This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

70 -> 80 dmv 44 slag

Ik heb hier nog een extra blokje liggen waar ik nog wat mee wil doen. Ik kwam dus op het idee om een 44 slag krukas te kopen een van SImonini:



Is deze krukas een goede krukas want als ik een andere 44 mm slag krukas wil kopen kost het mij 300-400 euro (fabrizi, 2fast) en dat heb ik er niet voor over.

Ik zou dus een 70 cc cilinder willen ophogen dmv van ophoogplaat ( 4mm) en de rest aanvullen met pakkingen. Maar dat ga zo gemakelijk niet en dat komt door die timingen. Dus kan je zo een 70 cc cilinder kunnen ophogen dat het een 80 cc wordt zonder dat de timingen te extreem worden.

Ik zou dus voor een polini evo 1 gaan met vlinderpoort omdat deze niet al te hoog getimed zijn standaard.

Dus de vraag is gaat dit ivm met de spoelpoorttiming, uitlaattimingen, ...
Is deze simonini krukas goed genoeg ?

Het is voor een sonic blok LC(mina horiz kort)

Komt niet met onzinnige antwoorden af waar ik nix mee ben
 
De timingen veranderen wel flink ja als je er verder niets aan veranderd.
210/140 moet je niet gek van op kijken.

Btw... waarom denk je dat een evo 1 niet al te hoog is getimed ? timingen liggen namelijk hoger dan bv een speed of manston

edit :X ik zie nu pas dat ik in het mina gedeelte zit te lezen sorry.
Een mina evo is idd een stuk lager getimed dan een piaggio versie
 
in feite is het zo dat als de slag langer word dat dan de cilinder ook langer moet worden , anders krijg je verschillen , de cilinder is gemaakt voor een bapaalde slag en verander je dat komen er andere dingen kijken dan alleen timing , ook dat de zuiger goed onderin en boven in komt is belangrijk ,en dat moet je dan zeer zeker aanpassen.

de cilinderinhoud word bepaald door de boring en de slag , een simpele berekening is boring x boring x slag x 0.0007854 , zo kun je uit rekenen wat je cilinderinhoud word..

zo word dus een evo cilinder met 44 slag krukas 78,299... cc
 
Een 44mm slag as duwt je zuiger niet 4mm hoger, hij duwt hem 2mm hoger en 2mm lager. Met 2mm ophogen ben je er dus.
Echter vliegt je timing dan door het plafond. Je hebt er dus niets aan. Zelfs een DR heeft dan iets van 145/198.
 
Aidix said:
Een 44mm slag as duwt je zuiger niet 4mm hoger, hij duwt hem 2mm hoger en 2mm lager. Met 2mm ophogen ben je er dus.
Echter vliegt je timing dan door het plafond. Je hebt er dus niets aan. Zelfs een DR heeft dan iets van 145/198.

Wat zijn dan de maximum timingen dat je mag hebben (spoelpoort en uitlaatpoort), Als je 1 mm ophoogt hoeveel graden is dat dan in de timing?
 
Aidix said:
Een 44mm slag as duwt je zuiger niet 4mm hoger, hij duwt hem 2mm hoger en 2mm lager. Met 2mm ophogen ben je er dus.
Echter vliegt je timing dan door het plafond. Je hebt er dus niets aan. Zelfs een DR heeft dan iets van 145/198.


Met een MK PR2 kan het anders wel.

Je moet alleen echt van alles aanpassen
Sander (RSB) heeft het me een keer uitgelegt

Nadat ik dat allemaal hoorde en de kosten die er aan gebonden waren, was mijn interesse weg
 
KP-Sonic said:
Wat zijn dan de maximum timingen dat je mag hebben (spoelpoort en uitlaatpoort), Als je 1 mm ophoogt hoeveel graden is dat dan in de timing?

uitlaat 200
spoelers 132 (misschien zelfs 134)

Dan heb jeen blowdown van 33/34

Zoiets zou ik van uit gaan
 
Facilly said:
Met een MK PR2 kan het anders wel.

