This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Alu cilinder poorten tunen

Scooterknaap

New Member
Beste scooterbeunhazen,

Ik wil binnenkort mijn piaggio hexagon 180cc cilinder bewerken (een alluminium cilinder)

Nou heb ik al een haakse dremel die er makkelijk inpast en diamantfrezen en stiftfreesjes. Nou vroeg ik me af of ik altijd eerst persee de nicosil laag weg moet halen met de diamantfrees of dat ik ook gelijk kan doen met een stift frees.

(Ik weet dat ik alles moet berekenen en dan aftekenen maar dat even terzeide)

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Je moet altijd eerst de nikasil weghalen. Met iets heel fijns, polijststeentje oid.
Als je er meteen in hakt, breken er meestal stukjes nikasil af, en kan je meteen de cilinder weggooien. (of in ieder geval weer laten honen en coaten)

Als je eerst de nikasil er af slijpt, en dan op de randjes voorzichtig werkt, heb je dat probleem (meestal... hopelijk) niet.
 
Ik heb nog een "domme vraag" de afrondingen/champhers van de poorten (die schuine kantjes van het afbramen) die tellen zeker ook gewoon mee qua de hoogte. Want ik heb mn poortmap gemaakt en de uitlaat poort hoogte is 21,5mm maar nu zag ik dat misschien wel aan beide kanten (boven en onder) een afschuining van 0,5mm zit beide weer een mm.

De vraag is dan telt dit er gewoon bij of moet ik de werkelijke grootte van de poort wanneer die voledig open is rekenen?

Ik hoop dat je me begrijpt en dat je me niet verrot scheld voor "dom kind"

Gr scooterknaap
 
De opening is natuurlijk gewoon de opening. De afgewerkte randjes tellen in principe niet mee. Als je ze 0.5mm afschuint doe je het ook wel heel erg agressief als je het mij vraagt.
 
De opening is natuurlijk gewoon de opening. De afgewerkte randjes tellen in principe niet mee. Als je ze 0.5mm afschuint doe je het ook wel heel erg agressief als je het mij vraagt.
Post automatically merged:

De opening is natuurlijk gewoon de opening. De afgewerkte randjes tellen in principe niet mee. Als je ze 0.5mm afschuint doe je het ook wel heel erg agressief als je het mij vraagt.
Ben ik weer ... haha een vraagje, hoe in hemelsnaam tekenen mensen op de halve mm nauwkeurig lijntjes in hun cilinder zodat je weet binnen welke lijnen kunnen gebruiken ? Ik heb al een flexibele geodriehoek geprobeerd etc maar het is het allemaal net niet. Is er misschien speciaal gereedschap voor dat jij weet ?
 
Pin/dieptemaat van de schuifmaat. De onderkant op de rand van de cilinder zetten, dan kan je met die pin precies afmeten.

Als je een rechte lijn wil maken kan je ook een losse zuigerveer gebruiken, en die dan tot de juiste hoogte duwen met een zuiger. (en dus afmeten met de schuifmaat)

Om leesbaar te markeren kan je het beste alles inkleuren met een markeerstift, en dan een kras maken om de afmeting aan te geven.
 
Super bedankt voor de tips en hoe doenje de breedte want daar zat ik het meeste mee