van die draad goed vastmaken op een goeie massa.



Ik weet niet of je @trabiarie begrepen hebt want tegen mij zeg je de massaverbinding is in orde en tegen Arie zeg je goeie tip, bovendien om de test uit te voeren die @trabiarie voorstelde heb je geen accu nodig.
Ik zal morgen meteen kijken of het werkt.

Ik had het inderdaad verkeerd begrepen.
 
Back
Top