Start niet meer bijna alles nieuw ontsteking bobine bougie cilinder puft af en toe zachtjes heeft flinke compressie en vonkt super maar start niet

Kruiske85

New Member
Hallo ik heb aerox model sa14 oud model heb bijna alles nieuw errop reed super tot de ontsteking ermee ophield. reden contactpunt was zo goed als compleet op. Nieuwe ontsteking set errop gezet met nieuwe bobine vonkt weer super maar krijg m niet gestart puft soms zachtjes. Carb niet verstopt kan geen lek vinden. Gecheckt door afwasmiddel licht verdunt met water overal te smeren om belletjes te kunnen zien bij lek. Dus wie heeft ideen
Post automatically merged:

Heb cilinder er helemaal af gehad en de lagers en keeringen zijn nog nieuw en door bedrijf errop gezet.dus dat is het ook niet
 
Advertisement - register to remove this

Ontsteking wel goed gemonteerd? Niet dat het op zn kop zit en dus vonkt als je bougie op het onderste dode punt is ipv bovenste? Is je massa goed geschuurd? Nieuwe bougie proberen. Puffend geluid kan soms op kapotte bougie of cdi duiden.

Zitten je keerringen 100% zeker goed? Ook bedrijven maken fouten. En nu je je cilinder eraf hebt gehad heb je wel nieuwe pakkingen er tussen gestoken? Want ook daar kan je valse lucht door trekken ook al heb je net nieuwe ;)
 
Hoe weet ik of de ontsteking goed gemonteert zit? Als je me tip kunt geven
Post automatically merged:

Ik neem aan dat ik de zuiger dus op bdp moet zetten en dan de de poelie pas errop? Of zit ik nu verkeert hihi
 
Ik neem aan dat ik de zuiger dus op bdp moet zetten en dan de de poelie pas errop? Of zit ik nu verkeert hihi
Je kunt het vliegwiel niet verdraaien!
Op de krukas zit een sleufje en op het vliegwiel zit een sleufje, hier hoort een spietje in te zitten.
Dit spietje verhindert dat het vliegwiel zich kan verdraaien over de as, als het spietje zit gemonteerd staat de timing ook gelijk goed.

Edit: @trabiarie was me net voor zie ik net. :):)

Spietje:

spie.jpg
 
Last edited:
Ja zit errop dat spietje en heb het zwarte puntje gelijk gezet met het pickup blokje aan de buitenkant.
had hem al goed staan door dat spietje.
Maar nog steeds start ie niet hij wil wel maar zet niet door. Ik heb er ook redelijk verstand van zelf.
Post automatically merged:

Ja zit errop dat spietje en heb het zwarte puntje gelijk gezet met het pickup blokje aan de buitenkant.
had hem al goed staan door dat spietje.
Maar nog steeds start ie niet hij wil wel maar zet niet door. Ik heb er ook redelijk verstand van zelf.
Heb sinds de nieuwe ontsteking ook geen pufjes meer gehoort. Dus is ergens toch iets niet goed al lijkt het wel goed te zijn. Denk nu zelf dat het het membraan is
 
reden contactpunt was zo goed als compleet op.
Wat bedoel je hiermee?
Jouw brommert heeft geen contactpunten.

Komt er genoeg benzine in je carburateur?
MAW:
  • Is je vacuumkraantje in orde, loopt er voldoende benzine uit als je kickt of elektrisch start?
  • Zit er geen knik of lucht in je brandstofslangetje?
  • Zit er in de brandstofleiding eventueel een filtertje wat vestopt zit?
  • Werkt je vlotter/vlotternaald?
  • Is het toevoerkanaaltje bij de vlotternaald niet verstopt?
Komt er genoeg brandstof in de cilinder?

MAW:

  • Trekt je carb geen valse lucht?
  • Trekt je spruitstuk geen valse lucht?
  • Is je membraan in orde?
  • Produceert je blok voldoende onderdruk?
 
