Aluminium lassen ( mensen met ervaring )

Hoi , zoals de meeste inmiddels denk wel weten ben ik een tijdje bezig met wat las werken ( staal ).

Met het las apparaat wat ik heb staan (edit: bedoelde dus mig) is het mogelijk alu te lassen als ik een andere fles vulling , aanvoer wiel , draad , aanvoerleiding koop.

Ik hoor van veel mensen dat alu lassen enorm moeilijk is. Deze reacties komen alleen wel van mensen die zelf nooit alu gelast hebben.

Mijn vraag is dus aan de gene die hier ervaring mee hebben ( dus zelf ook echt alu kunnen lassen ) of dit echt erg moeilijk is , of gewoon veel aandacht vergt.
Dus bedoel eigenlijk of de alu lassers onder ons er na wat ervaring/cursus nog steeds moeite mee hebben omdat het gewoon moeilijk lassen is , of dat je na een cursus wel redelijk overweg kunt met het spul.

Ik zou dit graag willen weten voordat ik het spul aanschaf om het 1 en ander te proberen/cursus ga volgen.

(het gaat dus om het onderstaande las apparaat/ de ervaringen met zo'n las apparaat)

Alvast bedankt :*
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Goed aluminum kunnen lassen is moeilijk, je moet ook vreselijk goed opletten welk aluminium je gebruikt, het ene soort is wel lasbaar, andere veel minder.

Je moet het zoiezo eigenlijk voorverwarmen, en het trekt als een debiel.

Het lasapparaat wat jij hebt is trouwens geen autogeen:X maar een MigMagkar. Met pure argon zou het gaan, alleen met de draadtoevoer door de slang krijg je alleen maar ellende (stropen).
Zoiezo moet er een goed instelbare puls-stand op zitten, anders krijg je het niet netjes.

Wij lassen aluminium met een TIG-apparaat
 
idd , je KUNT het met een mig/mag apparaat wel voor elkaar krijgen om alu te lassen maar het is niet echt geweldig.

het beste is om er een apparaat voor te hebben die std de instellingen heeft voor alu lassen.

alu lassen is niet moeilijk als je het kunt , mja , dat is met elk soort van lassen , maar belangrijk bij alu is dat je de afstelling goed hebt bij het dikte van het materiaal , en het materiaal moet goed schoon zijn.

ook carters bijv. kun je lassen , wel moet je idd rekening houden dat het behoorlijk heet word zoals ABT al zegt.
 
'k zit nog even naar de foto te kijken, zo te zien is het een dhz/hobby apparaatje, dan zou ik hem niet gaan ombouwen, zonde van het geld, je mist gewoon de instellingen van een duur apparaat.
 
Aluminium lassen is niet moeilijk, als je het kan.

Het punt bij alumnium lassen is is dat je met ontzettend veel dingen rekening moet houden:

- Is de temperatuur van het te lassen deel hoog genoeg?
- Heb ik de juiste toevoegmaterialen
- Is het aluminium goed lasbaar?
- Zit er niet veel vervuiling in het aluminium?
- Juiste beschermgas
- En dan nog eens variabelen als, voortloopsnelheid, (bij mig mag draadtoevoersnelheid) afstand van toorts tot materiaal, hoek van toorts op materiaal, hoeveelheid toevoegmateriaal, in te stellen spanning, als je puls functie gebruikt op een tig of mig machine de frequentie van het pulsen en de hoogste en laagste spanning.

Wat melf zegt over dat je het wel voor elkaar kunt krijgen om met een mig/mag apparaat aluminium te lassen maar het niet echt geweldig is, is natuurlijk klink klare onzin.

Het Mig/Mag lassen van aluminium gaat gewoon goed en is goed te doen. Je moet alleen je laskar goed instellen, juiste draad en gas beschikbaar hebben.. En het belangrijkste natuurlijk , over de kennis beschikken.

De reden waarom aluminium lassen voor vele moeilijk is is omdat het materiaal zich tijdens het lassen ''raar'' gedraagt.. Als aluminium eenmaal gesmolten is is het vrij dunvloeibaar. Hierdoor ''zak'' je snel door het smeltbad heen. Het is dus oppassen met het lassen van dunne materialen. Grote massieve materialen moet je weer verhitten omdat het alu anders simpelweg de temperatuur niet bereikt om zich te laten lassen. Door zijn goede warmtegeleid eigenschappen verspreid de ingebrachte hitte zich erg snel. Tevens moet je over een apparaat beschikken dat een wisselstroom ''stand'' erop heeft zitten. Om simpel uit te leggen waarom, je hebt wisselstroom nodig om de oxide huid van het alumnium te doorbreken. Aluminium heeft en zeer taaie ''huid'' die je moet doorbreken door middel van een ionen bombardement, dit bereik je door wisselstroom toe te passen. Het werkstuk wordt wisselend de anode en de kathode. Door het constant en heel snel wisselen van de pool (+ anode, - kathode) wordt er meer hitte in het materiaal gebracht. Waardoor de oxidehuid doorbroken wordt en er gelast kan worden.

