Aerox 2 takt heeft dip&overtoeren. (Toch maar even thread maken)...

elianyeh

Certified minarelli beuner.
Dag,

Na veel sleutelen en aanpassen ben ik toch tot conclusie gekomen om even een thread te maken en meer hulp te vragen. Mijn Aerox 50cc 2 takt loopt dus niet echt zo lekker, ik zal dit even uitleggen.

Setup:
std 50cc cilinder
17,5mm dellorto phva carb met sproeier 90 (koffiebruine bougie, heb gespeeld met sproeier 88 en 92 , 90 kleurt het mooist).
Malossi koppeling met gele malossi drukveer (heb witte geprobeerd , maar dan dipt hij ook) en witte malossi trekveertjes.
Malossi vario met 4,25g rollen.
Tecnigas triops uitlaat

Ik heb veel zitten spelen met mijn luchtschroef , 1,5 slag , 2 slag, 1 slag, 2,5 slag allemaal 'hetzelfde'.


Nu zal ik even het probleem uitleggen. Wanneer ik van stilstand ga optrekken (dus direct even gas vol opentrekken) dan gaat hij van 0-20 prima , 20-40 overtoeren , 40-60 dip , 60 - topsnelheid normaal.

Nu heb ik geprobeerd om gele drukveer erin te doen , maar dat hielp helemaal niks. Er zat eerst een witte in. Nu vind ik dat heel frappant , omdat ik het bijna overweeg om een rooie erin te doen van malossi. Het blijft een 50cc ...


Iemand enige raad wat ik nog kan doen ? Ik wil echt geld besparen ipv allemaal rotzooi te kopen die helemaal niks gaat helpen.

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben geen tuner maar de hoofdsproeier lijkt mij wel erg groot, welk luchtfilter heb je?
Ook al op valse lucht getest?
Met een originele 50cc zou ik het op een witte drukveer houden, vooral met die lichte rolletjes.
 
Zat eerst een sproeier 88 . Bougie kleurt zo (zie foto , de wit/grijze). Daarna sproeier 90 gemonteerd , carb schoon gemaakt en de luchtfilter element schoon gemaakt. Daarna zag de bougie er zo uit (die foto , de bruinere).

Witte drukveer zat er eerst in , dipt bij de 40kmh. Daarna had ik gele drukveer geprobeerd met een dip die iets minder was , maar nog steeds aanwezig en merkbaar was. En hierna ben ik gestopt , omdat ik het overweegde om een rooie erin te doen ...

Ik rijd met een orgi luchtfilterhuis. Ik doe niet aan die "powerfilters"... Orginele presteerd in mijn gevoel veel beter .
 

Attachments

  • IMG-20240831-WA0074.jpeg
    IMG-20240831-WA0074.jpeg
    73.6 KB · Views: 15
  • IMG-20240902-WA0047.jpeg
    IMG-20240902-WA0047.jpeg
    73.2 KB · Views: 18
Als je echt een originele minarelli cilinder hebt met het getal 111 aan de zijkant, dan klopt die spoeier maat totaal niet. Met originele luchtfilterbak en snorkel is dat spoeier 76. Zonder snorkel 82.

Welke Malossi vario gebruik je?
Spiebanen van de poelies al eens gecontroleerd?

Ik zie dat je een BR bougie gebruikt. Als je een bougiedop met weerstand hebt, dan moet je bougie pakken zonder R. Ook dat kan een vertekend beeld geven qua afstelling.
 
Malossi Multivar .
Spiebanen van de poelies zijn in orde , vanmiddag nog gecontroleerd.

De cilinder is niet meer orgineel , 5xxx kilometer geleden is die vervangen. Staat geen merk of iets op als ik er zo met mijn blote ogen naar kijk , zonder de hele cilinder te demonteren. Gedaan door de garage 2 jaar geleden.

Ik gebruik inderdaad een BR bougie , hoe weet ik of ik een bougiedop met weerstand heb ? Zou ik graag willen controleren. Ik kan dan inpricipe ook gewoon een R bougie met een weerstandloze bougiedop gebruiken toch ?
 
Grote kans dat er een goedkope bagger cilinder op zit omdat er geen getallen of merk op staat. Ik kan de dip nu even niet verklaren. Witte drukveer is sowieso voldoende. Gare halfpoelie misschien?

Als je deze tekens op de bougiedop hebt 5Kohm dan zit er een weerstand in. Dan neem je dus een B8HS en geen BR8HS.
 

Attachments

  • 1000005664.jpg
    1000005664.jpg
    154.8 KB · Views: 17
Halfpoulie is van , je kent het wel , Ma-lossiii. Is nog mooi glad , koelvinnetjes allemaal netjes!

Zal straks even mijn bougiedop nachecken .
Zal wel even daarover een update'tje geven .

Ik rijd al een tijdje met overtoeren en een dip , maar uiteindelijk begint het wel een beetje hinderlijk te worden ...


Maar bedankt voor alle hulp , wordt gewaardeerd.
Post automatically merged:

Staat geen letters / cijfertjes op de bougiedop. Naar welke moet ik vanuit gaan ? Het merk is champion.
 