Je moet alleen echt van alles aanpassen
Sander (RSB) heeft het me een keer uitgelegt

Nadat ik dat allemaal hoorde en de kosten die er aan gebonden waren, was mijn interesse weg


wij hadden @ een 50cc racer een cilinder voor een 43mm slag op een 39,7 slag krukas , dan moet je wel wat aanpassen wil het goed gaan maar het kan best. we hebben volgens mij alleen het blok iets afgefreest en de cilinder aan de onderkant afgedraait , dus andersom kan dit ook.

ik heb zelf een cilinder voor 42 slag op een 43 slag motor maar zelfs dat kleine verschil zie je al snel.

het verschil van 39,2 naar 44 is wel vrij groot

dus ik zou er helemaal niet aan beginnen vooral niet omdat er voor minarelli zat te krijgen is ,dus of de normale krukas gebruiken met een normale cilinder of wel een langere slag maar ook een cilinder die daar bij hoort.
 
wat ook belangrijk is dat je bij dit soort projecten rekening moet houden met de spoelrichting van de spoelers.De spoelers moeten qua hoek op de cilinderbus meer richting verbrandingsruimte gestuurd worden. Aangezien niet iedereen deze techniek beheerst, zou ik dit als ik jou was niet doen.
 
Probleem met het overstappen naar een langere slag zit hem eigenlijk in de afstand uitlaatpoort-dek. Die moet een stuk groter worden voor dezelfde timing. Iets dat je niet op kan vangen door het dieper draaien van de kop, aangezien je met je zuigerveer in de knoei komt.
Pak je dan een cilinder met lage uitlaatpoort (bijv. hebo NG) dan schiet de spoelertiming door het plafond.

Daarom moet je een cilinder hebben waarbij de kop origineel een paar mm in de cilinder valt, bijv. een MK pro race of Airsal.
Zelfs dan zal het nog lastig worden om op mooie timingen uit te komen, maar dan is het geheel nog wel zodanig dat je er wel winst mee haalt.
 
ik heb zelf een jaartje geleden het geintje uitgehaald met een pr2
kopje valt 2mm in de cilinder dus die vlak gedraaid,daarna een opvul plaat van 2 mm gemaakt.vermogens winst was tov de originele was0,8pk timing was hetzelfde gebleven,carterruimte heb ik uitgeliterd die was identiek gemaakt(voor zover dat mogelijk is)
ik had echter een fabrizi as gepakt omdat die simonini dingen erg snel stuk gaan.
0,8 pk en dat voor een kostprijs van 350 euro vind ik toch wel zonde van het geld geweest.
mijn advies is je vermogen ergens anders in zoeken
 


Als je dit goed aanpakt moet het ZEKER meer dan 0,8 pk meer geven. Je hebt bijna 5mm slag meer! Dit is nogal wat...
 


Waarom dan ook 4mm ophogen ? Je zuiger komt maar 2mm hoger..... :7
 
je hoeft het niet alleen in de slag te zoeken om meer cc`s te krijgen. Ik heb een speed cilinder opgeboord naar 50mm en heb nu 77cc. Ik haal uit deze cilinder toch wel leuke pk`s
 
tommy said:
je hoeft het niet alleen in de slag te zoeken om meer cc`s te krijgen. Ik heb een speed cilinder opgeboord naar 50mm en heb nu 77cc. Ik haal uit deze cilinder toch wel leuke pk`s

heb je de bestaande kop daarvoor aangepast, of heb je die van derbi eropgezet?
 
ik heb het met een cross voor pia gedaan en m`n bestaande kop gebruikt. ook na het uitdraaien kon ik nog steeds op diesel rijden. maar weet iemand hier ook of de hoh afstand van de tapeinden hetzelfde is van mina en pia?
Heb nl geen ervaring met mina...