Achterlicht werkt niet, remlicht wel

UndercoverNL

Active Member
Goedenavond,
Ik heb dus gister wat met mijn voorlichten zitten kloten omdat er een draatje was losgeschoten, inmiddels is dat al weer gefixed alleen zag ik opeens tot mijn verbazing dat het achterlicht het vandaag niet meer deed. De remlichten nog wel.

Kan dit komen doordat ik met de voorlichten heb zitten kloten? Of is dit een geval apart. Ik weet niet 100% zeker of het sinds vandaag is gekomen, het kan ook al langer niet werken, na dat ik alle kappen er had afgehaald bvb.

Het gaat om een aerox en de achter en voorlichten gaan allebei automatisch aan wanneer de motor loopt.

Dus mijn vraag, zit het achterlicht op dezelfde kabel aangesloten als de voorlichten en kan die los gekomen zijn, en zo nee, waar moet ik beginnen om er achter te komen waar het probleem zit.

Alvast bedankt!

Advertisement - register to remove this

Dus mijn vraag, zit het achterlicht op dezelfde kabel aangesloten als de voorlichten
Nee.
Ze zitten wel beide op de lichtspoel van je stator.
Je achterlicht hangt direct aan de stator net als je dashboardverlichting, je koplamp zit aangesloten op deze zelfde spanning maar dan via de dimlicht/grootlicht schakelaar.
De draadkleur is blauw/rood
Misschien een stomme opmerking/vraag, heb je het duplolampje in je achterlicht al gecontroleerd/gemeten en of de wisselspanning van de stator hier ook aankomt?

Hieronder het elektrische schema wat ook te vinden is onder de rubriek "Resources"van deze web-site/forum.

Aerox 03-06.JPG

Last edited:
Nee.
Ze zitten wel beide op de lichtspoel van je stator.
Je achterlicht hangt direct aan de stator net als je dashboardverlichting, je koplamp zit aangesloten op deze zelfde spanning maar dan via de dimlicht/grootlicht schakelaar.
De draadkleur is blauw/rood
Misschien een stomme opmerking/vraag, heb je het duplolampje in je achterlicht al gecontroleerd/gemeten en of de wisselspanning van de stator hier ook aankomt?

Hieronder het elektrische schema wat ook te vinden is onder de rubriek "Resources"van deze web-site/forum.

View attachment 63904
nee nog niet gedaan, zou ook mijn god niet weten hoe haha. Eerlijk gezegd nog nooit echt met een spanningsmeter of iets dergelijks gewerkt.

Dan misschien maar even het lampje visueel controleren.
nou ik heb het achterlicht ff open gehaald, en ik ben geen elektrischen maar 1 van de 2 draatjes is gebroken, als ik logisch na denk is het hele draatje het remlicht en het gebroken draatje het achterlicht haha.
Het gebroken draatje is de onderste zo als te zien op de foto

Attachments

• 20220212_232809.jpg
    20220212_232809.jpg
    120.7 KB · Views: 15
Back