Tkasteleijn

Member
Hoi!

Onlangs heb ik mijn Aerox uit 2009 met een 70cc Malossi sport weer lopend gekregen, na wat werk aan het uitboren van afgebroken tapeinden en het plaatsen van een helicoil :sweatsmile:

Zaterdag ging ik een rondje rijden en kwam ik terug met dampende/stomende koelvloeistof. Dit is dus aardig warm geworden. Ik heb geen temperatuur meter dus weet niet hoe warm.

Zondag ging ik weer een rondje en toen lekte er koelvloeistof uit het pomphuis. Ik vermoed dat de waterpomp lek is. Hoe harder ik ga rijden hoe meer hij lekt. De pomp heb ik vervangen samen met de tapeinden, dus is nog zo goed als nieuw.

De scooter word dus te warm. Hoe kan de scooter te warm worden?
  • De radiator van een Aerox kan voor zover ik lees best goed koelen. Is een grotere radiator een oplossing; zo ja welke radiator raden jullie aan?
  • Kan het zijn omdat ik de cilinder niet goed heb ontlucht? Ik heb het rubberen stopje van de cilinderkop gehaald, waarna er allemaal koelvloeistof uit spoot.
  • De waterpomp is lek. Komt dit omdat alles te warm is geworden?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen/ideeën zijn!
 
Advertisement - register to remove this

De scooter word dus te warm. Hoe kan de scooter te warm worden?
  • De radiator van een Aerox kan voor zover ik lees best goed koelen. Is een grotere radiator een oplossing; zo ja welke radiator raden jullie aan?
  • Kan het zijn omdat ik de cilinder niet goed heb ontlucht? Ik heb het rubberen stopje van de cilinderkop gehaald, waarna er allemaal koelvloeistof uit spoot.
  • De waterpomp is lek. Komt dit omdat alles te warm is geworden?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen/ideeën zijn!

Eerste gedachte is dat de thermostaat niet meer open gaat waardoor de koelvloeistof niet circuleert en de motor niet gekoeld wordt.
Men is dan afhankelijk van de rijwind wat enkel de radiateur koelt en niet de cilinder.
De waterpomp gaat niet zomaar stuk maar de druk is waarschijnlijk te hoog geworden wat niet weg kon komen.

Het enige ontluchtingspunt zit in de dop van het koelvloeistof reservoir achter de stuurkap.

De standaard radiateur voldoet prima wat dat betreft.

En het volgende is waarschijnlijk een open deur intrappen, maar heb je ook verse koelvloeistof toegevoegd en het spul goed ontlucht?
 
Eerste gedachte is dat de thermostaat niet meer open gaat waardoor de koelvloeistof niet circuleert en de motor niet gekoeld wordt.
De thermostaat zit niet meer in de cilinder, dus ik heb constant een stroom van koelvloeistof. Dit is ook te zien door het straaltje in de kvs tank.
De waterpomp gaat niet zomaar stuk maar de druk is waarschijnlijk te hoog geworden wat niet weg kon komen.
Dat kan inderdaad goed kloppen. De druk hoort er dan alleen bij de dop van de kvs tank uit te komen. Daarom verwacht ik dat er ergens een kering oid kapot is.
En het volgende is waarschijnlijk een open deur intrappen, maar heb je ook verse koelvloeistof toegevoegd en het spul goed ontlucht?
Ik heb ook schone kvs toegevoegd. Deze is nu niet zo helder meer in vergelijking met hetgeen ik erin gedaan heb. Ontluchten heb ik gedaan zoals hierboven omschreven én ik heb hem even zonder dop op de kvs tank laten draaien.

De grote vraag is waarom het zoveel druk opbouwt en waarom zo warm wordt terwijl alles functioneel lijkt te zijn.
 
Het is sowieso verstandig om het (gehele) circuit eerst goed schoon te spoelen alvorens er nieuwe/verse KVS te plaatsen.
Als het al wat troebel word met ook een andere kleur verliest deze de koeleigenschap en lijkt het op water wat uit een huis/tuin en keuken radiator komt i.p.v. een radiateur op een motorvoertuig. Heeft te maken met achtergebleven residu in o.a. de leidingen.

Ander iets wat het symptoom zou kunnen kan verklaren is dat het koelcircuit onderbroken is bij de carburateur en/of cilinderkop.
Vanaf de cilinderkop gaan er ook 2 slangen naar de carburateur..., dit fungeert als gasschuifverwarming in de koude winterperiode.

