This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Accu kapot!? Of toch iets anders?

gertm

New Member
Hoii, ik heb een elektrische lasouris overgenomen van iemand en hij heeft een tijdje stil gestaan nu hebben we hem naar huis gehaald en kwamen we er achter dat de accu niet meer oplaad. We zijn naar de la souris winkel geweest die hebben ons een nieuwe acculader verkocht waarmee die het wel zou doen. Nu probeer ik het thuis maar zodra ik de lader aansluit staat hij 5sec op rood om te laden en daarna springt het lichtje op de lader naar groen. Groen betekend dat hij vol hoort te zijn maar er zit nog geen eens 1 streepje in. Waar kan dit aan liggen? Hoe maak je dit en wat denken jullie dat er aan de hand is?
 
Ik vermoed dat de accu te lang heeft stil gestaan icm diep ontladen. Daar kunnen ze niet tegen.
Je zou eens kunnen proberen om er een andere BMS in de zetten (als deze los te koop is voor deze accu), en lukt dat niet, dan helaas pindakaas......accu is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken, en je moet een nieuwe aanschaffen.
 
Om wat voor scooter gaat het?
Wat voor soort accu zit er in? (Foto's)

Het kan zomaar dat de accu de reden was dat je m mocht overnemen...
 
Je zou eens kunnen proberen om er een andere BMS in de zetten (als deze los te koop is voor deze accu),
Sommige goedkopere scooters hebben geen BMS maar gewoon een aantal loodaccu's van 12V in serie.

Dus zoals @ZNEN reeds vroeg, welke accu('s) zit(ten) in de scooter?

Als het gewone loodaccu's betreft, zou je ze er eens kunnen uithalen en alle apart laden met een minder "slimme" acculader.
De acculader die je nu gekocht hebt is waarschijnlijk een zogenaamde "intelligente" acculader, deze meet de laadstroom en als de laadstroom onder een bepaalde waarde komt "denkt" de lader dat de accu vol is en houdt op met echt bulk-laden en schakelt meestal enkel nog terug naar druppelladen.
Is of zijn de accu's slecht, hebben ze een hoge inwendige weerstand, de laadstroom is dan sowieso al laag en de acculader "denkt" dat de accu of accu's vol zijn.

Ik heb zeer goeie ervaringen met een zeer goedkoop acculadertje voor loodaccu's van Aliexpress voor 12 of 15 Euro.
Hierop zit een zogenaamde "pulse mode", die als de accu niet al te ver overleden is, deze nog enigszins kan "reanimeren".
 
Last edited:
dit zij. De fotos van de accu ik heb er helaas geen enkel verstand van...
Post automatically merged:

Het is een La Souris e-sourini bosch scooter
 
Zo flinke accu 72 Volt x 20Ah = 1440Wh !
Dit wordt een dure grap mocht deze defect zijn, het is in ieder geval geen lood accu maar een Litium ion accu.

Je zou de spanning eens kunnen meten tussen de aansluitingen aangegeven met de gele pijlen op de foto hier beneden.
Echter aan de led is reeds te zien dat deze accu bijna leeg is dus de spanning zal 56 Volt of lager zijn.

Verder kun je als leek hier weinig aan doen en is zelfs gevaarlijk als je niet weet wat je doet, misschien eens contact opnemen met een firma die ook accu's van elektrische fietsen reviseert.
Misschien kunnen zij de accu reviseren tegen een fractie van de prijs van een nieuwe.

 
Kennelijk heeft de vorige eigenaar punt 5 van het lijstje op de sticker verwaarloosd.
Deze accu heeft zn BMS in de kunststof omhuizing, en deze sluit de stroomtoevoer af als een of meer van de cellen te diep ontladen is.
dit verklaart denk ik je verhaal met de oplader.
Mocht je m alsnog aan het laden krijgen (wat denk ik niet meer gaat lukken), laat m dan vooral niet zomaar staan maar blijf er bij en kijk/voel hoe het verloopt.
warmte, rook en een zoete geur zijn altijd een slecht teken.
deze accu is op moment onbetrouwbaar en dat kan brand veroorzaken....

Ik denk dat @Sparky de spijker op de kop slaat, en je de keuze hebt tussen reviseren of vervangen.
Let er wel op dat als je m wilt vervangen, je linksom of rechtsom alsnog bij La Souris uitkomt.
Deze tent kent lange levertijden voor accu's en is lang niet altijd even klantvriendelijk.
 
en is lang niet altijd even klantvriendelijk.
En wat ik zo lees is de kennis er vaak ook onder de maat, dat zie je aan het feit dat men TS direct een nieuwe lader verkoopt terwijl de laad symtomen ook wel dringend in de richting van een slechte accu duiden.

Misschien is balanceren van de accupack onderdelen al genoeg om het pack te reanimeren, maar dat kan een serieus revisie bedrijf wel voor je uitzoeken en uitvoeren.


Let er wel op dat als je m wilt vervangen, je linksom of rechtsom alsnog bij La Souris uitkomt.
Als ik op het typenummer van deze accupack zoek zie ik toch diverse "merken" zoals: ESCOO, Iva, Joydo en Senzo.
Dit was een snelle search dus wellicht meer Chineesjes die deze accu gebruiken.
Ik zie prijzen varierende van 675,- tot 999,- Euro, La Souris biedt zelfs een BMS board voor deze accu aan voor MAAR 249 Euro.

Misschien toch de moeite om eens te choppen voor een goed revisie bedrijf.