Afschaffing van de monarchie, Voor of Tegen ?

Originally posted by Tsjaap
Tegen de Monarchie,

- kost knaakies
- tegen alle democratische principes in (nageslacht = opvolger)
- geen enkele toegevoegde waarde (als het goed is)
- oneerlijk verkregen positie (door barbaarse voorouders)

- belangrijk puntje: We zeggen wel dat de koningin geen macht heeft, maar wie zegt dat? Balkenende gaat toch echt iedere vrijdag een kopje thee met die dominante muts drinken... En zij kan ook best haar mening over bepaalde zaken geven, die de president in ogenschouw moet nemen...

En om nou te zeggen dat Jan-Peter zo'n flinke vent is ;)

mee eens ;)

die dominante muts laat jan-peter alle hoeken van het koningshuis zien 8P

maar de punten die je opnoemt ben ik het mee eens :)
 
Originally posted by Lennox
Dat van die bakken met geld is een slecht argument. Een van de weinige "gebruiken" (lees culturele kenmerken) die Nederland nog heeft is een koninklijk huis. Het kost idd geld, maar in verhouding tot het bouwen van moskee's/ opvangcentra enz enz. Valt dit ook wel te verwaarlozen.

Het koninklijk huis is in mijn ogen een van de weinige dingen waar Nederland haar eigen identiteit mee kan behouden.

Daar moet ik je wel gelijk in geven !
 
Originally posted by Mr Polini Evo
wtf, heb je dan aan meningen, moeten we allemaal als schapen hetzelfde zeggen of zo.

denk je dat ik dat meen van die dicatuur, was alleen maar een argument om mijn mening te versterken.

een enorm stom en kansloos argument ja :| (volgens mij weet jij niet eens wat het betekent en wat het inhoud enzo, en dat verbaast me nog na al die poespas over saddam die je overal 24/7 kan lezen |()

heb hier goede argumenten gelezen over het afschaffen van de monarchie.

maar volgens mij weten niet veel mensen wat beatrix eigelijk allemaal precies doet op 1 dag? (ik niet iig :S)

ben ik wel benieuwd naar, en waar ik het wel erg mee eens ben is dat we teveel betalen voor het koningshuis :| dat geld kan veel beter besteed worden... iedereen is toch gelijk in nederland? waarom moeten zij dan in zo'n kapot groot paleis wonen, talloze bedienden etc.
voor alles wat wij voor ze betalen mogen we best wat meer terugverwachten dan nu...
ze worden te overdreven goed behandelt vind ik...je kan ook van adel zijn zonder al deze overdreve dure shit.
 
Originally posted by Nicolás
100% onzin, door wie wordt 2/3e (qua macht) van het nederlandse bestuursorgaan gekozen? Precies ja het volk.

Jij praat 100% onzin.

Wie wordt de opvolger van de koningin ? Juist ja, haar kindje, en diens kindje enz enz...

En over de macht van de koningin: zie punt 5 van mijn post hierboven...

Hoe kom je trouwens aan die 2/3e? Als je het overheidsorgaan bedoelt dan is tog echt nog de overige 1/3 v/d macht in handen van het koningshuis (volgens jou)... En laat die positie nou net niet eerlijk verkregen zijn!
 
Originally posted by Tsjaap
Jij praat 100% onzin.

Wie wordt de opvolger van de koningin ? Juist ja, haar kindje, en diens kindje enz enz...

Ik zeg toch 2/3?

En over de macht van de koningin: zie punt 5 van mijn post hierboven...

Hoe kom je trouwens aan die 2/3e? Als je het overheidsorgaan bedoelt dan is tog echt nog de overige 1/3 v/d macht in handen van het koningshuis (volgens jou)... En laat die positie nou net niet eerlijk verkregen zijn!

Ten eerste wat is er niet eerlijk aan? En ten tweede een democratie wil echt niet zeggen dat iedereen verkozen door het volk hoeft te zijn.
Nederland is wel een volledige democratie omdat het verkiesbare bestuursorgaan (1e en 2e kamer) in zekere zin veto-rechten hebben over de besluitsvorming van wetten en voorstellen. Dus zij hebben in feite meer macht dan de konigin.

Eerst even nadenken dus voordat je iets als onzin verklaart.
 
Mja, maar als iedereen het eens is met een nieuwe wet aanstellen en zij niet... Dan zet ze gewoon geen handtekening, geen discussie. Die macht moet haar het eerst ontnomen worden.

