Aerox afgevoerd, ook standaard drukveer terug?

mErkl00s

Well-Known Member
Heej

Nou om te beginnen, ik ben nieuw hier!
Ik heb een Aerox gekocht voor mn vriendin, deze is helemaal standaard op uitlaat, drukveer en uiteraard variorollen na. Nu ben ik hem aan afvoeren, dus ik standaard uitlaat gemonteerd, rijd nu precies 45 maar wil hem 60 laten lopen. Als ik weg wil rijden, dan rijd hij pas bij 7000 toeren weg, en op zijn top is die dan 9000 toeren. Er zitten nu 4 gr rolletjes in, als ik hier nu origineel 6,5 gr in doet, trekt deze dan beter op, en moet ik ook de originele drukveer terug zetten, of hoef dat niet veel uit te maken

Gr willem
 
Advertisement - register to remove this

Trekveren zorgt ervoor dat je koppeling later of eerder ingrijpt. Zet er witte in van malossi oid of soft van stage 6.

Opzich , zou de scooter prim amoeten lopen me std drukveer. Is ie immers voor gemaakt. Enkel de rollen zou ik even testen hoe het zit ( welke gewicht ).

En welkom. :)
 
Trekveren zorgt ervoor dat je koppeling later of eerder ingrijpt. Zet er witte in van malossi oid of soft van stage 6.

Opzich , zou de scooter prim amoeten lopen me std drukveer. Is ie immers voor gemaakt. Enkel de rollen zou ik even testen hoe het zit ( welke gewicht ).

En welkom. :)

Ja ik zat ook al aan de trekveren te denken, maar deze die erin zitten zijn nog standaard.
Zelfs de sproeier die er nog in zit is nog standaard. Maar ga pas na 8 januari wat aan de afstelling doen zodat die 60 ongeveer loopt, want met dan naar RDW toe om te keuren. Maar wil alvast wat informatie ervoor, dat ik niet alles uit elkaar gaat trekken terwijl het niet nodig is ;)
 
mja , zegt niet altijd wat , als er een std vario in zit zou ik gewoon een Malossi witte veer erin zetten , dan heb je een verse veer en deze is amper sterker dan std.

maar dat wil niet zeggen dat het dan ook goed loopt , door slijtage of een bredere v-snaar etc. etc. kan het zijn dat je met een std uitlaat toch een zwaardere veer nodig bent.

mja , zoals altijd is dat toch testen.

de std rollen van een aerox zijn btw 6,8 gram
 
mja , zegt niet altijd wat , als er een std vario in zit zou ik gewoon een Malossi witte veer erin zetten , dan heb je een verse veer en deze is amper sterker dan std.

maar dat wil niet zeggen dat het dan ook goed loopt , door slijtage of een bredere v-snaar etc. etc. kan het zijn dat je met een std uitlaat toch een zwaardere veer nodig bent.

mja , zoals altijd is dat toch testen.

de std rollen van een aerox zijn btw 6,8 gram
Ow nou ik heb op internet gezocht en overal staat dat het standaard 6,5 is!
Maar er zit trouwens een hebo vario in, was ik vergeten te melden
 
kijk , dat maakt al de wereld verschil , mijn vriendin haar Aerox bijv. reedt met een hebo vario rond de 4 gram , met rode Malossi drukveer met Polini snaar met std uitlaat goed.

mja , bij jou kan een witte van Malossi al goed zijn , het is hoe dan ook gewoon een kwestie van afstellen.

6,5 is vrij zwaar in een Hebo vario iig.

6,8 is std , dat heb ik zeer vaak zelf gewogen , 6,5 word op internetsites aangegeven als vervanging voor std rollen , dat is dus wat anders. mja , dat gaat dus niet op met een Hebo vario.
 
kijk , dat maakt al de wereld verschil , mijn vriendin haar Aerox bijv. reedt met een hebo vario rond de 4 gram , met rode Malossi drukveer met Polini snaar met std uitlaat goed.

mja , bij jou kan een witte van Malossi al goed zijn , het is hoe dan ook gewoon een kwestie van afstellen.

6,5 is vrij zwaar in een Hebo vario iig.

6,8 is std , dat heb ik zeer vaak zelf gewogen , 6,5 word op internetsites aangegeven als vervanging voor std rollen , dat is dus wat anders. mja , dat gaat dus niet op met een Hebo vario.
En hoe hard reed de scooter van je vriendin dan?
 
Klopt, maar is ook puur mijn ervaring bij de originele scoots waaraan ik gefrot hebt.

dan heb je dat niet veel gedaan of je bent heel gauw tevreden , elke scooter reageerd weer anders , dit omdat er ook nog zoiets is als slijtage , verschillende onderdelen in het blok zoals bijv. de Hebo vario die erin zit.

mijn ervaring is dat er veel scooter zijn die zelfs met een std setup met een andere veer moeten rijden , en welke dat is kom je pas achter als je probeert ,hetgeen jij waarschijnlijk weinig hebt gedaan , anders zeg je niet zoiets...
 
Ik heb idd met scooters niet heel veel ervaring, heb nu 5 nieuwe scoots in bezit gehad. (wel heb ik zo'n 18jaar brom sleutel ervaring, laatste 10 jaar ook motoren en auto's)
Bij 3stuks vrijwel niks veranderd op hhog uit de drukveer na (wie weet hier en daar rolletjes/trekveertjes maar daar houd het op) puur omdat "opvoeren" niet past in mijn manier van rijden.
Origineel of zo origineel als mogelijk werkt met spelen het beste.

Bij de rox100 de aandrijflijn wel veranderd omdat het standaard echt bagger was.

De Ludix snor van de vrouw heeft alleen een andere drukveer omdat de standaard veer echt nergens op sloeg. ook de varioplaat is eruit.
Meer heeft de snor ook niet nodig want ook de kleine zit daar achterop.

Maar volgens mij dwaal ik nu erg af.
 
Last edited:
een snor peugeot heeft een kleine drukveer ,dit is dan ook bewust gedaan omdat het motortje niet veel vermogen afgeeft , de timing van de cilinder is ook erg laag , en dus hoeft de drukveer niet veel weerstand te bieden.
 
Back
Top