afstellingsprobleem

KL_Thomie

Well-Known Member
Ok,na mn scoot een maand kwijt geweest te zijn aan de wouten kreeg ik em trg en hing er gelijk de Hebo Gara terug onder,begrenzers deruit,en gelijk vandaag racevario van Hebo gaan kopen en derop gezet.Eerst geprobeert met de bijgeleverde 3.4g rolletjes,overtoeren tot en met in het begin,derna zakt het toerental ineen tot echt een tam gedoe en geraakt ie nauwelijks boven de 60,gewichtjes verhoogt naar 4.1,geen overtoeren meer in het begin,trekt ff hard op voor een standaart 50,dan eens ik aan grofweg 40km/uur zit zakt ineens weer de boel ineen en komt ie nauwelijks nog vooruit.Ik moet wel zeggen dat ik de Hebo drukveer die erbij zit nog niet monteerde omdak de koppeling ni open krijg(achterrem werkt nimeer:(),nu zit er een lichtgroen ding in waarvan ik geen flauw idee heb wat het is.Ze is in elk geval slapper dan die Hebo veer,zou die andere veer monteren wel effect hebben eigenlijk?Of schort er wat anders aan mn scooter?

Grtz,Tho
 
Advertisement - register to remove this

ja ok bedankt voor het advies,zal ik in orde brengen,en ja zo'n koppelsleutel zou wel handig zijn.Wss idd een te slappe drukveer,ik reed eens een brug naar beneden zonet en daar haalde ie zn powerband(ligt hoog in combi met die Hebo Gara :s)terug en bleef ie vlammen op de vlakke baan,klaat nog wel es iets weten of het lukt.Ook ga ik nog wat de trekveertjes versterken best viel me net op

bedankt gasten!
 
Ok,drukveer vervangen naar de veer die bij de vario zelf zat,zitten nu nog steeds de 4.1 gram rollen in maar nog steeds geraakt ie niet echt diploos,dan bij gas open maakt ie wat overtoeren(niet zo veel),dan trekt ie eerst naar 20,dan ff ni meer,dan terug trekken tot 60 en dan heeft ie geen zin meer:S.Met een heeeeeeeel erg lange baan geraak ik langzaam pas aan mn top:(.Gewichten verlichten=meer toeren toch?(dus overtoeren)
Gewichten verzwaren=minder toeren dus trg slecht optrekken...
Wat moet ik nu doen?:s
 
zet er maar een Malossi gele drukveer in , er kan bij Hebo soms zelfs wel Malossi rood in moeten , de Hebo veer is niet echt zwaar namelijk en zo moet je te licht in rollen , een zwaardere drukveer zorgt er dan voor dat ie over het hele gebied wat makkelijk op pakt zonder dat je overdreven licht moet in rollen.

4,1 moet willen , alhoewel ik ze er ook wel bij heb lopen met rode malossi veer en 3,5/3,7 gram gewichten , alles is in principe mogelijk.

trekveren kun je het beste als laatste helemaal af stellen , dit omdat de varioafstelling en drukveer namelijk ook invloed hebben op het wegrijden..

maar vertel ook even wat voor scooter je hebt en wat voor carburateur en sproeier, en luchtfilter (std , met prop , zonder prop)
 
't Is een MBK Nitro(mina hor. LC dus),sproeiermaat is me niet juist bekend,hij is net wat te groot(bougie slaat diep bruin uit,ging ik net wat verkleinen dit weekend),uitlaat is(zoals reeds bekend)een Hebo Gara(die 70cc uitlaat),luchtfilter is origineel(vind powerfilters lelijk klinken+nodeloos zuipen en aandacht trekken),prop heb ik wel eruit genomen,carbu is gewoon std 12mm.Cilinder is volgens mij wel niet std want der staat nergens een inscriptie op met de cilinderinhoud,noch het teken van Minarelli.Top lag hiervoor met std vario,die cilinder,die Hebo Gara op 85 echte.Owja en de oliepomp is defect dus dat is extern mengen...en mn Malossi koppeling is ook weg:(

Grtz,Thomas
 
Dellorto met handchoke.Zit nu een 95 sproeier in,ben net om 80,84,88 geweest.Teste het even en de bougie ziet zwart bij die 95,bij 80 is er te weinig benzine en moet ik de choke lichtjes open trekken,dan ineens trekt ie als een gek.Volgens de lokale brommerdealer zouden een van deze maten moeten de beste prestaties geven...ook nog eens de luchtschroef eventueel wat bijregelen zei ie...Het is ook precies alsof die dipjes wat vermindert zijn:s.Nu trekt ie harder op,toerental is wat stabieler en ik haal de 65 echte toch wel(kan mee in de zone 70 met de auto's.Eén dezer dagen ga ik eens doen zoals je zegt en mn drukveer vervangen voor een gele malossi.Bestaat er eigenlijk nog iets tussen geel en rood?

