This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

bougie slaat vet

manston2

aeroxpower
Hey,

ik zit met een probleempje ik heb een aprilia sr (met mina lc blok) staan die niet goed loopt.
Naar een tijdje sleutelen kom ik er nu echt bijna niet meer uit.

Het probleem is naar gewoon goed te hebben gereden (is standaard met alleen opvoer bochtje) begon hij ineens te pruttellen alsof hij veel te veel benzine kreeg en viel uit, dus d8 ik mijn bougie is stuk en heb die vervangen met een 2e handse die een kameraad van me had liggen waar ik toen was.
1 keer trappen en hij liep weer als nieuw.
Dus ik naar huis en was goed en wel 5 km onderweg en deed hij het zelfde, ik bougie er uit schoon gemaakt en toen deed hij het weer.
zo ging dit de hele weg tot 5 keer toe door (over afstand van 20 km).
Toen ben ik volgende dag naar de plaatselijke scooter zaak gegaan nieuwe bougie halen en die er in gedaan en scooter liep weer als nieuw dit ging 2 tot 3 dagen goed tot dat hij weer het zelfde probleem kreeg.
toen ben ik verder gaan kijken en heb toen de zuiger en alle pakkings vervangen ook de ontsteking en bobine heb ik verwisseld met een setje die ik hier nog had liggen van mijn rox(aangezien ik de lagers en keringen 400km geleden heb vervangen en daar ook geen lekage kon ondekken heb ik die laten wezen en ook het membraam heb ik toen in die tijd vervangen) het komt er dus op neer dat alles verder zo goed als nieuw is maar het probleem nog niet is verholpen, nu is mijn vraag is er iemand die het probleem ook kent of iemand die een idee heeft wat het misschien nog zou kunnen wezen voor ik straks alles nieuw ga kopen

als er iemand is die het weet of als er nog vragen zijn hoor ik het graag

alvast bedankt

mvg ronnie

dan zit daar je probleem waarschijnlijk ook , met dit weer rond het vriespunt zonder carburateur verwarming krijg je dit soort problemen , de koppakking kan er zelfs stuk door gaan.

dit geld voor blokken waar het ook std op zit , alhoewel ik vaker mee heb gemaakt op scooters waar std geen carb. verwarming op zit , zoals speedfight , phantom ac etc.

de scooter gaat dan steeds slechter lopen en valt op den duur uit , iets later start ie dan gewoon weer vaak. ook komt het voor dat ie volgas blijft hangen zelfs.

nee kan het ook niet zijn probleem was er ook al in de zomer ben zins kort weer bezig met die scooter heeft heletijd stil gestaan dus.
en hij start ook niet later weer alleen waneer ik de bougie vernieuwt heb :S dus raar probleem.

Wat gebeurd er dan in de carb dat ie zo gaat stotteren als deze koud is?
Ja tis natuurlijk logisch dat benzine en lucht andere volumes krijgen en de mengverhouding heirdoor verstoort raakt. Is dit zegmaar wat je dan bedoeld?

Last edited:
nee , nog sterker , het mengsel bevriest zelfs , je moet even bedenken dat de (vochtige) lucht erg snel door de carburateur word gezogen , zo bevriest het gemakkelijk , en soms hoopt het zich achter/onder de gasschuif waardoor het gas blijft hangen , even wachten en het is weer klaar.