Ander iets wat het kan verklaren is dat de motor momenteel niet goed het vermogen kwijt kan naar het achterwiel waardoor deze teveel teveel moeite moet doen. Denk bijvoorbeeld aan een te strakke drukveer...

Is niet gezegd dat dit het is uiteraard, maar dit is dan waar ik als aan eerste aan denk.
 
Ja, dit klopt wel...
Zou ook gelijk kunnen verklaren waarom de het KVS zo snel vertroebelt.

Heb ooit een Aerox in bezit gehad waaraan het e.e.a. versleuteld was..., niet echt een bruut maar 100 km liep het wel.
Overgekocht voor een zacht prijsje met een soortgelijk mankement wat telkens de kop op stak.
Lang verhaal kort: het kwam erop neer dat het KVS systeem wat (ook) in verbinding staat met de carburateur losgekoppeld was.
Enigszins wel logisch want de vervangende cilinderkop had deze aansluitingen niet.

Dus de aansluitingen op de 17,5 mm carburateur waren afgesloten d.m.v. een rubber slangetje.
Niks mis mee en in 1e instantie zocht ik daar ook niks achter.
Maar ik kan/kon me nog herinneren dat er ooit op Scooterfreaks een heel erg breed topic gestart was omtrent dit gegeven.
Het bleek dus vaak zo te zijn dat het afsluiten en/of weglaten van deze aansluitingen konden resulteren in een kapotte koppakking!

Na dat ik alles weer teruggebouwd had in de originele staat was ik er vanaf en heb er nog ruim 19K mee gereden zonder probs.
Of het toeval betreft weet ik niet maar wel frappant dat het toen der tijd veel ter sprake kwam.
Sommige lui beweerden dat het ook met het bouwjaar te maken kan hebben..., of dit daadwerkelijk zo is kan noch ontkennen of beamen, maar opmerkelijk is het wel!
 
Vanaf de cilinderkop gaan er ook 2 slangen naar de carburateur..., dit fungeert als gasschuifverwarming in de koude winterperiode.
Dit is bij mij niet het geval. Het circuit moet toch gewoon circuleren als er kvs in het tankje teruggepompt wordt lijkt me?
Denk bijvoorbeeld aan een te strakke drukveer...
De drukveer is volgens mij wel wat te strak inderdaad. Scooter gaat met veel gas/toeren pas rijden. Maar voordat ik de cilinder eraf gehaald heb heb ik hier nooit last van gehad qua warmte.
Binnenring. Compressie en verbrandingsdruk die in het koelsysteem komt. Krijg je ook dit soort symptomen van.
Hier heb ik een interessant verhaaltje over
Tijdens het monteren van de tapeinden is er tijdens het starten 1 tapeind uit het blok getrokken. Had de bouten te strak gedraaid verwacht ik. Ik heb toen 2/3x met 3 tapeinden gereden, totdat er koelvloeistof uit een tapeind kwam. De binnenste ring was verbrand/gesmolten. Deze heb ik nu vervangen, maar wordt dus nog wel te warm.
 
Oké ik heb de pomp en carter eraf gehaald.

De pomp is zoals verwacht beschadigd vanwege een te hoge temperatuur en hierdoor gaan lekken, zie foto’s.

Ik heb een blauwe drukveer. Wel heb ik bij de vario iets opmerkelijks gezien wat kan verklaren dat de scooter pas bij veel toeren wegrijd. De v snaar zit namelijk niet strak tussen de 2 delen, hier zit ongeveer een centimeter afstand tussen. Dit resulteert ook in een lagere topsnelheid denk ik.

Maar met al deze antwoorden is nog steeds het probleem niet opgelost.

Hoe komt het dat mijn kvs zo (te) warm wordt? En wat kan ik hieraan doen?

Iemand nog ideeën? Een radiator die ergens lekt of verstopt zit waardoor het niet goed koelt, maar het wel allemaal door stroomt? Iemand ervaringen?
 
Ik zie geen foto's?
Hier heb ik een interessant verhaaltje over
Tijdens het monteren van de tapeinden is er tijdens het starten 1 tapeind uit het blok getrokken. Had de bouten te strak gedraaid verwacht ik. Ik heb toen 2/3x met 3 tapeinden gereden, totdat er koelvloeistof uit een tapeind kwam. De binnenste ring was verbrand/gesmolten. Deze heb ik nu vervangen, maar wordt dus nog wel te warm.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een draadeind uit een motorblok getrokken wordt tijdens het starten!
Evenmin dat er KVS uitstroomt op den duur.

