Am6 ineens arm gaan lopen en in elkaar gelopen

SterkeStijn

Member
Goedeavond,

Ik heb vorige week een malaguti xsm 50 2020 gekocht. Hier zit een airsal 70 (1000km oud), een 21mm mezoly racing carb en een niet standaard uitlaat op (geen idee welke, wist de verkoper ook niet).

Ik heb er ongeveer 200km mee gereden voordat dat die in elkaar zat. Hij liep helemaal perfect, maar hij rookte een beetje dus ik wou de bougie checken en even de cilinder met een boroscoop. De bougie was mooi koffiebruin en de cilinder zag er nog prima uit, alleen zaten er 2 vegen op en er lag wat, volgensmij, condens in de cilinder. Nou ik weer nieuwe bougie erin en paar dagen niet op gereden

Nou wou ik vandaag weer de std 17.5 carb op zetten, omdat die best hard liep en hier veel politie rond rijd. Na alles om te wisselen was ik erachter gekomen dat de 17.5 niet past doordat het rubber van het luchtfilter te kort lijkt. Ik dus weer die 21 erop gezet en niks met de afstelling gedaan.

Hierna even gestart en alles klonk prima, dus even gaan rijden en ff langs de winkel gegaan. Wil ik weer terug rijden, kom ik hooguit 50 meter ver en valt de brommer uit, het klonk als een warmloper dus ik gelijk checken of die vast zat, hij zat niet vast maar had geen compressie meer.

Ik heb er toen de bougie uit gehaald, bijna helemaal wit, shit. Met boroscoop in cilinder en hopen voor het beste, zie ik dat de cilinder wand op 2 plekken beschadigd is en er wat metaal op de zuiger ligt.

Nu weet ik vrij zeker dat de cilinder de kliko in kan, maar voor ik een nieuwe cilinder koop moet ik natuurlijk wel weten hoe die valse lucht trok. Ik heb de carters nog gecheckt en kon vanaf buiten geen rare dingen zien, alleen een gat voor aan de onderkant, maar het leek alsof dit er al lang zat en geen lucht aanzoog met kicken.

Zou iemand toevallig weten hoe mijn brommer ineens genoeg valse lucht trok om de cilinder aan gort te rijden na het verwisselen van carb en dan weer terug zetten van de oude carb, zonder te spelen met afstelling?


TLDR: brommer zuigt valse lucht na verwisselen van carb en daarna weer terug zetten van oude.
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb er toen de bougie uit gehaald, bijna helemaal wit, shit.
zie ik dat de cilinder wand op 2 plekken beschadigd is en er wat metaal op de zuiger ligt.

Wie zegt dat het aan het te arm mengsel lag , lijkt er eerder op dat je een vastloper hebt gehad.
Misschien is wel het borgveertje van de pistonpen eruit geschoten en langs de zuigerveren geschoten.
Met de huidige kwaliteit veertjes gebeurt dit nog al eens vaker.
Zat er wel 2-T olie in je tankje of heeft de vorige eigenaar dit onklaar gemaakt omdat hij niet wist hoe dit te repareren!
Als dit het geval is en hij heeft je vergeten te vertellen van zijn sublieme actie, heb je misschien wel zonder olie gereden.
En daarom was de bougie misschien ook wit omdat de boel loeiheet werd.
Voorlopig zou ik mij geen zorgen maken om valse lucht maar meer om het metaal die nu rondzwerft in je blok want daarvoor moet toch alles weer uit elkaar en goed schoongemaakt worden, kun je gelijk alle pakkingen vervangen.
 
Bedankt voor je reactie!

Bij de vorige eigenaar was het olie pompje al gefaald dus zelf mengel. Ik zal de boel maar is uit elkaar gaan halen en dan maak ik wel een update.
 