Mijn uitleg is niet helemaal fantastisch maar hoop dat je het enigsinds kunt begrijpen. Mocht je dat niet doen dan kun je even de woorden, Anode, kathode, TIG lassen googlen dan komt er vast iets interessants uit..

Wat ik adviseer is om het apparaat dat je hebt te verkopen, geld bij te leggen en een tig apparaatje te kopen dat ook wisselstroom stand erop heeft zitten. Wisselstroom heb je dus nodig om te kunnen alu lassen. Voor een euro of 700 heb je wel een leuk luch gekoeld machientje dat dit kan. Als ik zie dat je bereid bent om, andere fles vulling , aanvoer wiel , draad , aanvoerleiding te kopen dan kostje dat zowieso aardig wat geld.. Kan je net zo goed paar 100 bijleggen en een fatsoenlijk tig apparaatje kopen.. Kun je nog op locatie lassen ook.. aangezien zon dingetje vrij klein is en zich makkelijk laat vervoeren. Verder kun je zelf makkelijk oefenen, een cursus zou ik niet aanraden als je geen ervaring hebt of nog nooit gelast hebt, jij hebt dan wel wat ervaring maar in hoevere beheers je het lassen van staal... De cursussen zijn namelijk erg duur, voor hetzelfde geld heb je een mooie laskar met wat materiaal waar je zelf genoeg meters mee kan maken..

Oefening baart kunst. Succes.

*edit, typfoutje eruit gehaald*
 
Last edited:
OK, erg bedankt voor de reacties alvast.
Dit lasapparaat kun je binnen in de kast omschakelen om alu te lassen.
Hoorde dat veel bedrijven met dit type werkte en dat het een goed ding was.
Nou gaat staal lassen hiermee perfect... daar niet van :)

Natuurlijk zal er een groot verschil in lasapparaten zitten , wat de manier van lassen ook nog eens zal beinvloeden.

Het bedrijf waar ik m kocht zei dat er setjes te koop waren voor dit lasapparaat om in enkele minuten van alu lassen over te schakelen naar staal.

Ik heb m vaak nodig om staal te lassen dus deze verkopen en een ding kopen wat geschikt is voor alu is geen optie in mijn geval :).
De torche (slang+pistol) ( of hoe je dat ook schrijft:p ) is los te schroeven aan de buitenkant van de kast.
Daar kun je volgens die man , een torche inschroeven speciaal voor alu draad ( de binnenvoering is anders zodat ie niet blijft hangen/opstroopt)
Aan de binnekant (klepje aan de zijkant wat je zo open klikt) kun je dus wat dingen omschakelen mbt de soort stroom enzo ( hoe/wat staat beschreven in de handleiding om m om te schakelen naar alu lassen, dus daar kom ik wel uit.)
Ander draad en een xtra gasfles.

Ik zal eens informeren wat alles bij elkaar gaat kosten. Als ik het me goed herinner zei die man dat je zo rond de 100 a 200 euro ervoor kwijt zou zijn ex fles (230)
Maar dat zit dan weer 200 euro statiegeld op. :)
 
Ik werk zelf ook als aluminium lasser bij een groot bedrijf (www.prolyte.com)
Je kan aluminium idd het beste met tig lassen. Maar met z'n machine die jij hebt staan zou het eventueel ook wel kunnen maar dan lang niet zo mooi.
Hou marktplaats maar een beetje in de gaten daar staan af en toe wel goedkope 2e hands tigapparaten op. En nog een tip bel wat bedrijven af die in de buurt zitten waar ze ook met tigapparaten werken en vraag af ze nog een oude machine hebben staan, bij ons zijn ook net vorig jaar allemaal nieuwe lasmachine's gekomen en die oude zijn voor een prikkie verkocht.

Groeten
 
Ik werk zelf ook als aluminium lasser bij een groot bedrijf (www.prolyte.com)
Je kan aluminium idd het beste met tig lassen. Maar met z'n machine die jij hebt staan zou het eventueel ook wel kunnen maar dan lang niet zo mooi.
Hou marktplaats maar een beetje in de gaten daar staan af en toe wel goedkope 2e hands tigapparaten op. En nog een tip bel wat bedrijven af die in de buurt zitten waar ze ook met tigapparaten werken en vraag af ze nog een oude machine hebben staan, bij ons zijn ook net vorig jaar allemaal nieuwe lasmachine's gekomen en die oude zijn voor een prikkie verkocht.

