Blauwe rook na openen cilinder

IsRaEl

New Member
Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Had vorige week een gy6 50cc gekocht uit 2017.
scooter rijd prima en rookte dus niet. Tikte wel. Kleppen stonden op 0,20, terug gezet naar 0,07.
Daarna nog steeds een tik hoorbaar dus weer alles opengemaakt. Cilinder er ook afgehaald, ziet er allemaal prima uit.
inlaatklep zat een dikke aanslag op. Had het vermoeden dat de zuiger dit aantikt.
Aanslag weggeschuurd en alles weer gemonteerd. Zuiger ed met olie ingesmeerd om het lekker glad te maken.

Nu komt er dus blauwe rook uit. Kan dit komen door mijn extra olie hier en daar en moet ik hem gewoon even een tijdje laten lopen of is het wijs om maar een nieuw zuigertje ed te kopen?

Trouwens nog steeds een tik hoorbaar, vermoedelijk vanaf die ventilator.
 
Advertisement - register to remove this

Als je kleppen eerder op 0.20 stonden, dan zal er vast wel schaden zijn ontstaan. Want 0.20 is veelste los.

Waar je vooral dan moet opletten of dat het raakvlak van de tuimelaars (waar die op de nokkenas ligt) niet versleten is.
Heb al eens een brugje in me handen gehad waar dit flink het geval is.

Zo ver ik weet moet de kleppen op 0.10 voor beiden staan als de motor koud is.

Maar wil je het zeker van zijn dat je kop goed is.
Dan eerst wat vloeistof op de kleppen zetten en kijken of het er door wilt.

Wat ook belangrijk is of dat de binnenste en buitenste klepveren wel conform spec zijn. Dit is namelijk op te meten.
De waardes staan ergens in de handleiding wat het moet zijn.

En ook wel aan te raden als je alles toch los hebt om de klep keeringen te vervangen. (zeker als je niet weet hoe lang deze al gelopen heeft)

Dat er blauwe rook eruit komt kan komen dat de zuigerveren bij montage niet goed op off set is geinstalleerd

Dan komt er motor carter olie boven de zuiger en gaat die beetjes olie verbranden en dat verklaard dan die blauwe rook.
 
En als je toch de klepveren gaat opmeten zou ik gelijk de klepseals ook vervangen.
Hierbij de handleiding met de klepverenmaat , staat op pagina 44 .
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 4
Back
Top