Afstellen Nokkenas t.o.v. krukas/vliegwiel 50/50% kans

J.SmArt

New Member
Kan iemand mij vertellen hoe een ontsteking weet wanneer hij moet vonken?

Als ik het goed begrijp vonkt een 4 tact een keer per twee omwentelingen van de krukas. Aangezien het vliegwiel op de krukas zit betekent dit dat deze twee keer rondgaat en de nokkenas een keer.

Als je de zaak dus op tijd wilt zetten vraag ik me af hoe? Het merkje op het vliegwiel komt nl twee keer voorbij terwijl het merkje op de nokkenas maar een keer voorbijkomt.

Het zou dus kunnen zijn dat de nokkenas 180 graden verdraaid staat t.o.v. de krukas.

Of zie ik iets over het hoofd? Of geeft mijn scooter (Piaggio Vespa s50 4T 2V) een lost spark principe (wasted spark)?

PS. Ik snap dat de pickup het ontstekingsmoment registreert en een signaal geeft naar de CDI als de nok op het vliegwiel voorbij komt.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Kan iemand mij vertellen hoe een ontsteking weet wanneer hij moet vonken?

Als ik het goed begrijp vonkt een 4 tact een keer per twee omwentelingen van de krukas. Aangezien het vliegwiel op de krukas zit betekent dit dat deze twee keer rondgaat en de nokkenas een keer.

Als je de zaak dus op tijd wilt zetten vraag ik me af hoe? Het merkje op het vliegwiel komt nl twee keer voorbij terwijl het merkje op de nokkenas maar een keer voorbijkomt.

Het zou dus kunnen zijn dat de nokkenas 180 graden verdraaid staat t.o.v. de krukas.

Of zie ik iets over het hoofd? Of geeft mijn scooter (Piaggio Vespa s50 4T 2V) een lost spark principe (wasted spark)?

PS. Ik snap dat de pickup het ontstekingsmoment registreert en een signaal geeft naar de CDI als de nok op het vliegwiel voorbij komt.
Ja, de meeste 4takt scooter hebben zover ik weet een wasted spark, dat is ook volledig normaal en is nu eenmaal een ding bij het ontwerp van een 4takt motor.
 
De meeste 1 cilindermotortjes vonken inderdaad gewoon elke keer dat de zuiger boven komt, ongeacht wat de motor aan het doen is. Als de bougie vonkt terwijl de zuiger bovenin z'n uitlaatslag zit, dan gebeurt er simpelweg niks.

Motoren met meer cilinders hebben al vaak een geavanceerdere ontsteking met bijvoorbeeld een verdelerkap. Deze zit simpelweg met een vertanding vast op het krukas of een van de nokkenassen zodat ie op een andere snelheid draait dan het krukas.
 
Last edited:
Dus eigenlijk maakt de bougie een van de 2 omwentelingen, 1 keer een valse vonk..

Niet eerder aan gedacht, maar lijkt mij wel logisch dan.
 
Kan iemand mij vertellen hoe een ontsteking weet wanneer hij moet vonken?

Als ik het goed begrijp vonkt een 4 tact een keer per twee omwentelingen van de krukas. Aangezien het vliegwiel op de krukas zit betekent dit dat deze twee keer rondgaat en de nokkenas een keer.

Als je de zaak dus op tijd wilt zetten vraag ik me af hoe? Het merkje op het vliegwiel komt nl twee keer voorbij terwijl het merkje op de nokkenas maar een keer voorbijkomt.

Het zou dus kunnen zijn dat de nokkenas 180 graden verdraaid staat t.o.v. de krukas.

Of zie ik iets over het hoofd? Of geeft mijn scooter (Piaggio Vespa s50 4T 2V) een lost spark principe (wasted spark)?

PS. Ik snap dat de pickup het ontstekingsmoment registreert en een signaal geeft naar de CDI als de nok op het vliegwiel voorbij komt.


Misschien worden de aantal keren in de cdi geregisteerd. Dus een keer wel vonken en de andere keer overslaan..


Als je de zaak dus op tijd wilt zetten vraag ik me af hoe?

Ontsteking hoef je op een scooter niet af te stellen, deze heeft gewoon een vast waarde.. Dat hebben alle scooters.
Maar als je bedoeld hoe je het blok op tijd af stelt.. Krukas moet op een bepaalde stand staan en de nokkenas moet op een bepaalde stand staan.
 
Voor een eencilinder motor met een simpele CDI ontsteking zoals die van een scooter is het heel simpel:

Elke keer dat het merkje/magneetje van het vliegwiel voorbij de sensor komt, vonkt de bougie. Dus op het bovenste dode punt van de uitlaatslag, vonkt de bougie ook maar dan gebeurt er simpelweg niks want er is geen mengsel om te ontbranden. De bougie vonkt elke omwenteling.


Om de de vonk op tijd te krijgen met dit type ontsteking is het dus ook niet lastiger dan gewoon zorgen dat de bougie vonkt net nadat de zuiger het bovenste dode punt bereikt. Dat maakt niet uit in welke slag ie dat doet.


Als je een geavanceerder systeem hebt met een verdelerkap waar de bougie pas vonkt als een zuiger van een cilinder bovenin de compressieslag is, dan heb je vaak markeringen op de verdelerkap hoe je deze op tijd moet zetten, net zoals hoe je de nokkenassen op tijd zet.

In een systeem dat computergeregeld is, leest de computer alleen de rotaties van de motor en het nokkenas (of de nokkenassen in het geval van DOHC of een motor in V-stijl of boxer-stijl) af en bepaald daarmee wanneer er gevonkt moet worden en zend dan alleen een signaal om te vonken op de momenten dat de zuiger van de desbetreffende cilinder het bovenste dode punt in de compressieslag bereikt heeft.
 
Back
Top