Ligt er echt iets op je zuiger of zit je naar detonatie te kijken? Dat zijn allemaal putjes in de zuiger en kop. Dan kan je squish te krap hebben gestaan of je ontsteking oid of idd verkeerd afgestelde carb
 
Ligt er echt iets op je zuiger of zit je naar detonatie te kijken? Dat zijn allemaal putjes in de zuiger en kop. Dan kan je squish te krap hebben gestaan of je ontsteking oid of idd verkeerd afgestelde carb
Ik heb alleen nog door het bougie gat gekeken en zover ik kon zien lagen er echt stukjes metaal op de zuiger. Het rare blijft nog dat ik 200km heb gereden met de carb, heb hem toen eraf en er weer op gedaan en dan loopt die ineens heel arm. Ik heb niks aan de afstelling gedaan.
 
Ik heb een kleine update. Ik heb hem net in mn beun hok gezet en wat kappen eraf gehaald zodat ik beter in de cilinder kan kijken met de boroscoop (heb nog geen tijd om de cilinder er af te halen). Ik heb een paar foto's gemaakt. En ik heb gevonden dat sommige plekken op de cilinderwand waarschijnlijk reflecties van de zuiger zijn.

Op de 3e foto is ook een stukje metaal te zien en het lijkt dat de zuigerveren een dikke kras hebben gemaakt in de wand op foto 4.

Nu ben ik 99% zeker dat de cilinder helaas oud ijzer is, nu alleen nog hopen dat de krukas het heeft overleefd. Anders kan ik net zo goed een gereviseerd blok halen van mp.

Ik heb ook gevonden waarom de std 17.5 carb er niet meer op paste, het spruitstuk wat er nu op zit is een cm of 3 korter dan het spruitstuk wat er op hoort te zitten. En ik ben bang dat hij valse lucht trok tussen het spruitstuk rubber en de carb aangezien deze er niet helemaal mooi meer op zat omdat het spruitstuk zo kort is en het niet heel goed te zien was zonder de kappen er af te halen.

Bedankt voor de reacties, ik zal over een weekje of 2 de cilinder er maar is afhalen. Voor in de tussentijd, wat is een goede std 50cc vervanging cilinder die slijtvast is, ik richt voor een snelheid rond de 60, maar wel een leuke optrek. Ik ben dus wel van plan om de 17.5 carb er op te zetten met een vertanding van 12-55 en mogelijk de std uitlaat als hij nog te snel loopt.
 

Attachments

  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_0db2df7d.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_0db2df7d.jpg
    169 KB · Views: 19
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_adf28827.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_adf28827.jpg
    195.7 KB · Views: 18
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_ff01fe99.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_ff01fe99.jpg
    165.5 KB · Views: 20
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_33b5f1ca.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_33b5f1ca.jpg
    158.6 KB · Views: 19
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_a75386db.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_a75386db.jpg
    191.3 KB · Views: 19
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_9e19eca3.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-12-07 om 20.21.55_9e19eca3.jpg
    182.4 KB · Views: 21
Goede avond,

Ik heb net het blok gedemonteerd en heb gevonden dat er een flinke kras in de cilinderwand zit van een zuigerveer. De zuigerveer zit ook vast op de zuiger, ik kan hem zelfs niet meer draaien op de zuiger. Ook zitten er wel wat plekken op de kop, maar de cilinder is toch oud ijzer dus dan ook gelijk een nieuwe kop.

De krukas is niet verkleurd en ik voel zelf geen speling. Zou spoelen van het blok genoeg zijn of zouden de carters echt gesplitst moeten worden.

Ik gok dat de zuigerveer los geschoten is door een combinatie van arm rijden, doortrappen wanneer die even stil had gestaan na het warm rijden en volgens de verkoper was de setup al rond de 1000km oud.

Weet iemand wat de beste 50cc cilinder is voor een tamme setup die rond de 60 loopt, van rond de 200 eu.
 

Attachments

  • Snapchat-649891741.jpg
    Snapchat-649891741.jpg
    95.6 KB · Views: 8
  • 20241212_175903.jpg
    20241212_175903.jpg
    148 KB · Views: 8
  • 20241212_175858.jpg
    20241212_175858.jpg
    121.7 KB · Views: 7
  • 20241212_175849.jpg
    20241212_175849.jpg
    206.5 KB · Views: 7
Back
Top