Grtz,Thomas
 
Ok 90 zit erin,bougie is nu echt perfect koffiebruin,scooter trekt echt als een gek tot aan de 50-60 derna valt het toerental weer in mekaar...Maar kzal proberen de drukveer te vergroven.Eerst geel en dan rood?of blauw ertussen?

Grtz,Thomas
 
blauw? het beste werk je met alleen malossi ,die hebben goeie veren ..

je kunt eerst malossi geel proberen..

sproeier 90 moet ongeveer kloppen zonder prop in het filter , 76 met prop erin..
 
Ok,heb jullie instructies opgevolgd,rode drukveer gemonteerd,nu met rode Malossi drukveer en de 4.1 gram gewichtjes,geel was blijkbaar te slap omdat ie nog steeds te laag in toeren bleef om z'n powerpunt te halen.Nu trekt ie echt hard voor een 50cc gietje,alleen nog een klein dipje op het einde,hij trekt hard door naar de 70(echte welliswaar),derna zakt ie terug in toeren ff,wat ie dan doet weet ik niet juist,ie geraakt terug in toeren ff derna,dus dat is probleem 1,hoe dit weg te werken?Morgen ga ik nog wat verder goochelen met gewichten in een poging em wat harder te doen lopen,ie loopt nog steeds wat traag naar mn mening,maar kan het niet direct zeggen want 'k heb geen teller(sportstuur derop).Probleem 2 zit em in de motor,toen ik besloot de kapotte voetpakkingen te vernieuwen vergat ik de tweede voetpakking te vervangen,nu zit enkel die kartonnen "rechthoekkige" dertussen,blijkbaar zat er vroeger nog een ronde,harde,zwarte tussen,maar die was kapot dus liet ik wegvallen en plante gewoon de cilinder derop aangezien de brommerwinkel gesloten was en wat vrienden stonden voor de deur om ff wat te gaan rijden(is zo'n hobby van ons,lekker wat gaan rondtouren op het platteland,geen politie dus kan je lekker volgas vlammen en onderweg nog wat kroegen bezoeken;)),mijn vraag is nu,kan het kwaad dat deze ontbreekt???Het mag misschien een stomme vraag en opmerking klinken,maar heeft die voetpakking eigenlijk wat te maken met de squish van je cilinder?En zoja,wat is de beste squish voor een 50cc gietje dan?

Grtz,Thomas
 
ja tuurlijk heeft die er wat mee te maken :) door die voetpakking komt je cillinder een aantal mm's (0,5, 1 ,2 etc.) omhoog. dus dmv van de dikte van de pakking. dit zorgt ervoor dat de zuiger op precies de juiste stand(tegenover de kop) staat. dus met de goede voetpakking heb je de goede squish(aantal mm's tussen kop en zuiger), en die bepaalde hoeveelheid mm's is nodig om goed te kunnen ontbranden. Als dat niet gemonteerd is kan de zuiger mischien wel tegen de kop tikken. en ws ook minder goed lopen :)
de squish voor een std. cillinder weet ik niet :$
 
uhm , het is niet normaal dat er onder een gewone gietijzer cilinder 2 voetpakkingen zou moeten , dus 1 moet genoeg zijn , verder heb je met squiss niks te maken als de kop nog standaard is..
 
Ok dan geeft het niet:).Zonet de gewichten van 4.1 gram gemengd met die van 3.4,lichte overtoeren in het begin,derna trekt ie ziekelijk hard op vanaf de 30,derna zit ie midden in zn powerpunt.Ga morgen eens langs gaan dan bij een kennis van me voor wat zwaardere gewichtjes derin te planten dan die 3.4(3.8 ofzo)en zien wat het geeft.Mja kheb jammer genoeg geen Torque Driver:(.Zal na maandag wel verandering in komen,terug werk,ma goed,is het eigenlijk wijs om een tweede hands Torque Driver+koppeling te kopen?

Grtz,Thomas en bedankt voor de hulp
 
Ok goed,dan ga ik eens uitkijken voor een Hebo verstelbaar koppeling+Torque Driver,mja zal nog voor nu niet zijn,eerst nieuwe cilinder,zonet warmloper gehad,dikke schart onder de uitlaatpoort+zuiger lekker bruin verbrand.Reden waarom is me onbekend,bougie is koffiebruin nochtans,altijd met 2-takt benzine gereden(extern gemengd dus).Volgens mij is er een brokje roet losgekomen ergens en in de cilinder geraakt want der lag wat roet in...Ochja meteen een DR70 of Airsal kopen van Revolution70 en inrijden op het gemak,gezien het nieuwe schooljaar heb ik toch niks anders te doen dan woon-werk-schoolverkeer in een verkeersdrukte grotendeels dusja volgas rijden zal er zowiezo niet inzitten
 
Back
Top