J.SmArt
New Member
Kan iemand mij vertellen hoe een ontsteking weet wanneer hij moet vonken?
Als ik het goed begrijp vonkt een 4 tact een keer per twee omwentelingen van de krukas. Aangezien het vliegwiel op de krukas zit betekent dit dat deze twee keer rondgaat en de nokkenas een keer.
Als je de zaak dus op tijd wilt zetten vraag ik me af hoe? Het merkje op het vliegwiel komt nl twee keer voorbij terwijl het merkje op de nokkenas maar een keer voorbijkomt.
Het zou dus kunnen zijn dat de nokkenas 180 graden verdraaid staat t.o.v. de krukas.
Of zie ik iets over het hoofd? Of geeft mijn scooter (Piaggio Vespa s50 4T 2V) een lost spark principe (wasted spark)?
PS. Ik snap dat de pickup het ontstekingsmoment registreert en een signaal geeft naar de CDI als de nok op het vliegwiel voorbij komt.
Als ik het goed begrijp vonkt een 4 tact een keer per twee omwentelingen van de krukas. Aangezien het vliegwiel op de krukas zit betekent dit dat deze twee keer rondgaat en de nokkenas een keer.
Als je de zaak dus op tijd wilt zetten vraag ik me af hoe? Het merkje op het vliegwiel komt nl twee keer voorbij terwijl het merkje op de nokkenas maar een keer voorbijkomt.
Het zou dus kunnen zijn dat de nokkenas 180 graden verdraaid staat t.o.v. de krukas.
Of zie ik iets over het hoofd? Of geeft mijn scooter (Piaggio Vespa s50 4T 2V) een lost spark principe (wasted spark)?
PS. Ik snap dat de pickup het ontstekingsmoment registreert en een signaal geeft naar de CDI als de nok op het vliegwiel voorbij komt.
Last edited: