Het is maar goed dat je een beetje verveeld was Tom, dit blijkt wel uit het feit dat je wat meer uit je Appie geperst krijgt...lol
Het topic waarover je rept v.w.b. de uitlaat is ronduit triest te noemen qua reply's.
Een uitlaat van een injectievariant is nooit en te nimmer begrenst d.m.v. een prop en/of ring.
Het is zelfs zo dat deze op geen enkele wijze begrenst is, alleen de vario en de ECU.
Men heeft geluk dat de scoot uit 2005 dateert en de vorige eigenaar heeft deze hoogstwaarschijnlijk laten ontgrenzen bij een Aprillia dealer. Of wellicht heeft deze persoon het zelf gedaan, dit was toen der tijd nog mogelijk en ook niet zo vreselijk duur. Anderzijds kan het zijn dat de ECU vervangen is voor een exemplaar uit het buitenland.
Rond 2006/2007 moesten alle dealers de originele cartridges omruilen voor een nieuwer type waarvan enkele mappings waren dichtgelast. En dit betrof het eenvoudig opvoeren via een gameboy.
Tegenwoordig is er niet veel meer te krijgen voor de injectiescooters.
Enige wat ik kon vinden voor Appie is dit:
https://www.ultimateparts.net/aprilia/c.php?id=17147
Stervensduur natuurlijk maar gelukkig heb jij dat niet nodig. Link heb ik erbij gepost voor e.v.t. geïnteresseerde mede scooteraars. Dus v.w.b. je vraag aangaande de ECU is het antwoord volmondig ja!
Begrenst haalt het immers net de 60/65 (echte) km/u zonder varioring.
Kan ik er nog meer uitpersen hoor ik je denken!
Ook hier is het antwoord wederom ja, denk maar aan een sportvario en een goede terugloper welke specifiek voor een injectiemotor ontworpen is.
V.w.b. je vraag omtrent de plaat onder het spruitstuk van het gasklephuis moet ik het antwoord schuldig blijven.
Bij de carburateurvariant zitten er twee, 1 in de luchtinlaat van de carburateur en 1 onder het spruitstuk.
Maar bij de injectievariant heeft deze waarschijnlijk een heel andere functie als zijnde een begrenzer.
Ik vermoed dat deze plaat er zit om wervelingen van aangezogen lucht te doen voorkomen.
Waarom? Deze luchtinlaat zit rechtstreeks (via de motor) aangesloten op de luchtcompressor en gaat via een leiding naar de brandstofdrukregelaar. Maar goed dit is een vermoeden.... aangezien de plaat van de carburateurvariant een stuk kleiner is. Het gat van jouw plaat is wat ruimer, dus vandaar dat ik vermoed dat het niet echt een restrictie is.
Maar goed als je toch bezig bent kan men het altijd even proberen toch?
Laatste die ik in m'n vingers heb gehad was een Runner Purejet uit 2008/2009 en daar zat ook zo'n plaat.
(heb er echter nooit wat mee gedaan en deze liep ook ruim 80 km met de originele uitlaat)