Wat er al eerder in dit topic gezegd wordt : Ze gaat iedere vrijdag met Harry Potter op de thee. Die gesprekken gaan imo echt niet over het weer ofzo...
 
ik vind dat het ook te veel geld kost , hun geld bezit werdt geschat op 216 miljoen euro? laat hun dan even een groot deel aan de schuld van nederland geven , daarnaast vind ik et inderdaad ook een grote soap , ik vind dat ze niet echt bij het volk horen , en laatst was er een tv programma en daar werdt gezegt dat president bush maar 400.000 dollar per jaar verdient
 
Ik ben tegen de monarchie

zoals et al gezegd is et kost ONS geld
over moskeën wil al in vergelijk al helemaal niet praten(want binnen kort zoude we jah ook hun taal moeten leren)

ze hebben 0,0 wat zeggen

als ik die mensen op een rijtje zie staan geef ik er geen 2 kwartjes voor
et zijn allemaal maar klaplopers en balletjes

idd we zijn demecratisch , echt niet de troon wordt bepaald door et nageslacht?

en de irritatie dat ik deze week elke zender opzet en wel wat hoor over die onzin van hun zeer storend

en dankzij et mooie bestuur hier in nl zitten we al bijna in een economische crisis maar dan vooral aand8 vestigen op een nieuw lid van et koningshuis oooohhh wat intersant allemaal
 
Originally posted by SRurbanKID
Mja, maar als iedereen het eens is met een nieuwe wet aanstellen en zij niet... Dan zet ze gewoon geen handtekening, geen discussie. Die macht moet haar het eerst ontnomen worden.

Wat er al eerder in dit topic gezegd wordt : Ze gaat iedere vrijdag met Harry Potter op de thee. Die gesprekken gaan imo echt niet over het weer ofzo...
Denk maar niet als de 1e en 2e kamer een wet goedkeuren dat de konigin het afkeurt of zelfs af kan keuren.
 
Originally posted by Sr-sletje
ik vind dat het ook te veel geld kost , hun geld bezit werdt geschat op 216 miljoen euro? laat hun dan even een groot deel aan de schuld van nederland geven , daarnaast vind ik et inderdaad ook een grote soap , ik vind dat ze niet echt bij het volk horen , en laatst was er een tv programma en daar werdt gezegt dat president bush maar 400.000 dollar per jaar verdient
Het vermogen van het koningshuis is enorm overschat. Waar staan ze nu in de Quote 500?
 
zal ik je er ff aan helpen herinneren dat onze koningin de rijkste konining is van de wereld...

In Belgie wilde de koning een keer een wet voor abortus niet tekenen... als ie dat niet had gedaan kon ie opstappen....
 
En toen werd in belgie formeel het koningshuis voor 1 dag opgedoekt. En heeft de koning officieel het document niet getekend.

Wel gelijk goed vertellen dan ;)
 
Originally posted by Nicolás
Nederland is wel een volledige democratie omdat het verkiesbare bestuursorgaan (1e en 2e kamer) in zekere zin veto-rechten hebben over de besluitsvorming van wetten en voorstellen. Dus zij hebben in feite meer macht dan de konigin.

Eerst even nadenken dus voordat je iets als onzin verklaart.

Het gaat er toch niet om dat bepaalde organen meer macht hebben dan de koninging?

Het gaat erom dat de koningin waarschijnlijk wel degelijk een vorm van macht uitoefent die ze op een oneerlijke manier verkregen heeft. Namelijk door erfrecht!

(en je hoeft me heus niet uit te leggen dat Nederland een democratie is)

[kinderachtige mode]
Wie begon er ook alweer met dingen als onzin bestempelen?
[/kinderachtige mode]
 
Originally posted by Nicolás
Nederland is wel een volledige democratie

nederland is een indirecte democratie, en de meeste ministers (en staatsecretarissen) zijn niet eens verkiesbaar (voor de 2de kamerverkiezingen) geweest. Ga jij effe staatrecht leren.
 
parlementaire democratie met een constitutionele monarchie om, het ff prcies te zeggen ( leer het op dit moment met gs):S maar ik ben er nietvoor maar de koningin mag tegenwoordig trouwens toch al bijna geen f*ck doen dus met of zonder koningin zal er volgens mij toch niet zoveel veranderen ...

koningin doet nu samen met het kabinet de regering voeren maar de minsters daarin doen alles en verder mag ze de troonrede voorlezen die niet eens door haar zelf is gemaakt..
 
Originally posted by -[inferno]-
een enorm stom en kansloos argument ja :| (volgens mij weet jij niet eens wat het betekent en wat het inhoud enzo, en dat verbaast me nog na al die poespas over saddam die je overal 24/7 kan lezen |()

heb hier goede argumenten gelezen over het afschaffen van de monarchie.

maar volgens mij weten niet veel mensen wat beatrix eigelijk allemaal precies doet op 1 dag? (ik niet iig :S)


jongetje, ik ga niet eens op deze onzin in.
 
Back
Top