banden nog veilig @ runner 180 / toerental

Status
Not open for further replies.

Speedyrules

180cc koning
Beste mensen,

Vandaag is de ex-runner van razma erin geslaagd om 150 aan te tikken op de klok , vroeger ging hij net 125 - 130 met relax toerental, maar de rolletjes waren versleten en ik had nix anders dan 14.5gr (1gr lichter dan wat eerst was) dus had ik die erin gestopt en de prestaties zijn er alleen maar op verbeterd , alleen het toerental is verhoogd

alles is origineel muv maxi deltaclutch en malossi CDI (die heeft geen toerenbgrenzer)

Nu heb ik ff nagegaan op de site van michelin (achterband) dat de pilot sport die ik heb veilig is tot 120 en na een mailtje naar bridgestone voor de ML50 vooraan heeft me geleerd dat die ook maar ok is tot 120

nu hou ik er een sportieve rijstijl op na en ik gas op de snelweg (als de condities het toelaten) nogal graag door dus zeggen van rij wat rustiger is geen geruststelling

De vraag is, hoeveel kan z'n band hebben voor die klapt ? er zijn geen banden in die maat die veilig zijn tot meer dan 140 in die maten dus zijn er mss racers die me verder kunnen helpen ?

ook vroeg ik me af , het is een vrij logge motor , die niet bedoeld is om veel toeren te maken, heeft iemand er een idee van hoeveel toeren zo'n blokje nou mag maken zodat het nog gezond blijft ? ik heb nog een lange vertanding liggen om het toerental een beetje omlaag te helpen maar dan zit ik weer met het bandenprobleem ...

P.s. als het hier niet thuis hoort zap je hem maar :)
 
Advertisement - register to remove this

idd, die banden kunnen wel wat hebben, ik weet niet of het op de bank anders is dan op de weg, maar mijn kenda bleef nog gewoon heel bij 150+ (volgens mij gaat die officieel tot de 100 ?)

anyway, er zit minimaal 25% marge op zo'n aanduiding (waarbij ze zeker zijn dat 99.999% vd banden heel blijft)
 
Met die marges kan wel kloppen.
Zelfde als met oppompen van een bandje, bij de meeste auto's wordt 2.2 aanbevolen maar je kan er makkelijk 3 in doen en zo'n autoband klapt geloof ik pas bij 7 bar of meer.
Zou je daar ook geen rekening mee moet houden met bandenspanning,
lang rijden -> band warm -> lucht in band warm -> maximale spanning -> boem?
 
sprinter said:
Voor het toerental van het blokje, kijk eens tot welke snelheid de krukas gebalanceerd wordt en welke snelheid de lagers mogen draaien.

volgens malossi 14k ? :X



ivm de banden, jullie gokken dus dat ze het wel houden ?

Bv 100km over de snelweg ga ik uitderaard niet constant aan topsnelheid rijden :) , achteraan rijd ik altijs 2.3 en voraan 2 kg zoiets , nu het wat warmer wordt zet ik er 2.5 op achteraan , banden zijn vlugger warm , band heeft vlugger grip , minder rolweerstand, minder verbruik / slijtage :W

edit : in het topic van sprinter las ik dat die continental contitwist ok waren tot 160 en verkrijgbaar en 12 / 13" , heeft iemand wat ervaring met die banden ? zijn die een beetje fatsoenlijk qua prestaties of hetzelfde als de schwalbes, harder dan diamant :?
 
Last edited:
speedy,

check eens banden van heidenau, zoals k61. zijn volgens sa tot 150 km vrijgegeven.

band is top, ik heb m vaak gehad, goede grip!
 
rs-ruud said:
hoe zit et dan met dat ding van dijkman strax :X

may the force be with them :p

tja das een kwestie van een paar keer 150m , bij mij is het een kwestie van 1500km :X (bij wijze van spreken dan :p)

@ tim

had naar SIP gemaild en die raden ze ook aan , dan maar is gaan shoppen denk een van de ... :W
 
ja, maar als iemand zo gek is om de top te testen word het toch problematisch miss? mja, zal wel al over nagedacht zijn daar...
 
pilots staat 150km/h op bij mij dus zal ook wel goed zijn. en lekker in de bochten-:- en hebben hader compound in het midden dus ze worden minder snel kaal op het midden zeggen ze. ik ga dat de komende weken grondig testen.
 
Speedyrules said:
may the force be with them :p

tja das een kwestie van een paar keer 150m , bij mij is het een kwestie van 1500km :X (bij wijze van spreken dan :p)

@ tim

had naar SIP gemaild en die raden ze ook aan , dan maar is gaan shoppen denk een van de ... :W

t zijn gewoon topdingen!

redelijk duurzaam en echt goede grip, word in duitsland ook erg veel mee geraced...
 
Streetglow-fox said:
pilots staat 150km/h op bij mij dus zal ook wel goed zijn. en lekker in de bochten-:- en hebben hader compound in het midden dus ze worden minder snel kaal op het midden zeggen ze. ik ga dat de komende weken grondig testen.


iddd, pilots tot 150, men neef heeft die, en die slipt bijna constant, hij heeft zijn band al even lang of ik en de mijne is al meer versleten :s
daar snappek nu echt geen ene ruk van eh :p (hij 140 tov ik 130 (breedte))
dus het moet wel zijn dat die erg slijtvast is :)

ik heb duro... kweetniewat... banden zijn afgeplakt om te spuiten :p
 
Ik heb ook Heidenau achter op me Rox liggen (K61 Racer) en rijd echt perfect ook op hoge snelheid (voor mij is 90 hoge snelheid ;) ). Bandendealer had me trouwens nog speciaal gezegd dat deze banden een grotere top aankunnen dan de meeste andere banden.

Ik geloof trouwens dat Koopmans en Twins ermee geraced hebben.

Offtopic: Runner word strax ook voorzien van Heidenau's (kdacht K58). Alleen word het wel een allseason ban (die helaas daarbij wel een lagere top heeft).
 
Last edited:
Als de snelheidsindicator 120km/u aangeeft en je zou een ongeluk door een klapband met 150km/u hebben (*knocks on wood*) dan heb je geen recht op schadevergoeding bij de producent (iets wat vaak bij autobanden/vrachtwagenbanden wordt geprobeerd) en ik weet ook niet of de verzekering er dan iets mee doet...

Maar over het algemeen is de marge ruim genoeg om er 150km/u mee te rijden, ze spelen het alleen "safe" :rolleyes:
 
Ik gaf een voorbeeld :)

en trouwens, als het schade veroorzaakt aan je voertuig ook al rij je 200km/u met banden die gekeurd zijn tot 250 km/u dan kan je nog de schade proberen te verhalen bij de fabrikant...

dit geld dus niet voor je verzekering denks :p
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top