Audiorommel voor in de boot

SanderB

Well-Known Member
Hoi, het voorjaar zit er weer aan te komen en ik wil mn radiotroep in mn boot maar eens onder handen gaan nemen.

Op dit moment heb ik een JVC KD-S811R radio/cdspeler (4x45watt) met een supergare Marquant "4x150watt" versterker (denk dat het eerder 4x50 watt is), een merkloze boombox voorin onder mn dek (goed ding) en een Marquant 100watt max boombox achterin. Vooral deze laatste is erg rot.
Nu klinkt die boombox voorin heel aardig, lekker veel bass, maar de hoge tonen schieten iets tekort omdat 'ie onder het dek ligt.
boombox.jpg



Nu ben ik van plan om 2 losse tweeters op mn dashboard te plaatsen achter mn ruitje, en om achterin 2 watervaste speakers te plaatsen in een zelf geknutselde plaat.

Plaatje:
bootschema.jpg


De tweeters komen dus op mn dashboard, en achterin de boot zit een kunstof lap om het zicht op de rommel achterin weg te nemen. Deze lap wil ik eruit slopen en vervangen door een kunstof plaat waar ik 2x JBL 60watt RMS marinespeakers in wil schroeven, dit idee:
plaat.jpg



Dan heb ik mooi de achterste ruimte van mn boot als klankkast, want anders klinkt het natuurlijk voor geen meter.

Die Marquant versterker gooi ik er dan denk ik maar uit, want zonder versterker gaat het geluid welliswaar zachter, maar het klinkt wel zuiverder.


Nu mijn vragen:
Lijkt dit een goed plan? De bassproductie is nu al heel aardig met die boombox onder mn dek, denk dat het straks nog iets beter is door de klankkast voor de 2 marinespeakers achterin, plus dat de hoge tonen nu ook beter worden door de 2 tweeters op het dashboard.
Het vermogen valt alleen nog wel iets tegen, als ik volgas vaar komt de muziek amper boven het geruis van de wind/herrie van de motor uit, dat kan natuurlijk niet. Er moet dus een goede versterker tussen, maar die dingen zijn superduur! JBL/Sony Xplod/JVC, allemaal rond de 250/300 euro.
Heeft iemand toevallig een leuk 2de handsje te koop, of weet iemand waar ik die dingen kan krijgen (goede kwaliteit, geen opgeblazen troep)?
Een nieuwe versterker kan ook, maar 250 euro vind ik toch net iets té.
 
Advertisement - register to remove this

Ja radio is flex op de boot! 8) Helaas ken het niet op mun pa zijn boot, aangezien dat ding echt alle kanten opvliegt tijdens het varen! Enne tis een rubberboot (nee geen intertoys ding) dus veel minder plaats als bij jou in de boot!

Maare wel vet hor zo'n ding voor op de plassen :) ff offtopic hoeveel pk heb je der nou achterhangen? 50pk Mercury ofzo?
 
Originally posted by M/\RC!
Ja radio is flex op de boot! 8) Helaas ken het niet op mun pa zijn boot, aangezien dat ding echt alle kanten opvliegt tijdens het varen! Enne tis een rubberboot (nee geen intertoys ding) dus veel minder plaats als bij jou in de boot!

Maare wel vet hor zo'n ding voor op de plassen :) ff offtopic hoeveel pk heb je der nou achterhangen? 50pk Mercury ofzo?

Rubberboten roeleren 8)
Wij hebben er ook 1, maar zonder stuurconsole (moet meeneembaar zijn...), dus ik moettut stellen met ut motorgeluid...
 
er is genoeg audiospul te vinden op marktplaats.nl dus een versterker zou ook wel moeten lukken...

denk dat je toch wel wat aan bas gaat inleveren als je die boombox eruit haalt, want die marinespeakers gaan natuurlijk nooit zo laag!
 
Die box onder mn dek op de foto blijft er gewoon in, ik heb alleen nog zo'n ding maar dan veeeeel kleiner, en die gaat er wel uit. Dat ding produceert toch amper bass dus dat boeit niet.
 
Originally posted by SanderB
Die box onder mn dek op de foto blijft er gewoon in, ik heb alleen nog zo'n ding maar dan veeeeel kleiner, en die gaat er wel uit. Dat ding produceert toch amper bass dus dat boeit niet.

Waarom test je niet gewoon ff het verschil met en zonder versterker? Zonder krijg je ws wel blikkerig geluidje...
 
Misschien offtopic, maar vind je het niet beetje overdreven om op het water zoveel geluid te produceren?
Over het water kan muziek aardig ver dragen, en veel mensen zitten op het water niet te wachten op een flinke beat terwijl ze aan het zeilen zijn bijv...
Een autoradiootje met 2 boxjes vind ik meer dan zat voor op het water...
 
Originally posted by Tony
Misschien offtopic, maar vind je het niet beetje overdreven om op het water zoveel geluid te produceren?
Over het water kan muziek aardig ver dragen, en veel mensen zitten op het water niet te wachten op een flinke beat terwijl ze aan het zeilen zijn bijv...
Een autoradiootje met 2 boxjes vind ik meer dan zat voor op het water...

