aerox v snaar komt niet hoog in de vario

aerox0412g

New Member
Hallo allemaal,
ik heb mijn aerox al een tijdje lopend en hij rijd prima. Alleen ligt de top rond de 85/90. Ik denk dat de top nog wel hoger kan omdat ik merk dat de motor nog vermogen zat heeft en omdat de versnelling ineens stopt bij ongeveer 83-85 en dan loopt ie nog heel langzaam een klein beetje harder.
Mijn setup is:
Malossi giet 70cc watergekoeld
17.5 mm carb met sproeier 108 en gasnaald op het middelste standje
technigas next r
malossi vario ik denk een multivar
polini snaar
polini koppeling
malossi halfpoulie
malossi membraan
malossi luchtfilter
Ik ben zelf op onderzoek uit gegaan en heb gevonden dat de v snaar nog ongeveer een cm hoger in de voorste poulie kan. Ik heb dit getest door er
met een stift een lijn op te tekenen en dan een stuk te gaan rijden ( zie bijgevoegde foto ).

Mijn vraag is: Hoe kan ik er voor zorgen dat de snaar hoger in de poulie komt, zodat hopelijk mijn top ook omhoog gaat.

mvg Luuk
Post automatically merged:

Nog even erbij want vergeten te vermelden.

De snaar moet hoger kunnen in de poulie. ik heb de dikte van de snaar opgemeten en de afstand tussen de twee helften opgemeten. hij zou tot ongeveer 2mm onder in de poulie moeten kunnen.

rollen 4 gram totaal 26gram
witte malossi drukveer
blauwe polini trekveertjes
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2023-08-09 at 13.09.01.jpg
    WhatsApp Image 2023-08-09 at 13.09.01.jpg
    125 KB · Views: 37
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wellicht zit de snaar achteraan (op de koppeling) helemaal onderaan. Dus op de vario kan hij niet meer hoger omdat de snaar te kort is.
Probeer eens een snaar met een maatje groter (langer) zodat die wel hoger kan.
 
Hoi supersport, ik heb nu een snaar van 750mm lang dit is volgens mij de algemeen gebruikte maat voor mijn soort setup.

Ik ben vandaag bij mijn scooterzaak langs geweest en die hebben gezegd dat het waarschijnlijk komt omdat er een kortere vertanding is geplaatst. Ik heb dit blok niet lopend maar wel met deze setup gekocht dus ik weet niet of er een std vertanding of iets anders in zit, maar zou het kunnen dat dit de reden van mijn probleem is?
Post automatically merged:

Dit is de link naar de snaar : https://www.k-parts.nl/v-snaar-poli...Eyv_37R2DjwXB4Z3L45HWzJSiWs7ggMYaApKQEALw_wcB
 
wat je kan proberen is zonder rolletjes de voorste poulie tegen elkaar aan drukken achteraf de riem er tussen doen(boven in) (achter los) dan kijken hoe hoog de snaar ligt in de poulie.
dan kan je uitsluiten of je een aanpassing op de voorste poulie moet doen.
 
wat je kan proberen is zonder rolletjes de voorste poulie tegen elkaar aan drukken achteraf de riem er tussen doen(boven in) (achter los) dan kijken hoe hoog de snaar ligt in de poulie.
dan kan je uitsluiten of je een aanpassing op de voorste poulie moet doen.
Op de manier hou jij het zegt gaat de v snaar tot helemaal boven op ongeveer 2/ 3mm onder de top.

Dit is hoe alles eruit ziet als het gemonteerd is. Misschien zien jullie iets verkeerds.
 

Attachments

  • 20230812_112836.jpg
    20230812_112836.jpg
    272.2 KB · Views: 25
  • 20230812_112658.jpg
    20230812_112658.jpg
    139.9 KB · Views: 19
  • 20230812_112823.jpg
    20230812_112823.jpg
    134.2 KB · Views: 22
De snaar legt wel erg diep in de achterpoulie ,
dat kan je op lossen door de varioglijbus voor te shimmen zodat daar de snaar iets lager komt en achter dus iets hoger.
Mocht de vsnaar dan nog te diep achter liggen dan moet je een iets langere vsnaar monteren.
De vsnaar moet zeg maar met de bovenkant vlak liggen met de achterpoulie, anders rij je in een versnelling hoger weg met optrekken.
 
Zeg tegen uw scooterzaak dat hij er niets van kent. De vario overbrenging heeft niets met de vertanding te maken.
Je hebt eerst de krukas (lees omwentelingen per minuut + cdi + cilinder),
dan de vario-overbrenging (lees vario + drukveer + rolletjes + snaar) en
dan de vertanding die achter de koppeling zit (aan het achterwiel)
die elk voor zich ervoor zorgen dat het vermogen naar het achterwiel wordt overgebracht.
 
Back
Top