Groeten


ok thnx , ik zal eens wat rondkijken komende weken dan :)
 
alu is juist best goed te lassen met mig mag.. maar zon slangenpakket (slang + toorts) is nogal prijzig en het duurt ff om hem over te zetten.. daarom word het niet zo veel gebruikt.. maar het klopt idd dat het ook aan het soort aluminium ligt en bv carters.. giet alu is moeilijk te lassen en niet echt stevig..
 
als je een tig apparaat koopt hou er dan wel rekening mee dat alles niet zo snel gaat als met mig mag, je hebt geen draadtoevoer(tenminste niet naar mijn weten) en moet met een los draadje alluminium de allu toevoegen, dit vergt wat meer tijd dan met mig/mag lassen dus als je veel moet lassen is dit dus niet aan te raden, maarja dat is mijn mening hierover, wel vind ik dat je met een tig apparaat veel netter werkt, het spettert niet en je werkt veel relaxter en langzamer, ook om staal te lassen gebruik ik tig en vind dat veel lekkerder.
lassen van allu is trouwens niet erg moeilijk, wat hierboven al was vermeld met dat je gauw door je smeltbad heen gaat is wel zwaar klote maar gewoon goed en vaak blijven koelen en je hebt nergens last van.
 
'k zit nog even naar de foto te kijken, zo te zien is het een dhz/hobby apparaatje, dan zou ik hem niet gaan ombouwen, zonde van het geld, je mist gewoon de instellingen van een duur apparaat.

hoi aad, op mijn werk lassen we ook allemaal met cebora machines, aan het merk ligt t iig niet want die machines werken prima.
 
weet niet hoe het bij jullie lasposten zit maar bij ons op school kun je ze ombouwen door een andere 'bol draad' in te steken (lincon lasapparaten)

wij hebben gezien in theorie dat het zuiver aluminium moet zijn en niet gelegeert

en zou het dan allemaal niet goedkoper uitkomen als je het laat doen ipv van die gas, bol draad, etc aan te kopen ?

eenmaal je de dingen in huis hebt is het niet meer moeilijk om het door je toorts te krijgen hoor :)
 
en zou het dan allemaal niet goedkoper uitkomen als je het laat doen ipv van die gas, bol draad, etc aan te kopen ?

eenmaal je de dingen in huis hebt is het niet meer moeilijk om het door je toorts te krijgen hoor :)

wat bedoel je precies?

alu laten lassen?
Ik wil alu proberen te lassen om te kijken of het wat word. Wil dan over een jaar OF heel veel alu gaan lassen , OF er achter zijn gekomen dat ik kansloos ben op dat gebied.:)
 
Wat wil je ermee gaan lassen? plaat of koker?

Plaat is makkelijker (dit kan iedereen wel met enkel cursusen onder de knie krijgen) Koker is toch echt een stuk moeilijker (mits het een beetje dikwandig is)

Over je lasaparaat, ik denk niet dat dit fijn gaat werken. Om aluminium heb je gelijk spanning nodig....terwijl je bij Mig/Mag dit juist helemaal niet gebruikt! Je transformator is volgens mij ook niet echt op zulke verschillen gebouwdt en de kwaliteit gaat echt hard naar achteren. (heb overgings geen ervaring met zulke soort laswagens, dus ik doe een gok:p)

Aluminium lassen is toch volgens mij iets wat niet iedereen kan, en je moet er echt wel even voor gaan zitten om het onder de knie te krijgen.


Ik ben zelf gediplomiteert voor zowel Mig/Mag en Tig (Mig niv. 4 & Tig niv.3) en werk ook als lasser dus.
 
Wat wil je ermee gaan lassen? plaat of koker?

Plaat is makkelijker (dit kan iedereen wel met enkel cursusen onder de knie krijgen) Koker is toch echt een stuk moeilijker (mits het een beetje dikwandig is)

Over je lasaparaat, ik denk niet dat dit fijn gaat werken. Om aluminium heb je gelijk spanning nodig....terwijl je bij Mig/Mag dit juist helemaal niet gebruikt! Je transformator is volgens mij ook niet echt op zulke verschillen gebouwdt en de kwaliteit gaat echt hard naar achteren. (heb overgings geen ervaring met zulke soort laswagens, dus ik doe een gok:p)

Aluminium lassen is toch volgens mij iets wat niet iedereen kan, en je moet er echt wel even voor gaan zitten om het onder de knie te krijgen.


Ik ben zelf gediplomiteert voor zowel Mig/Mag en Tig (Mig niv. 4 & Tig niv.3) en werk ook als lasser dus.

pssst, alu heb je wisselspanning nodig..... niet gelijk zoals jij zecht
 
Back
Top