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens :rolleyes:. Het mag misschien als bejaard klinken, maar ik vind varen echt ultiem chillen en lekker rustig dobberen met al1 fluitende vogeltjes en een zacht suizend windje en klotsend water hoort daar ook bij...
Dit vindik meestal wel wat sjonnie-in-z'n-campingsmoking overkomen :rolleyes:.
 
Haha, dan heb jij nog nooit op Loosdrecht gevaren zeker :)
Daar zijn er wel meer mensen die flink harde muziek draaien, meestal is het ook een drukte van jewelste om mn boot heen omdat iedereen er van de muziek komt genieten. Dus dat is het probleem niet :)
 
hoe meer mensen met harde muziek, hoe erger.
En dat een paar mensen het mooi vinden, betekent nog niet dat er verder niemand last van heeft.
Maja, zelf weten.
Gelukkig vaar ik nooit op de Loosdrechtse plassen :p
 
Originally posted by SanderB
Haha, dan heb jij nog nooit op Loosdrecht gevaren zeker :)
Daar zijn er wel meer mensen die flink harde muziek draaien, meestal is het ook een drukte van jewelste om mn boot heen omdat iedereen er van de muziek komt genieten. Dus dat is het probleem niet :)

Neej, daar heb je gelijk in. Al1 in het Oosten van het land... (Nuldernauw, Wolderwijd, Veluwemeer, Drontermeer, Ketelmeer, de Ijssel, Ganzendiep, Zwarte Water en geheel rond Giethoorn en Belt-Schutsloot) Daar is de mentaliteit blijkbaar iets anders :rolleyes:.
 
Ben 1 keer met mn boot op de loosdrechtse plassen geweest, was 2,5 uur varen voor mij8P Maar druk is het er zeker en met het lullige instalatietje dat ik aan boord had maakte ik nie veel indruk:D

Maar jammer genoeg kwam ik 2 weken geleden er achter dat mn speedcruiser gezonken is:( De 55pk 4cil Johnson 2takt ken ik ook weggooien, compleet onder water:'(
 
Hey Sander, flex idee. Vind het wel wat hebben, beetje dikke installatie in je boot.

Alleen ben je niet bang dat het eruit geschroefd wordt? Is vrij makkelijk te doen als ie ergens aangemeerd ligt.

Verder zou ik voor een Qlimax versterker gaan, redelijk onbekend merk, heb er eentje in me auto liggen, best netjes geluidje.

Kijk anders een op www.remco-online.nl nl hebben wel goede spullen voor niet al te veel geld
 
Ah kijk daar heb ik wat aan! Alleen heb ik er niet echt verstand van, mijn radio produceert dus 4x45watt. Die brakke kut versterker van mij geeft dus zogenaamd 4x150watt (maximaal, dat wel), maar dat klinkt voor geen ene meter.
Bij Climax versterker kan ik dit vinden:
* 4- kanaals versterker
* Max. vermogen: 4x200 Watt
* Brugbaar
* Max. gebrugd vermogen: 2x400 Watt

Zou dit aan mijn eisen voldoen? De prijs is zeer netjes inderdaad, maar ik heb geen zin om weer troep te kopen.
In de boot klinkt het allemaal ook heel anders dan in de auto he, ik heb veel meer vermogen nodig.

Wat is dat gebrugd vermogen eigenlijk?
Het woord crossover filter komt ook niet echt voor in mijn vocubalaire :)


En stealth2000:
Niet weggooien die motor!! Gewoon onder water laten hangen totdat je tijd hebt om 'm te reviseren, heeft mn pa ook ooit gedaan met een 4PK Mercury. Ding heeft een maand onder water gelegen, even 2 dagen knutselen en hij ging weer als een tierelier.
 
Last edited:
Vriend van mij doet heel met audio, gaat naar shows enzo, ik weet er ook niet al te veel van, heb op zijn advies mijn spullen gekocht.

Weet alleen dat ik over Qlimax zeer te spreken ben.

Iedr geval die gast komt vanavond ook ff, pilsje pakken etc, zal wel es vragen aan hem, weet zeker dat ie dat wel vet vind in een boot...

Dan hoor je dat nog wel
 
Originally posted by |Roy|
Rubberboten roeleren 8)
Wij hebben er ook 1, maar zonder stuurconsole (moet meeneembaar zijn...), dus ik moettut stellen met ut motorgeluid...

Ja wij hebben er een met stuurconsole, een vaste, en ook zo'n grote beugel achterop enzo Mja we hebbe ook een trailer enzo....50 pk Mariner 3 cilinder 2 takt...is een stuk aggresiever dan een 50 pk 4-takt! en het geluid is }) boot is erg licht en dus ook voor 50 pk aardig snel! :)

Hijs btw bijna 6m, maare kgaat erg offtopic 8P
 
Back
Top