AGM Vx50 Go-max Driewieler

Paulv

New Member
Hallo leden en niet leden van dit forum,


Hieronder is de afbeelding van de AGM Vx50 Go-max driewieler...

Het is een gehandicapten brom-scooter met een achter differtieel en tevens de standaard orginele Variomatic...
Van fabriek af, ziet hij eruit zoals hieronder is afgebeeld...


51293


De (orginele) getande riem is van onderstaan merk en dient vervangen te worden door dezelfde:

51294

(specificaties: 669mm lengte, 18mm dikte en de hoek van de snaar op de twee voor "flensen" is: 30...)

Het is niet de bedoeling om deze op te voeren of te ontgrensen m.b.v. bijv. een CDI-tje of een ring ertussen uit halen...

Mijn probleem tevens uitdaging, is dat de 18mm versleten is tot 16mm en dat slipt nogal door, juist met nat weer of plassen op de weg / fietspad etc..


De 17mm moer aan de voorkant van de vario is met geen mogelijkheid los te krijgen... Diverse gereedschappen geprobeerd, behalve een lucht-tol die op een compressor werkt...

Op de Zorg-instelling, waar ik deze slijtage onderelen wil vervangen, is dat ook niet voor handen...
(Slijtage onderdelen beperking zich tot de 6 rolletjes van het rollenhuis en natuurlijk de getande riem zelf)


De achter moer van 14mm zal me zelf wel lukken met het gereedschap wat ik heb liggen...

De vraag aan jullie:

Is er een middel(tje) of een manier, om zonder gasbrander, zonder op de krukas met een hamer te rammen, deze voor moer van 17 mm eraf te draaien.?.

(3 maal de carterkap eraf gehaald, goed het slijpsel verwijderd en WD-40 meerdere dagen laten "intrekken", dit ook 3 maal over 3 verschillende dagen)

Netjes de carterkap schroefbouten schoongemaakt en met kopervet weer terug geschroefd...



De pakking is van plastic en daar zit het probleem(pje) ook niet in.

Een vario-blokker sleutel (met van die karteltjes onderdin) is totaal geen optie en een echte pouli-trekker is waanzin...

Het is een degelijk China motorblok, 4T (139QMB van GY6 10"), verbruikt nauwelijks tot geen olie en dat heb ik vorig jaar al een keer ververst...


Zelf rij ik erop om de storingen eruit te halen, die vnl. in het elektrisch circuit zaten (knipperlicht relais, kabelboom connectortjes schoon gemaakt, knipperlichtjes vervangen (12V 10W) etc.

Het acherlicht werkt prima en dat is een LED-bak van 9 prima ledjes die ook goed functioneren...


Help! Weet iemand van jullie hoe deze moer van 17mm van de krukas los te krijgen is?
(kruipolie lijkt me onzin, immers WD-40 is de verbeterde versie)

(koelvin is van plastic en zit direct op de voor-"flens")


Gr,

Paul Versloot


--------

Het blij dat ik rij gevoel is weg :( :mad:
En de wegen zijn wel goed genoeg o_O :)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wat is dan het probleem met een varioblokkeersleutel en een goede ringsleutel waarmee je genoeg moment kunt creeren, moet dit toch gewoon lukken?

Verder betwijfel ik of WD40 de verbeterde versie is van kruipolie???

Wat bedoel je met slijpsel verwijderen, ik hoop toch niet dat dit metaalslijpsel is maar, gewoon het stof wat vrijkomt bij slijtage van de riem?

Wat bedoel je met de achtermoer van 14mm, ik veronderstel dat je de moer van het koppelingshuis bedoelt?
Voor het vervangen van enkel de riem, hoef je deze niet los te maken tenzij je ook iets aan de koppeling wilt doen.
 
Last edited:
Hallo Sparky,

Helaas is dat eerste niet gelukt...
Kruipolie is totaal niet gebruikt, dus deze twijfel deel ik met je...
(Ga het waarschijnlijk proberen... t.z.t.)

Er zat een klein beetje aluminuim (legering) korreltjes in het slijpsel van de getande riem. Erg weinig gelukkig...

Yep die van 14mm achtermoer is inderdaad van het koppelinghuis. Echter deze dient er wel af te gaan, vanwege opruwen van de drie evt. licht geglazuurde "koppel-vlakjes" naar het metalen koppelingshuis toe.

De sterkte v/d veer wordt dan niet veranderd, echter achteraan dien ik wel het in te vetten tot de tanwielen kast.
Die getande riem is er niet uit te krijgen, als hij nu versleten is achter, een nieuwe die wat dikker is dan ook niet.

Bedankt voor de adviezen Sparky,

Heb er zeker wat aan...

Paul
 
Back
Top