Membraan zou het wel kunnen zijn dat is het enige dat ik niet vervangen heb of naar gekeken heb. Dankjewel zou goed kunnen dat het dat is
 
Je kan alles vervangen maar dan weet je nog niet waar je probleem zit toch?

Maar laat ik even het meest voorkomende probleem van de massakabel roepen.... kabel van je blok naar een kaalgeschuurd plekje op je frame getrokken?
 
Ja was een wrak heb die opnieuw opgebouwt reed super tot pas. Maar nee heb ik niet getrokken heb altyd zo gereden wist niet dat dat moest
Post automatically merged:

Wat bedoel je hiermee?
Jouw brommert heeft geen contactpunten.

Komt er genoeg benzine in je carburateur?
MAW:
  • Is je vacuumkraantje in orde, loopt er voldoende benzine uit als je kickt of elektrisch start?
  • Zit er geen knik of lucht in je brandstofslangetje?
  • Zit er in de brandstofleiding eventueel een filtertje wat vestopt zit?
  • Werkt je vlotter/vlotternaald?
  • Is het toevoerkanaaltje bij de vlotternaald niet verstopt?
Komt er genoeg brandstof in de cilinder?

MAW:

  • Trekt je carb geen valse lucht?
  • Trekt je spruitstuk geen valse lucht?
  • Is je membraan in orde?
  • Produceert je blok voldoende onderdruk?
Ja allemaal
Post automatically merged:

Ja was een wrak heb die opnieuw opgebouwt reed super tot pas. Maar nee heb ik niet getrokken heb altyd zo gereden wist niet dat dat moest
Post automatically merged:


Ja allemaal
Ja was een wrak heb die opnieuw opgebouwt reed super tot pas. Maar nee heb ik niet getrokken heb altyd zo gereden wist niet dat dat moest
Post automatically merged:


Ja allemaal
Met contactpunten bedoel ik dat magneetstripje op zijkant van de poulie en dat blokje waar die langskomt als die draait
 
De pick up is dus een contactpunt en een carburateur controleer je door met sop in te spuiten? Merkwaardige technieken..

Je hebt dus een goede vonk..?

Loopt hij wel op remreiniger?
 
De pick up is dus een contactpunt en een carburateur controleer je door met sop in te spuiten? Merkwaardige technieken..

Je hebt dus een goede vonk..?

Loopt hij wel op remreiniger?
Grapjas, met sop kun je bij de voetpakking byv. Zien of er lek zit als er lucht ontsnapt krijg je belletjes doe je met binnenband van fiets toch ook als lek is met sop zelfde principe. Maar vind wel stoer dat je zomaar iemand durft te beledigen vanuit je toetsenbord held.
Post automatically merged:

Grapjas, met sop kun je bij de voetpakking byv. Zien of er lek zit als er lucht ontsnapt krijg je belletjes doe je met binnenband van fiets toch ook als lek is met sop zelfde principe. Maar vind wel stoer dat je zomaar iemand durft te beledigen vanuit je toetsenbord held.
Maarja hij vonkt goed. Nieuwe bougie en ontsteking zit errop helderblauwe vonk dus niet de rode zwakkere vonk. Ik moet alleen membraan nakijken had ik over hoofd ge,ien maar dankzij dit forum kreeg ik de tip thnx mensen voor de hulp word zeker gewaardeert
 
Last edited:
Maar vind wel stoer dat je zomaar iemand durft te beledigen vanuit je toetsenbord held.
Post automatically merged:
Word niemand beledigd toch? Misschien niet bij iedereen zn eerste keus om sop te gebruiken maar zo check ik ook of mn banden oid ergens lek zijn, belletjes zijn foute boel

Maar het probleem is dus nog niet opgelost? Trek nou die massakabel ff kan sowieso nooit kwaad ;)
 
Ik denk dat er hier meer een verschil is in gebruik van taal vwb sop voor het zoeken van lekkage :)

Wellicht komt TS uit België ?

