Aerox 124cc malossi, beter met yasuni r dan c21. Wat te doen?

MikesMiclo

New Member
Hi guys,

Heb een vraagje voor jullie, ik heb een aerox met setup:

-124cc malossi cilinder
-dellorto 21mm
-malossi vario 100cc
-naruku koppeling maar komt morgen malossi delta clutch 100cc op
-malossi membranen
-yasuni c21 maar eerst yasuni r

Dus nu heb ik een probleempje, ik heb die nieuwe yasuni c21 erop gezet in verwachting met zo een cilinder wat meer performance uit te krijgen dit nu toch precies niet zo is. Ik had hier eerst een yasuni r opstaan maar deze is namelijk voor 50cc cilinder en de yasuni c21 is voor wat getuned cilinders. Maar met de yasuni r had ik een betere snelheid en een betere optrek, eerst ging mijn wiel lichtjes omhoog met optrekken en na de c21 geraakt die amper van de grond af.

Kunnen jullie mij misschien helpen hiermee? Wat zou ik nog kunnen aanpassen om dit op te lossen? Heb ook nog een malossi ontsteking besteld mss dat het daarmee beter gaat?

Vriendelijke groeten
Michael
 
Advertisement - register to remove this

Floris van bommelstijn

Boris the blade
De C21 is ontworpen voor flink wat toeren, RPM,s. (flink toerenbeukende cilinders)
Standaard 50 en/of 100cc (zelfs de Malossi) is laag tot hooguit middeltoerig te noemen.
De R en/of specifieke 100cc uitlaten zoals bijvoorbeeld de tecnigas komen meer tot het recht op laagtoerige cilinders.

De C16 had wat dat betreft een betere keus geweest in deze.
Bovendien dien je met een andere uitlaat ook het rollengewicht, trekveren en de drukveer aan te passen.
Dit i.v.m. de powerband van de uitlaat, deze goed afstellen op de cilinder is een must!
 

MikesMiclo

New Member
Hi Floris,

Thanks voor je antwoord! Dus eigelijk had ik voor deze setup beter een yasuni c16 genomen? Dus bewijzen van spreken heb ik de c21 voor niets gekocht want blijkbaar loopt deze beter met mijn yasuni R.

Heb vandaag de malossi delta clutch geplaatst, deze zorgt wel terug voor een betere optrek maar denk indd dat ik terug een andere uitlaat ga moeten zetten

Zou het mss nog helpen als ik die malossi ontsteking erbij plaats?

Vriendelijke groeten
Michael
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
De sprong van een Yasuni R (50cc) naar de C21 (dikke 70cc) is gewoonweg te groot.
Een C21 zit normaliter onder een cilinder welke minimaal 14.000/16.000 RPM draait!

Met een C16 is het nog wel af te stellen maar ook niet echt optimaal.
Wat dat betreft ben je beter af met een echte 100cc uitlaat met een dikkere bocht en passende flens.
100cc, en zelfs met de 124cc van Malossi zit je hooguit aan de 9.000/9.500 RPM.

Jaren geleden waren de volgende uitlaten verkrijgbaar voor Minarelli 100cc 2 takt;

Tecnigas
Leovinci ZX
Gianelli sprint.

Deze werkten allen goed, maar met de teruglopers waren er vaak iets betere resultaten te behalen.
Vario (100cc) en koppeling inclu wat grotere carburateur heb je al dus zou ik gewoon met de R blijven rijden.

Andere ontsteking of CDI is in het geheel niet nodig.
Standaard variant voldoet gewoon en kan ook makkelijk tot 12.000 RPM aan.

Je moet van dit alles ook geen wereldwonder verwachten qua snelheid.
Het optrekken zal wel een stuk vlotter gaan maar de snelheid zal zo tussen de 108/115 km zitten.
En dit is ook wel de absolute max aangezien de banden en remmen niet echt op zulke snelheden berekend zijn.
Standaard rijdt het immers maar zo'n 82/85 km..., maar goed dit moet je zelf beslissen of je daar wat mee doet.

Ik zou zelf de C21 en de R proberen te verkopen, en dan een (echte) 100cc uitlaat aanschaffen.
Is ook een stuk makkelijker afstellen dan z'n middel en hoogtoerige familieleden is mijn ervaring.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Zijn er voor die 125cc cilinder kit geen speciale uitlaten voor te koop..
Want beide keuzes Yasuni R zoals C16 /C21 horen niet thuis op een 125cc cilinder.

Misschien beter een gianelli sprint eronder zetten schijnt het beste te werken:

gianaerox.jpg


Even een quote van een ander forum:



Handa

fjouwer poatblokje


18 feb 2009
Hallo,

Heb zelf een Aerox 100 gehad waar ik zelf het één en ander aan had gedaan, origineel liep ie zo'n 100 op de teller en dat is ca 85 echte.
Heb toen de volgende onderdelen erop gezet;

Malossi vario (9,3 gr rollen)
Malossi koppeling
Polini kevlar snaar
Delorto 22mm (origineel=16mm)
O.Luchtfilter aangepast
Polini 124 cc alucilinder stage 2 getuned
Compressie verhoogt (kop gevlakt)
Malossi vertanding (langere eindoverbrenging)
Giannelli Sprint speciaal voor de Aerox 100, eigenlijk de enige die goed werkte.
(heb ook andere uitlaten getest maar deze gaven minder vermogen of een veel te hoog toerental en weing koppel )

Met deze delen was de topsnelheid ca 135 km/h op de teller en 115 km/h echt , de teller geeft bij hogere snelheden dus een behoorlijke afwijking ! Natuurlijk trok ie wel een heel stuk beter.
En dat verhaal van die sproeier is natuurlijk onzin !
Je ziet wel wat er allemaal gebeuren moet, en dat lukt je niet alleen met andere sproeier, ondanks je uitlaat en cilinder.
 
Last edited:

MikesMiclo

New Member
Hi guys,

Thanks voor jullie antwoorden!

Ik ga denk ik de c21 indd dan maar onder mijn 70cc aerox zetten alleen moet ik deze terug opbouwen. Anders heb ik deze voor niets gekocht

Goed, dan ga ik me een 100cc uitlaat aanschaffen. Ik heb nog 1 vraagje voor jullie, ik wil mijn vertanding ook veranderen zodat die ng beter optrekt.

Kunnen jullie mij mss aanraden welke de beste zijn voor deze setup up zoals voor primair als secundair?

Dankje!

Vriendelijke groeten
Michael
 
Advertisement - register to remove this
Similar threads
Thread starter Title Forum Replies Date
Kenrick bronkhorst F1 kap aerox Quick Forum 0
R Aerox koelvloeistof Quick Forum 11
J Aerox dipt Quick Forum 2
draaike Aerox koelt niet Quick Forum 3
S Afdichting ontstekings ruimte Aerox 2008 Quick Forum 3

Similar threads

Top