Dat het bij de pomp gaat lekken is wel te verklaren omdat de druk te hoog wordt.
Dit is bij mij niet het geval. Het circuit moet toch gewoon circuleren als er kvs in het tankje teruggepompt wordt lijkt me?
Het circuleert ook wel, maar de combinatie van beide, het ontbreken van een thermostaat en geen aansluitingen op de kop en carburateur kan er aan bijdragen dat het fout gaat. Normaliter gaat de thermostaat pas open als de ideale temperatuur bereikt wordt.
Nu duurt het wat langer voordat de KVS goed opgewarmd is.

Nog even terugkomend op de 1e quote, wat denk je dat er gaat gebeuren als een cilinder met kop niet goed kruislings aangetrokken kan worden en men er toch mee gaat rijden?
Het lijkt me niet bevorderlijk in ieder geval..., kan zijn dat er toch meer beschadigt is als op het eerste gezicht doet vermoeden!

Meneer Koos Spee van veilig verkeer Nederland heeft er wel is een item over gemaakt in vroeger dagen.
Weliswaar niet over een cilinder maar over wielen die onder auto's, caravans et cetera gemonteerd zitten!
Ook hier ging men de weg op met maar 3 moeren i.p.v. 4 wat uiteindelijk resulteert in enorme onbalans van de bewegende delen.
 
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een draadeind uit een motorblok getrokken wordt tijdens het starten!
Ik ook niet. Bij de andere 3 was de moer van het tapeind afgebroken, dus ze waren sws te strak aangedraaid
Dat het bij de pomp gaat lekken is wel te verklaren omdat de druk te hoog wordt.
Ja dat inderdaad. Ook was er wat weggebrand. Zal ik dit keer wel in de foto laten zien
Het vorige pompje was helemaal kapot, dus wij gaan nu controleren of reststukken van dit pompje de radiator belemmeren.
 

Attachments

  • IMG_7613.jpeg
    IMG_7613.jpeg
    191.8 KB · Views: 8
  • IMG_7614.jpeg
    IMG_7614.jpeg
    140.2 KB · Views: 8
  • IMG_7615.jpeg
    IMG_7615.jpeg
    158.8 KB · Views: 8
Mjaa, zal lastig zoeken zijn, mocht er wat ontbreken, dus kleine stukjes wat achter kan blijven in de radiateur is eigenlijk niet te doen zonder het geheel minuscuul te onderzoeken....
Het ziet er in ieder geval flink gehavend uit!

Heeft er überhaupt wel een pakking tussen gezeten?
En zijn de schoepen van het wiel nog heel?
 
Mjaa, zal lastig zoeken zijn, mocht er wat ontbreken, dus kleine stukjes wat achter kan blijven in de radiateur is eigenlijk niet te doen zonder het geheel minuscuul te onderzoeken....
Ik zet straks de tuinslang even op slang waar het water normaal uitkomt. Met een beetje geluk duwt dat de deeltjes weer terug. Alles zat er tussen en de schoepen zijn ook nog heel. Het enige wat niet goed meer was door de hitte is het binnenste rubbertje wat de schoep af hoort te dichten.
Goede kans dat de boel helemaal krom getrokken is van rond rijden met 3 moeren.
Kop ziet er nog prima uit. De pakking hiervan was weggebrand waardoor er koelvloeistof begon te lekken. Hier heb ik overigens niet mee gereden. Dit was pas toen ik hem een dag later weer probeerde te starten.
 
Ik zet straks de tuinslang even op slang waar het water normaal uitkomt. Met een beetje geluk duwt dat de deeltjes weer terug.
Dit is aardig gelukt. Heb de tuinslang op verschillende punten/slangen op de radiator aangesloten en deze helemaal doorgespoeld (dus de slangen en radiator zijn schoon van binnen). Er kwamen inderdaad deeltjes van de oude waterpomp mee. Weet niet of dit ook de radiator blokkeerde, dat zal ik zien na een testrondje. Eerst een nieuwe waterpomp erop. Ik heb gelezen dat hierin veel verschil in kwaliteit zit, klopt dat? Kan ik beter een top performance kopen dan een mezoly?
 
Back
Top