Bougie blijft vet slaan

Jjustin_32

New Member
Hoi allemaal,
Ik heb al meerdere forums gelezen, maar ik kom er niet uit. Mijn Zip 2-takt met DR70 cilinder, 17,5mm carburateur, en sproeier 70 start, loopt 10 seconden en slaat dan vet op de bougie.

Wat ik al deed:
Andere CDI geprobeerd.
Nieuwe bougie (BR9ES).
Bougie schoonmaken helpt even, maar hij wordt steeds zwart.

Ik meng 1 op 50 en twijfel of ik kleiner moet gaan dan sproeier 70, wat klein lijkt voor 70cc. Iemand een idee wat ik kan proberen?
 
Advertisement - register to remove this

Dat de bougie zwart wordt tijdens stationair klopt, de mengverhouding kan dan (veel) te rijk zijn

Sproeier 70, leuk, maar dat is je hoofdsproeier, dus bij vol gas..., heeft niks(weinig) te maken met stationair


Verder, mengverhouding is ok, dus geen probleem (of het ligt aan de olie..)

Vragen:
Welk filter zit er nu op
Welke carburateur heb je
Welke sproeiers zitten erin? (70 en ...)
 
Ik heb nu een malossi powerfilter er op zitten, met een imitatie 17,5mm carburateur, wel met originele vlotter en vlotternaald. Sproeier 70 als hoofdsproeier en de rest std. Maar ook als ik met een nieuwe bougie volgas rij slaat hij na een paar min vet.
 
Vet slaan met een 70er sproeier op een 70cc en nog wel met een powerfilter?????
Of die carburateur deugt niet, of je vonk is belabberd of de compressie is laag, lijkt mij.
Ik zou sowieso eens beginnen met een warmere bougie te monteren.

Weet je zeker dat je 1 op 50 mengt?
 
wat @it's_A_Lex al zegt: hoofdsproeier bepaalt niets bij stationair draaien, dat komt van een choke/startverrijker of een te grote stationairsproeier (of regelschroef dáárvoor)
ik zou gelijk overstappen op Triboron, slaat je bougie nooit meer vet, want je smeert met het mineraal Boor/borium ;)
 
Hoofdsproeier laat ik nu voor eventjes denk ik zo.. maar stationairsproeier heb ik nooit aan gezeten en hij slaat ook vet bij volgas rijden… triboron, dat is toch speciale 2 takt olie? Is dat beter dan bijv. Castrol power rs??
 
Action olie slaat niet onmiddellijk vet uit ofzo. De uitlaatgassen stinken als de ziekte en het zorgt voor koolaanslag. Niet een reden dat de bougie onmiddellijk naar de ratten is.

Hoe dan ook overstappen op olie met JASO FD kwalificatie.
 
triboron is een alternatief voor olie (het is wel gemengd met iets als petroleum, om het beter mengbaar te maken met je benzine.
ik heb het zelfs 1:150 tot 1:175 gemengd* voor een buitenboordmotor die origineel (dus met olie) 1:100 mocht hebben, die heeft even zonder koeling gedraaid toen ik een te smalle impeller gemonteerd had (dan werkt je waterpomp dus niet) en het ding bleef gewoon draaien, had ook goede compressie daarna nog.
*(ik dacht dat je "de helft van de normale hoeveelheid olie" kon mengen, maar het is dus gewoon altijd 1:100, ook voor een kettingzaag die met olie 1:25 nam)
als je overstapt moet je het wel even "inrijden", rustig stationair laten draaien, dan toeren en belasting opbouwen zodat zich een laagje kan opbouwen. ik heb àl mijn tweetaktspul erop lopen, van een oude tomos (nu weg, maar draaide nog prima) tot een kettingzaag en een nieuwe bladblazer, die op olie 1:25 of 1:35 vragen, waarbij je dus in je eigen rookwolk staat te werken..
 
Back
Top