This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

begrenzer op "zwaardere setups

doctor terror

// TTE :: Member
he

ff een vraagje
als je een begrenzer op een (bv) hebo ng (getuned/untuned) zet...en je komt op de bank, blaast ie er dan niet door heen?
Ik hoord enl weleens dat dat gewoon niet werkt? klopt dit?

bvd koen
 


welke met afstandbediening. of heb je een andere afstandbediening erop gezet ??
 
hoe bedoel je? Heb je het over die pinasco of die andere?

Ik heb bij beide begrenzers de originele ab. Ik ben alleen zwaar ontevreden over die pinasco.
 
Je kunt overigens ook gewoon met elco's gaan werken, alleen dan is het even klootviolen hoe/wie/wat/waar je ze moet schakelen en welke sterkte.
Voordeel is wel dat je goede elco's kan nemen die je niet zomaar opblaast (denk dat het ook helpt als je ze koelt met een koelblokje ofzo) en je kunt allerlei waarden zoeken.

Alleen het duurt wat langer .
 
Een elco koelen? Nog nooit gezien

Je moet gewoon een elco nemen die 25V of meer aan kan, dan zit je altijd goed.

Om de capaciteit te bepalen trek je gewoon een begrenzer los en kijk je naar de waardes van de elco's die daar in zitten. Met enig logisch denkwerk kom je er wel achter of de waarde iets groter of kleiner moet zijn.

Een elco heeft ook nog eens het voordeel dat hij echt geen drol kost en lekker klein is.
 
een elco is een elektro lithische condensator,je kan het bij iedere hobbywinkel kopen voor ws 0.15 cent ofzow,vraag je er idd 1 die 25 of meer volt aan kan en bakken maar
 
ja... en hoe ziet zon ding eruit dan, en hoe werkt het, en hoe sluit je het aan???
Dit werkt btr als een begrenzer? Waarom hoor je er dan eig nooit iemand over?
 
Ziet er simpelweg uit als een penlite batterij (alleen kleiner en andere aansluitingen).
En een begrenzer is opgebouwd uit elco's, werkt dus hetzelfde, maar dit is goedkoper en beter weg te werken als je het handig doet.

Dingen hebben een +pool en een -pool, +pool gaat op je signaaldraad en -pool op de aarde.
En dan moet er nog ergens een schakelaar tussen (tussen signaaldraad en elco had ik 'm gezet).

En je hoort er niemand over omdat mensen van nature lui zijn P), het is wat meer werk om te prutsen.

Maar de waarden die je moet hebben zijn heel laag, 1 tot 2 uF meestal.
En je kunt ze parallel schakelen om de gewenste waarde te krijgen.
 
en hoe kun je bij een schakelbrommer het beste met een begrenzer overweg gaan... werkt meestal helemaal niet.. maar vriend van me wil er tog graag een in hebben waarbij het niet opvalt... iemand ideen???

of is het beste om hetzelfde te doen als wat eerder al gezegd is?
 
Originally posted by mssh
Ik lees altijd dat het keistom is om begrenzers in te bouwen.
Waarom doen zoveel mensen het dan toch?

Waarom ze zeggen dat het stom is: Je kan je ontsteking naar de klote rijden.


Waarom ze het toch doen: Heel ff op de rollorbank is niet zo heel erg schadelijk en scheelt een hoop geld.
 

Precies hetzelfde werkt het, werkt ook prima (op m'n MTX iig wel), maar je merkt het als je in z'n 1 en vrij volgas geeft vaak wel.
Maar werkt verder gewoon goed als het goed is .
 
sja... dat vraag ik me ook af eigelijk, ik begin steeds meer te denken dat het echt een hoax is.

Mja.. Ik ben er dus net achter gekomen dat we hier 2 maal een pinasco begrenzer hebben. Het enige verschil is dat de ene vrij mooi weg te werken is, deze lijkt namelijk op een CDI/bobine combinatie en valt dus niet op.
Het enige probleem (bij mij) is dat de afstandsbediening voor geen ruk werkt. Daar word ik echt redelijk gek van, het moet echt perfect stil zijn omdat je anders nooit het relais hoort omspringen.

De andere pinasco doet het echter wél goed. Deze heeft ook een losse antenne (gewoon een stuk draad). Die werkt echt vanaf 3 à 4 meter afstand. Deze lijkt qua vormgeving nog het meeste op een alarm oid. Beetje afgerond zwart kastje met een grote draaiknop. Minder makkelijk weg te werken, maar opzich wel een aanrader.

Je kan dus trouwens ook zelf met condensatoren gaan kloten (de zgn. elco's), maar als je geen verstand hebt van electronica dan zou ik gewoon 2 begrenzers halen. Ben je in een klap klaar en heb je ook geen gekut het uitzoeken van de juiste capaciteit en een redelijk perfecte isolatie maken. De begrenzer mag namelijk echt niet naar de aarde lekken.

Nog even over begrenzers op schakelbakken; vaak hebben de oudere honda's en look-a-like's een onsteking met contactpunten. Dan werkt een begrenzer dus niet. Je moet een electronische ontsteking hebben met een cdi.

Zo genoeg vragen beantwoord?
 
Last edited:
Originally posted by minaracers
sja... dat vraag ik me ook af eigelijk, ik begin steeds meer te denken dat het echt een hoax is.
Sterker nog, het is een hoax.
Met een begrenzer zet je een condensator over een spoel, ik zou niet weten wat er kapot zou kunnen gaan.
 
Condensator laadt op en ontlaad zich ook in 1 keer weer, dat zou fout kunnen gaan (ofzo, beetje vaag hersenspinsel ).
Maar zoiets is met een simpele diode ook op te lossen lijkt me (zodat de spanning niet meer terugkan naar de CDI) ?
 
Ik heb eens gelzen dat de spoelen te warm werden... Dat daaraan de ontsteking kapot ging...
In principe is een begrenzer gewoon een laag doorlaatfilter. Snap nog steed niet wat er kapot kan gaan...