Heb je iets gedaan met het vliegwiel of de pickup-spoel.
Het klinkt alsof de ontsteking niet op tijd staat.
Heb je iets gedaan met het vliegwiel of de pickup-spoel?
Het klinkt alsof de ontsteking niet op tijd staat.
Verder zou je even de massa kunnen checken van het motorblok.
Dit doe je door met een multimeter op het laagste Ohm-bereik te meten tussen een blank stukje van je motorblok en de minpool van je accu.
De weerstand mag niet hoger zijn dan een paar tiende Ohm.
demonteer je vliegwiel even en controleer of de spie en spiebaan in orde zijn.
Indien vliegwiel niet goed vast zit/zat kunnen deze beschadigen en klopt timing niet meer.
Als vliegwiel er toch af is gelijk even checken of er corrosie of vuil aanwezig is op de pick-pickup etc.
Zorg met terugmonteren dat spie correct zit en moer stevig vast gezet word
Misschien iets heel simpels ... zit je uitlaat misschien verstopt ? Demonteer de uitlaat eens .
Controlleer eens de gehele kabelboom op beschadigingen en geoxideerde stekker verbindingen.. De draadboom moet wel geen breuk hebben en er fris erbij hangen.. Anders krijg je rare problemen..
Dit kost je inprenciepe alleen een beetje tijd om de kappen te verwijderen en de stekkers in te spuiten met contact spray.. En uiteraard een setje ogen en even controleren of je nergens beschadigde kabels hebt..
Cilinder ook visueel gecontrolleerd of dat er geen krassen in de wand zitten..?
Weerstand meten doe je zonder dat de scooter op contact staat maar als de delen goed met elkaar verbonden zijn zou dit niks mogen uitmaken.
Echter wanneer er weerstand zit in de massaverbinding tussen minpool van de accu en motorblok, valt hier een spanning over en reageert de multimeter door het aangeven van rare waardes.
Dus nogmaals, multimeter op laagste Ohm-bereik, zwarte meetpen van de multimeter op de minpool van de accu, rode meetpen van de multimeter op een blank stuk van het motorblok, zonder dat de scooter op contact staat.
Overigens lees ik dat je "wel wat breuken in kabels" gevonden hebt.
Breuken zijn niet zomaar gerepareerd door er tape en krimpkousjes om heen te doen, dit doe je door een nieuwe kabel te trekken of op de plaats van de breuk deze goed aan elkaar te solderen.
Controleer de massaverbinding van je accu, maak de kabelschoenen schoon en draai de bouten van de accu goed aan.
Kijk daarna of het controle lampje nog gaat branden want de accuspanning mag niet spontaan varieren zonder dat het toerental varieert.
Gebeurt dit wel heb je toch te doen met slechte contacten, wellicht in de vorm van loszittende verbindingen, kabelbreuken of oxide vorming tussen de elektrische verbindingen!!!
Een nieuwe kabelboom kan duur zijn.. Ligt eraan of je die prijs ervoor wilt betalen?? Je hebt dan wel zekerheid dat er niet eraan geprutst is..
Een 2dehandse kan.. Zou hem zelf niet van marktplaats af halen.. Komt vaak voor dat je rommel van een ander koopt..
Maar probeer het eens bij een scooter sloperij..
Ik heb zelf veel positieve ervaringen met ebay UK en ebay DE.
Beste is om langs te gaan en de kabelboom te controleren.