Sop, Dreft, dat soort dingentjes :)
 
Ik ben Nederlander maar woon reeds 30 jaren over de grens maar "sop" is gewoon een Nederlands woord, daar is niks Belgisch/Vlaams aan!

https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/sop#.YR0L6I4zZPY

Word niemand beledigd toch?
Niet direct nee, maar op een forum kun je de mensen niet in het gezicht kijken en kan een tekst anders vallen dan hij bedoeld is.

Loopt hij wel op remreiniger?
Misschien kun je dit voorstel van @dutchino eens proberen, een paar pufjes remmenreiniger direct in de inlaat van je carburateur spuiten en kijken of hij dan wel start.
Post automatically merged:

De pick up is dus een contactpunt
Niet iedereen is op de hoogte van het scooter-vakjargon.
 
Ik ben Nederlander maar woon reeds 30 jaren over de grens maar "sop" is gewoon een Nederlands woord, daar is niks Belgisch/Vlaams aan!

Correct en tevens juist!

Ik kreeg alleen een vermoeden dat dit wellicht zou kunnen.
En wij, Hollanders ,zijn over het algemeen vrij direct en onze zuiderburen wat meer terughoudender zo ook door de opmerking vwb de belediging.

Het is geen verwijt of vervelend bedoeld, naar niemand niet. Maar mij bekroop gewoon dit gevoel dat het om wel eens om een miscommunicatie kon gaan op dit vlak.

Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.
Kan het wat lastig goed uitleggen. :)
 
Word niemand beledigd toch? Misschien niet bij iedereen zn eerste keus om sop te gebruiken maar zo check ik ook of mn banden oid ergens lek zijn, belletjes zijn foute boel

Maar het probleem is dus nog niet opgelost? Trek nou die massakabel ff kan sowieso nooit kwaad ;)
Ja ik kan het ook verkeert opgepakt hebben sorry mensen. Ik ga die massakabel trekken en hopelijk helpt dat
 
aerox model sa14.


Sa14 zegt mij niet zoveel.

Aerox oud model kan ook van alles zijn.

Wat ik hier mis is vooral de duidelijkheid.

Hoe kan je dit oplossen?

Misschien een afbeelding even posten, met bouwjaar erbij en wat je setup is. Wat je veranderd hebt ect.
En ook handig de kilometer stand (aangezien we aan de hand daarvan kunnen zie hoe oud de scooter is en hoe lang deze gereden heeft.

Als je zegt dat het een wrak was. Zal de kabelboom vast en zeker er ook niet fijn erbij hangen.
 
Grapjas, met sop kun je bij de voetpakking byv. Zien of er lek zit als er lucht ontsnapt krijg je belletjes doe je met binnenband van fiets toch ook als lek is met sop zelfde principe. Maar vind wel stoer dat je zomaar iemand durft te beledigen vanuit je toetsenbord held.
Post automatically merged:


Maarja hij vonkt goed. Nieuwe bougie en ontsteking zit errop helderblauwe vonk dus niet de rode zwakkere vonk. Ik moet alleen membraan nakijken had ik over hoofd ge,ien maar dankzij dit forum kreeg ik de tip thnx mensen voor de hulp word zeker gewaardeert
Uiengezicht:tearsofjoy: Ik probeer je enkel te helpen. Ik ben 10 jaar technisch specialist en werk vaak aan nog complexere systemen dan een scootertje. Als je slim bent leg je het probleem duidelijk uit en dan zijn er hier genoeg mensen (waaronder ik) die je een juist stappenplan kunnen adviseren. Zo loopt je scootertje binnen no-time weer te pruttelen als vanouds.

Sop leek mij onlogisch want rondom je carburateur en motorblok staat enkel een vacuüm dus kun je het niet controleren. Een twee takt werkt op onderdruk namelijk. Alleen in het bovenste gedeelte van je cilinder ontstaat een overdruk. :)

Succes met je tips!:grin:
 
Back
Top