Aansluiten op contact slot

Enterprise

Well-Known Member
Goeiedag,

Ik ben een echte leek m.b.t elektro dus sorry als dit een erg domme vraag is.

Ik heb een sigaretten aansteker zoals in de auto waar ik ook bijv mijn tel mee kan opladen.

Op dit moment is hij direct op de accu aangesloten maar ik wil dus dat hij alleen werkt als het contact aanstaat.

Ik weet dat ik hem dan op het contact moet aansluiten? Maar hoe?

Wie o wie kan mij op weg helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Als je bang bent dat hij stroom trekt als de scooter stil staat kan je er ook een schakelaartje tussen stoppen. Zo sluit is dingen als usb stekkers en verlichting ten minste aan, omdat ik ook niet zo handig ben met elektra
 
Als je bang bent dat hij stroom trekt als de scooter stil staat kan je er ook een schakelaartje tussen stoppen. Zo sluit is dingen als usb stekkers en verlichting ten minste aan, omdat ik ook niet zo handig ben met elektra
Goed idee, had ik ook al aan gedacht maar ik zou niet weten waar ik dit schakelaartje dan zou moeten zetten. Alle bekabeling is namelijk mooi weggewerkt achter de kappen.
 

Attachments

  • Screenshot_20201213-151226_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20201213-151226_WhatsApp.jpg
    82.1 KB · Views: 33
Je zou dat schakelaartje naast de sigaretten aansteker kunnen doen,. Gaatje boren en/of vijlen (ligt er net aan of je een ronde of rechthoekige schakelaar hebt) En dan zit hij er netjes naast in de kap
 
Ik heb hem op het contactslot aangesloten, de usb lader.
Met multimeter meten op welke kabel 12v komt als je hem op contact zet.
En de massa op het frame, onder een bout.

Om welke scooter gaat het?
 
Ik heb hem op het contactslot aangesloten, de usb lader.
Met multimeter meten op welke kabel 12v komt als je hem op contact zet.
En de massa op het frame, onder een bout.

Om welke scooter gaat het?
Het gaat om een Peugeot elyseo. Ik denk dat ik morgen maar eens de boel moet gaan doormeten. Ik wil alleen niet echt bekabeling kapot gaan knippen dus misschien word het toch een schakelaartje zoals 4slaf4life aangeeft.
 
Ik zou het inderdaad zo simpel mogelijk houden en geen draden door gaan knippen van de kabelbooom. En al helemaal als de aansteker al aangesloten is is het nu al veel makkelijker om een van de draden daarvan door te knippen en daar een schakelaartje tussen te doen
 
Ik neem aan dan dat de schakel tussen de plus draad zou moeten en de min draad gewoon meteen naar de accu kan?

Waar kan ik eigenlijk zon schakeltje kopen?
 
Ik had een keer toen ik wat andere brommer onderdelen bestelde een paar schakelaars erbij besteld, ken eigenlijk helemaal geen fysieke winkels die schakelaars verkopen. Misschien bij een elektronica winkel?

Volgens mij was het het beste om de schakelaar op het massa draad te zetten, weet niet precies meer waarom
 
Bekijk de animatie bovenaan deze site.
Hier zie je ook diverse schakelaars.
De schakelaar heet een TUIMEL-SCHAKELAAR.
Deze vind je vast wel online, bij een autoshop of kijk bij een sloopbedrijf in een oude auto.
Vergeet om e.e.a. af te zekeren.
Zou de schakelaar in het kastje bij de sigarettenaansluiting plaatsen.
Post automatically merged:

Ik ben een echte leek m.b.t elektro dus sorry als dit een erg domme vraag is.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel...
 
Het gevaar met een aparte schakelaar is wel dat je hem vergeet uit te zetten en dan de accu leeg getrokken wordt.
Dit is waarschijnlijk ook de reden waarvoor TS initieel het contactslot wilde gebruiken omdat je dit niet vergeten kunt.

Als je de aftakking op de zwarte draad netjes maakt door bijvoorbeeld te solderen en de isolatie waarborgt door een goeie krimpkous te gebruiken hoeft dit niet de kwaliteit van de draadboom te verminderen.
Die sigarettenaansteker, als deze eenmaal geïnstalleerd zit ga je die toch nooit meer eraf halen want als je hem eenmaal hebt, wil je hem nooit meer missen is mijn ervaring.
 
Ik heb deze schakelaar gevonden:

Echter, nu vraag ik mij af.
Hoe moet ik deze aansluiten?

Stel ik heb de rode plus draad, hoe zet ik het schakelaartje tussen deze rode draad?
Aangezien er 3 polen opzitten twijfel ik welke ik moet hebben.
 
Als het goed is staat er een + en - op, waarvoor de derde dan is weet ik niet.

Je kan ook op conrad kijken. Daar hebben ze een paar honderd verschillende schakelaars, vast ook wel een paar 2-polige
 
Back
Top