SterkeStijn
Member
Goedeavond,
Ik heb vorige week een malaguti xsm 50 2020 gekocht. Hier zit een airsal 70 (1000km oud), een 21mm mezoly racing carb en een niet standaard uitlaat op (geen idee welke, wist de verkoper ook niet).
Ik heb er ongeveer 200km mee gereden voordat dat die in elkaar zat. Hij liep helemaal perfect, maar hij rookte een beetje dus ik wou de bougie checken en even de cilinder met een boroscoop. De bougie was mooi koffiebruin en de cilinder zag er nog prima uit, alleen zaten er 2 vegen op en er lag wat, volgensmij, condens in de cilinder. Nou ik weer nieuwe bougie erin en paar dagen niet op gereden
Nou wou ik vandaag weer de std 17.5 carb op zetten, omdat die best hard liep en hier veel politie rond rijd. Na alles om te wisselen was ik erachter gekomen dat de 17.5 niet past doordat het rubber van het luchtfilter te kort lijkt. Ik dus weer die 21 erop gezet en niks met de afstelling gedaan.
Hierna even gestart en alles klonk prima, dus even gaan rijden en ff langs de winkel gegaan. Wil ik weer terug rijden, kom ik hooguit 50 meter ver en valt de brommer uit, het klonk als een warmloper dus ik gelijk checken of die vast zat, hij zat niet vast maar had geen compressie meer.
Ik heb er toen de bougie uit gehaald, bijna helemaal wit, shit. Met boroscoop in cilinder en hopen voor het beste, zie ik dat de cilinder wand op 2 plekken beschadigd is en er wat metaal op de zuiger ligt.
Nu weet ik vrij zeker dat de cilinder de kliko in kan, maar voor ik een nieuwe cilinder koop moet ik natuurlijk wel weten hoe die valse lucht trok. Ik heb de carters nog gecheckt en kon vanaf buiten geen rare dingen zien, alleen een gat voor aan de onderkant, maar het leek alsof dit er al lang zat en geen lucht aanzoog met kicken.
Zou iemand toevallig weten hoe mijn brommer ineens genoeg valse lucht trok om de cilinder aan gort te rijden na het verwisselen van carb en dan weer terug zetten van de oude carb, zonder te spelen met afstelling?
TLDR: brommer zuigt valse lucht na verwisselen van carb en daarna weer terug zetten van oude.
Ik heb vorige week een malaguti xsm 50 2020 gekocht. Hier zit een airsal 70 (1000km oud), een 21mm mezoly racing carb en een niet standaard uitlaat op (geen idee welke, wist de verkoper ook niet).
Ik heb er ongeveer 200km mee gereden voordat dat die in elkaar zat. Hij liep helemaal perfect, maar hij rookte een beetje dus ik wou de bougie checken en even de cilinder met een boroscoop. De bougie was mooi koffiebruin en de cilinder zag er nog prima uit, alleen zaten er 2 vegen op en er lag wat, volgensmij, condens in de cilinder. Nou ik weer nieuwe bougie erin en paar dagen niet op gereden
Nou wou ik vandaag weer de std 17.5 carb op zetten, omdat die best hard liep en hier veel politie rond rijd. Na alles om te wisselen was ik erachter gekomen dat de 17.5 niet past doordat het rubber van het luchtfilter te kort lijkt. Ik dus weer die 21 erop gezet en niks met de afstelling gedaan.
Hierna even gestart en alles klonk prima, dus even gaan rijden en ff langs de winkel gegaan. Wil ik weer terug rijden, kom ik hooguit 50 meter ver en valt de brommer uit, het klonk als een warmloper dus ik gelijk checken of die vast zat, hij zat niet vast maar had geen compressie meer.
Ik heb er toen de bougie uit gehaald, bijna helemaal wit, shit. Met boroscoop in cilinder en hopen voor het beste, zie ik dat de cilinder wand op 2 plekken beschadigd is en er wat metaal op de zuiger ligt.
Nu weet ik vrij zeker dat de cilinder de kliko in kan, maar voor ik een nieuwe cilinder koop moet ik natuurlijk wel weten hoe die valse lucht trok. Ik heb de carters nog gecheckt en kon vanaf buiten geen rare dingen zien, alleen een gat voor aan de onderkant, maar het leek alsof dit er al lang zat en geen lucht aanzoog met kicken.
Zou iemand toevallig weten hoe mijn brommer ineens genoeg valse lucht trok om de cilinder aan gort te rijden na het verwisselen van carb en dan weer terug zetten van de oude carb, zonder te spelen met afstelling?
TLDR: brommer zuigt valse lucht na verwisselen van carb en daarna weer terug zetten van oude.