Aprilia SR50R factory , ECU/Variateur tuning *updated*

Tom M

Member
Hallo,

paar maanden geleden had ik een aprilia sr50 r factory 2005 injectie via marktplaats gekocht en daar had ik ook een topic overgemaakt i.v.m. met welke uitlaat nou het best was. topic is hier te vinden: klik hier

deze scooter kwam met een Sito Sr 50R Factory Carb '04-'07 732 E-Pas uitlaat, en de max was 74km/h en toen was de vraag houd de ECU mij tegen, het algemene antwoord was: ja zonder ECU ontgrensing kom je niet verder.
dus ik dacht nouja 74km/h is ook prima.

-06/10/2018
dit weekend verveelde ik me en ik dacht laat ik toch wat dingetjes veranderen.
1 ik heb een malossi lucht filter er in gezet ( de standaard filter kon je niet eens meer licht door geen schijnen zo slecht...)
2 Rolletjes vervangen, er zaten 6.5Gr in, heb er 5Gr in gezet.
3 nieuwe V-snaar i.v.m. wat kleine scheurtjes.
(4) de uitlaat prop en vario ring waren al verwijderd.
met de 5Gr rolletjes blijft hij veel beter zijn toeren behouden, (met de 6.5Gr had ik een dip rond de 45km/h) op vol gas zit ik nu rond de 9000/9500rpm.

Oke nu mijn vraag.

sinds ik nu makkelijk 80km/h haal betekend dit dat mijn ECU toch ontgrenst is door de vorige eigenaar?
ik vraag dit namelijk want ik had filmpjes gezien als je ECU ontgrenst is dat je ook nog een lucht restrictor kunt verwijderen voor meer lucht intake.
ik heb het over deze plaat: klik hier

graag wou ik jullie mening over mijn situatie horen!

m.v.g.
 
Advertisement - register to remove this

Het is maar goed dat je een beetje verveeld was Tom, dit blijkt wel uit het feit dat je wat meer uit je Appie geperst krijgt...lol
Het topic waarover je rept v.w.b. de uitlaat is ronduit triest te noemen qua reply's.

Een uitlaat van een injectievariant is nooit en te nimmer begrenst d.m.v. een prop en/of ring.
Het is zelfs zo dat deze op geen enkele wijze begrenst is, alleen de vario en de ECU.
Men heeft geluk dat de scoot uit 2005 dateert en de vorige eigenaar heeft deze hoogstwaarschijnlijk laten ontgrenzen bij een Aprillia dealer. Of wellicht heeft deze persoon het zelf gedaan, dit was toen der tijd nog mogelijk en ook niet zo vreselijk duur. Anderzijds kan het zijn dat de ECU vervangen is voor een exemplaar uit het buitenland.

Rond 2006/2007 moesten alle dealers de originele cartridges omruilen voor een nieuwer type waarvan enkele mappings waren dichtgelast. En dit betrof het eenvoudig opvoeren via een gameboy.
Tegenwoordig is er niet veel meer te krijgen voor de injectiescooters.
Enige wat ik kon vinden voor Appie is dit:

https://www.ultimateparts.net/aprilia/c.php?id=17147

Stervensduur natuurlijk maar gelukkig heb jij dat niet nodig. Link heb ik erbij gepost voor e.v.t. geïnteresseerde mede scooteraars. Dus v.w.b. je vraag aangaande de ECU is het antwoord volmondig ja!
Begrenst haalt het immers net de 60/65 (echte) km/u zonder varioring.

Kan ik er nog meer uitpersen hoor ik je denken!
Ook hier is het antwoord wederom ja, denk maar aan een sportvario en een goede terugloper welke specifiek voor een injectiemotor ontworpen is.

V.w.b. je vraag omtrent de plaat onder het spruitstuk van het gasklephuis moet ik het antwoord schuldig blijven.
Bij de carburateurvariant zitten er twee, 1 in de luchtinlaat van de carburateur en 1 onder het spruitstuk.
Maar bij de injectievariant heeft deze waarschijnlijk een heel andere functie als zijnde een begrenzer.

Ik vermoed dat deze plaat er zit om wervelingen van aangezogen lucht te doen voorkomen.
Waarom? Deze luchtinlaat zit rechtstreeks (via de motor) aangesloten op de luchtcompressor en gaat via een leiding naar de brandstofdrukregelaar. Maar goed dit is een vermoeden.... aangezien de plaat van de carburateurvariant een stuk kleiner is. Het gat van jouw plaat is wat ruimer, dus vandaar dat ik vermoed dat het niet echt een restrictie is.