Attachments

  • IMG_20240921_203922.jpg
    IMG_20240921_203922.jpg
    114.1 KB · Views: 17
Last edited:
Die rode Champion bougiedop is volgens mij voor 95 % zeker een met weerstand,
deze heb ik nooit gezien zonder weerstand.
Ik had laatst per ongeluk dezelfde fout gemaakt met ook zon rode Champion bougiedop en bougie met weerstand ,
dat gaf ook een puzzel qua af stellen.

Deze NGK LZFH heb ik toen gebruikt die te koop is voor 2 Euro en 9 centen.
Er is er ook 1 met groot gat maar deze past precies over de bougie zonder het schroefdopje .
 
Last edited:
Staat geen letters / cijfertjes op de bougiedop. Naar welke moet ik vanuit gaan ? Het merk is champion.
Gewoon de weerstand even meten met een multimeter, simpel toch.
Ene meetpen van de multimeter op de wokkel waarmee je hem op de bougiekabel draait, de andere meetpen van de multimeter in de aansluiting waar de bougie in klikt.
Als je nagenoeg nul Ohm meet, zit er geen weerstand in, meet je een weerstand, zit er wel eentje in. ;) (meestal is dit 5 Kilo Ohm.)
 
Hij laat inderdaad ~5KOhm zien. Weerstand op weerstand dus.

Zal direct even een bougiedop zonder weerstand bestellen die @Twinky aan bood.


Ik zal kijken of ik bij een garage een test set voor het afstellen kan lenen. Drukveren , rolletjes , trekveertjes. En dit natuurlijk nadat er een weerstandloze bougiedop erin zit , want ik heb geen idee wat weerstand op weerstand doet.


Bedankt voor de hulp en het brengen tot conclusie dat ik een weerstand bougie & een weerstand bougiedop heb !
 
Denk het ook niet eigenlijk , zou het zelf ook niet weten ...

Vind het heel raar dat hij zelfs dipt bij de 40kmh met een gele drukveer ... Zoals @Tim Ark al zei , wit is meer dan genoeg voor een 50cc .

Dus ik ga even kijken of een rooie test drukveer de dip verminderd . Pff , tis wat met mijn scooter.
 
Heb je niet nog een andere uitlaat liggen om te testen?

Je moet niet een ontstoorde bougie en dop nemen. Één van beide moet een weerstand hebben. Dat heeft dan ook niet met jouw dip te maken, alleen de veel te grote sproeier wellicht. Hoe dan ook een geconstateerd verbeterpunt.
 
Ik rijd momenteel met een Tecnigas Triops , blijkbaar bestemd voor een MIDDELtoerig cilinder . Nu is mijn cilinder LAAGtoerig .
Overtoeren en dip liggend aan dat er een te 'sterke' uitlaat onder mijn scooter zit ?

Ben al een tijdje aan het zoeken naar een yasuni R op marktplaats , maar ik zie weinig uitlaten in redelijk nette staten ...
 
Heeft jaartje geleden zonder dip gereden met dezelfde uitlaat. Enige wat er in die tijd is veranderd tot nu is een malossi vario en koppeling. Beetje gespeeld met de trekveertjes , rolletjes en drukveer ...


Ik zal even kijken of ik ergens een andere uitlaat kan vinden die bestemd is voor laagtoerig 50cc.
 
Dus ik ga even kijken of een rooie test drukveer de dip verminderd . Pff , tis wat met mijn scooter.
Ik denk dat dit alleen de dip en overtoeren nog gaat verergeren.
Die 4,25gram rolletjes in combinatie met het vermogen en de laag toerige cilinder maken het moeilijk om de v-snaar in de koppelingpoulie te trekken zodat er ruimte ontstaat in de v-snaar om deze hoog in de vario te drukken.

Heb je wel de juiste maat v-snaar gemonteerd en is deze niet te kort?
Heb je uberhaupt al eens gekeken hoe hoog de v-naar in de vario klimt en hoe diep dat deze in de koppelinspoulie wordt getrokken?
Geen slijt groef in de vario?

Maar nogmaals ik ben geen tuner maar als ik een inschatting zou moeten maken zou ik het eerst kijken waarom je zo'n grote sproeier moet monteren om de bougie een mooie kleur te geven, ik zou het houden bij de witte of misschien zelfs de originele drukveer, witte trekveertje voor die laagtoerige cilinder en wat zwaardere rolletjes.
Misschien kan iemand, hier op het forum, je een richtgewicht geven wat goed zou passen bij jouw setup.
 
Vario en halfpoulie zijn in keurige staat . Lekker glad . Vsnaar is recent vervangen voor een 16,6mm malossi snaar. Dat is de juiste formaat die ik altijd heb gebruikt . Wel gebruik ik een shimring van 2mm. Als ik zonder shimringen rijd dan zit me vario niet mooi op de variobus en loopt die dus volledig tegen mijn poulie en vario aan.

Ik kan wel een 1mm shimring proberen als dat nuttig is.

Wel heb ik dat als ik 30kmh rij en gas los doe en dan laat rollen tot 20kmh , zakt mijn vsnaar niet snelgenoeg (in gevoel) . Dus wanneer ik tussengas doe klinkt die heel beroert en stotterend. Ook maakt mijn scooter 0 geluid wanneer ik gas los doe rond de 20kmh. (Gewoon doodse stilte bijna!) Tussengas = heel beroerd. Het wegrijden gaat wel gewoon normaal ... Dus vanaf 20kmh gas weer herpakken , dan doet hij gewoon netjes.
 
Back
Top