AM6 niet gebruikte vacuüm aansluiting

SterkeStijn

Member
Goede avond.

Op mijn Malaguti XSM 50 uit 2020 heb ik een overige vacuüm slang gevonden die nergens naartoe gaat, aangezien de vacuüm aansluiting op de carb afgedicht is door de vorige eigenaar. De brommer doet het prima, al doet die wel raar met afstellen. Toch ben ik benieuwd waar de aansluiting voor is. Zelf kan ik niet veel over de brommer vinden online.

Advertisement - register to remove this

Dus we zit nu een slangetje op je carburateur en die gaat nergens naartoe?

Ik verwacht dat je een manuele benzinekraan hebt en die gebruikt geen vacuüm.

Dan zal de carburateur niet orgineel zijn maar wel een vacuüm aansluiting hebben.

Opzich prima wanneer er een slang op zit maar doe er wel een boutje in.

Oke ik zal het wat beter uitleggen, op de carburateur (16mm PHBN) is de vacuum nippel eruit gehaald en is het gat afgedicht. Zover ik weet is dit ook de std carb.

Mijn benzinekraan heeft geen vacuum nodig.

Er hangt dus nog een los slangetje die naar een klein cilindertje gaat dat lijkt op een pompje, maar ik heb geen idee waar dat ding voor kan zijn.

Is het zoiets , is het wat @Charlie al aangaf , een vacuum bediende kraan , die jij niet meer nodig hebt . Aangezien je hand bediende kraan .
Als de nippel op de carb is afgedicht kun je het zo laten , of slang weghalen , wat een beter gezicht is als zo'n loshangende slang .

Attachments

• blob.webp
    blob.webp
    4.7 KB · Views: 10
Het motorvacuum wordt ook vaak, naast het bedienen van het vacuumkraantje, gebruikt om het luchtpompje van het SLS- of PAIR-systeem aan te sturen.
Ik weet niet of jouw brommertje dit heeft maar gezien het bouwjaar lijkt mij dit de plausibelste verklaring.

Is het zoiets , is het wat @Charlie al aangaf , een vacuum bediende kraan , die jij niet meer nodig hebt . Aangezien je hand bediende kraan .
Als de nippel op de carb is afgedicht kun je het zo laten , of slang weghalen , wat een beter gezicht is als zo'n loshangende slang .
Het lijkt niet op het plaatje.

Het motorvacuum wordt ook vaak, naast het bedienen van het vacuumkraantje, gebruikt om het luchtpompje van het SLS- of PAIR-systeem aan te sturen.
Ik weet niet of jouw brommertje dit heeft maar gezien het bouwjaar lijkt mij dit de plausibelste verklaring.
Wat houden die systemen in? Ik weet wel dat er eerst een soort emissie systeem op zat.

Juist ja ! :rolleyes:
Ik ben er net achter gekomen dat de aansluiting op de carb std al afgedicht is, maar er zit wel een andere aansluiting naast de luchtinlaat. Weet je toevallig waar dit voor is? Als ik er remreiniger in spuit komt het er bij de vlotter uit. Het is een dellorto PHBN 16 PS.

Zou het kunnen dat de slang die nu nergens op aangesloten is op die aansluiting moet?

Attachments

• Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-10 om 00.24.54_76a17b0f.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-10 om 00.24.54_76a17b0f.jpg
    129.6 KB · Views: 10
Ik heb het dingetje gevonden waar de slang naartoe gaat. Er komen 2 kabels uit en een andere slang die afgedopt is met een soort filtertje.

Weet iemand wat dit is? En of de losse slang naar de aansluiting op de carburateur moet naast de luchtinlaat?

Attachments

• 20250110_121031.jpg
    20250110_121031.jpg
    126.9 KB · Views: 10
  • 20250110_120916.jpg
    20250110_120916.jpg
    119.8 KB · Views: 10
Dat "dingetje" is een elektrisch gestuurd klepje en dat andere andere "dingetje" is inderdaad een filtertje.
Het slangetje van het filtertje loopt naar het luchtklepje en vanuit het luchtklepje loopt er een slangetje naar de carburateur.
Ik ken dit principe alleen van Euro4 4-takt scooters met de Dellorto ECU.
Jij hebt, zo te zien aan de carburateur, een gelijksoortig principe maar dan op een 2-takt.
Dus ja er moet een slangetje lopen van dit klepje naar de carburateur en als dit slangetje los ligt en op de carburateur heb je een nippel die niet aangesloten zit, hoort hier waarschijnlijk het losliggende slangetje van het luchtklepje op.

Ah oké, ik heb het aangesloten. Na 8 km rijden met 110 sproeier is de bougie nog steeds wit, wel iets minder dan eerst.

Zijn deze ritten gewoon te kort?

Attachments

• 1736510279776580540816133406448.jpg
    1736510279776580540816133406448.jpg
    135 KB · Views: 8
Dat "dingetje" is een elektrisch gestuurd klepje en dat andere andere "dingetje" is inderdaad een filtertje.
Het slangetje van het filtertje loopt naar het luchtklepje en vanuit het luchtklepje loopt er een slangetje naar de carburateur.
Ik ken dit principe alleen van Euro4 4-takt scooters met de Dellorto ECU.
Jij hebt, zo te zien aan de carburateur, een gelijksoortig principe maar dan op een 2-takt.
Dus ja er moet een slangetje lopen van dit klepje naar de carburateur en als dit slangetje los ligt en op de carburateur heb je een nippel die niet aangesloten zit, hoort hier waarschijnlijk het losliggende slangetje van het luchtklepje op.
Ik heb nog een aantal losse kabels gevonden, weet je toevallig waar die bij horen?
Achter de rood met witte kabel zit een blauw met witte kabel bij de 4pin connector.

Ik kan zelf geen plekken vinden waar de connectors op moeten.

Attachments

• 20250110_161247.jpg
    20250110_161247.jpg
    178.9 KB · Views: 2
  • 20250110_161239.jpg
    20250110_161239.jpg
    136.8 KB · Views: 2
  • 20250110_161122.jpg
    20250110_161122.jpg
    145.2 KB · Views: 2
Last edited:
Achter de rood met witte kabel zit een blauw met witte kabel bij de 4pin connector.
De 4-pins connector zou van de stator kunnen zijn alleen is die rood/witte draad dan rood/geel, maar ik heb eigenlijk geen idee wat dit voor connector echt is, maar zou deze toch van de stator zijn zou de brommer ook niet kunnen lopen.
Die andere ook geen idee, maar als jezelf wilt puzzelen hieronder heb ik een file toegevoegd, het elektrisch schema staat op blz 7.

Attachments

De 4-pins connector zou van de stator kunnen zijn alleen is die rood/witte draad dan rood/geel, maar ik heb eigenlijk geen idee wat dit voor connector echt is, maar zou deze toch van de stator zijn zou de brommer ook niet kunnen lopen.
Die andere ook geen idee, maar als jezelf wilt puzzelen hieronder heb ik een file toegevoegd, het elektrisch schema staat op blz 7.
Ik denk niet dat die manual voor de 2020 versie is.

Back