Maar goed als je toch bezig bent kan men het altijd even proberen toch?
Laatste die ik in m'n vingers heb gehad was een Runner Purejet uit 2008/2009 en daar zat ook zo'n plaat.
(heb er echter nooit wat mee gedaan en deze liep ook ruim 80 km met de originele uitlaat)
 
Kan ik er nog meer uitpersen hoor ik je denken!
Ook hier is het antwoord wederom ja, denk maar aan een sportvario en een goede terugloper welke specifiek voor een injectiemotor ontworpen is.

bedankt voor de uitgebreide reactie!

persoonlijk denk ik dat het verwijderen van die luchinlaat plaat ook niet veel gaat veranderen maar aangezien de malossi luchtfilter mij toch heeft geholpen ga ik het gewoon testen.

heb toch vragen over een sportvario en een uitlaat mocht je dit niet erg vinden :p (ik sta altijd open om nieuwe dingen te leren dus excuses voor de mogelijk domme vragen haha)
1. voor mijn model welke sportvario zal het beste werken? heb ik een bepaalde maat nodig? welke merken zijn het beste etc.
2. hoeveel winst kun je verwachten met een sportvario? (elke vario ziet er het zelfde uit voor mij :p)
3. welke uitlaat word aangeraden? en wat moet er veranderd worden bij een andere uitlaat? rolletjes bijv? of nog andere dingen?

tijdje geleden had ik een leovince zx gevonden op markplaats en met die uitlaat liep alles echt slecht, optrekken ging goed maar bij 45km/h bleef die hangen met een pruttelig geluid.

ik ben blij met de huidige setup/snelheid van mijn aprilia maar sneller is natuurlijk altijd leuk :p

m.v.g.
 
Ik ga morgen even kijken bij een collega van mij welke ook een Factory heeft.
Dit ding loopt ruim 90 op de teller..., gaan we even spieken wat er allemaal gedaan is en wat erop zit gemonteerd.

Want ik weet eerlijk gezegd niet meer wat er toen der tijd bij mij opzat..., is al lang geleden en heb deze scooter maar 2 maanden in bezit gehad. V.w.b. de winst qua variateur zal dit tussen de 5/10 km zijn verwacht ik.
I.c.m. een goede terugloper kan het zomaar 20 km schelen.

En ja, ook bij de injectiescooters is afstellen van de motor op de uitlaat noodzakelijk.., dus rollen en trekveertjes.
Maar even een vraag aan jouw, welke versie van de SR heb jij eigenlijk...
is dit met een Morini of toch een Piaggio motorblok?
 
Ik ga morgen even kijken bij een collega van mij welke ook een Factory heeft.
Dit ding loopt ruim 90 op de teller..., gaan we even spieken wat er allemaal gedaan is en wat erop zit gemonteerd.

Want ik weet eerlijk gezegd niet meer wat er toen der tijd bij mij opzat..., is al lang geleden en heb deze scooter maar 2 maanden in bezit gehad. V.w.b. de winst qua variateur zal dit tussen de 5/10 km zijn verwacht ik.
I.c.m. een goede terugloper kan het zomaar 20 km schelen.

En ja, ook bij de injectiescooters is afstellen van de motor op de uitlaat noodzakelijk.., dus rollen en trekveertjes.
Maar even een vraag aan jouw, welke versie van de SR heb jij eigenlijk...
is dit met een Morini of toch een Piaggio motorblok?

ik zat te denken om de Malossi Multivar 2000 te proberen, gebasseerd op reviews zag ik dat somige goede resultaten hebben gehaald.
ik wil graag een andere uitlaat proberen maar ik zie zoveel verschillende meningen over bepaalde merken dat ik geen idee heb welke ik zou moeten proberen.

over het algemeen is het verstandig om gewoon een setje trekveren te kopen en gewoon proberen of is het met een terugloop uiltaat altijd zwaardere veertjes?

ik heb de aprilia sr50 r factory 2005 en dat is idd met het Piaggio blok.

m.v.g.
 
Ik ga morgen even kijken bij een collega van mij welke ook een Factory heeft.
Dit ding loopt ruim 90 op de teller..., gaan we even spieken wat er allemaal gedaan is en wat erop zit gemonteerd.

Want ik weet eerlijk gezegd niet meer wat er toen der tijd bij mij opzat..., is al lang geleden en heb deze scooter maar 2 maanden in bezit gehad. V.w.b. de winst qua variateur zal dit tussen de 5/10 km zijn verwacht ik.
I.c.m. een goede terugloper kan het zomaar 20 km schelen.

En ja, ook bij de injectiescooters is afstellen van de motor op de uitlaat noodzakelijk.., dus rollen en trekveertjes.
Maar even een vraag aan jouw, welke versie van de SR heb jij eigenlijk...
is dit met een Morini of toch een Piaggio motorblok?

ben je er al achter wat je collega gebruikt?

ondertussen heb ik ook de Malossi Multivar 2000 binnen en die ga ik morgen even testen, ook zal ik even die luchtinlaat plaat verwijderen en dan reageer ik even terug hier of dit heeft geholpen.

m.v.g.
 
ff een update:

luchtinlaat plaat was al verwijderd, zie HIER voor de afbeelding.

ik heb de Malossi Multivar 2000 variateur geinstalleerd, bij dit kitje zat een witte drukveer en die heb ik niet geinstalleerd.
er zaten 7.2Gr rolletjes bij de variateur kit, ik dacht 7.2Gr is toch best veel aangezien ik 5Gr voorheen gebruikte, stukje gereden met 5Gr rolletjes en dat was niks, teveel toeren en kwam niet op top snelheid.

toen zijn we overgestapt naar 6.6Gr en dat was all 10x beter, hij trekt goed op en trekt in 1 lijn naar zijn top snelheid die nu 84km/h is! toch weer 4km/h winst.
denken jullie dat ik nog een beter top snelheid kan berijken met de 7.2Gr rolletjes die bij de Malossi kit zaten?

m.v.g.
 
Back
Top