4takt injectie acceleratieproblemen koud

kkzmml

New Member
Hey

Op mijn nieuwe piaggio zip 4takt iget (100km teller) heb ik een klein “probleem”.
Als ik hem start en wegrijd stopt hij na even met accelereren en lijkt het alsof hij in toeren afneemt en de huidige snelheid blijft aanhouden, waardoor je dus opnieuw moet bijgassen om verder te versnellen. Na ff rijden en dus als hij warmer is verdwijnt dit en als je 5 minuutjes gereden hebt is dit meestal wel weg maar vraag me toch af of dit normaal is en of wat je er tegen kunt doen. Ik heb overigens ook een aplus sport uitlaat als dat zou uitmaken.
Misschien weten jullie mij raad te geven want hem binnenbrengen bij dealer is nogal wat werk.
 
Advertisement - register to remove this

GARANTIE.........!!!!
Ja ik weet het maar om hem bij de dealer te krijgen is nog al lastig maar wel doenbaar. Maar als het een makkelijk en bekend probleem zou zijn zou ik er zelf ook wel naar willen kijken want die garantie maakt me niet heel veel uit
 
Ik heb overigens ook een aplus sport uitlaat als dat zou uitmaken.
Wat bedoel je hiermee, zit die er al op of wil je die gaan plaatsen mocht dit iets uitmaken?
Post automatically merged:

binnenbrengen bij dealer is nogal wat werk
Wel aan te raden als je, je garantie wilt behouden,, het is niet zo dat je de scooter moet duwen, hij rijdt toch.
 
Wat bedoel je hiermee, zit die er al op of wil je die gaan plaatsen mocht dit iets uitmaken?
Post automatically merged:


Wel aan te raden als je, je garantie wilt behouden,, het is niet zo dat je de scooter moet duwen, hij rijdt toch.
Uitlaat zit er al op
 
klinkt mij vrij normaal/standaard.
Bij mijn garage stond verderop ook zo'n bamiscooter.
Als ze er (koud) mee wegreed was het gelijk plankgas, liefts met zijn tweeën erop.
Gewaarschuwd dat die dingen er nogal gevoelig voor zijn en ook regelmatig olie moest peilen.
Moeders vertelde dat ze hem maar weggedaan hadden en dat hij veel bij de dealer was, ook een keer drooggelopen.
Gek hè. ?
 
Hey

Op mijn nieuwe piaggio zip 4takt iget (100km teller) heb ik een klein “probleem”.
Als ik hem start en wegrijd stopt hij na even met accelereren en lijkt het alsof hij in toeren afneemt en de huidige snelheid blijft aanhouden, waardoor je dus opnieuw moet bijgassen om verder te versnellen. Na ff rijden en dus als hij warmer is verdwijnt dit en als je 5 minuutjes gereden hebt is dit meestal wel weg maar vraag me toch af of dit normaal is en of wat je er tegen kunt doen. Ik heb overigens ook een aplus sport uitlaat als dat zou uitmaken.
Misschien weten jullie mij raad te geven want hem binnenbrengen bij dealer is nogal wat werk.
Het is een E5 kwaaltje, en iemand op het forum wist te vertellen dat er een ECU update voor bekend was.
Je kunt ook een warmere bougie graad uitproberen.
Of er mee leren leven...
 
Het is een E5 kwaaltje, en iemand op het forum wist te vertellen dat er een ECU update voor bekend was.
Je kunt ook een warmere bougie graad uitproberen.
Of er mee leren leven...
Klopt
Gaat erom dat de temperatuur te laag is van het blok
Hier hebben ze een software update voor de ecu voor zover ik op internet gelezen heb moet je na de update ook overgaan op 10w60 olie en een dichte koelkap ipv open
 
Gaat erom dat de temperatuur te laag is van het blok
Is dit dan ook de reden waardoor ik vaker gelezen heb dat meerdere mensen klagen over het veelvuldig "defect" raken van de bougie?

Hier hebben ze een software update voor de ecu voor zover ik op internet gelezen heb
Als dit daadwerkelijk een bekend probleem is waarom dan geen terugroepactie door Piaggio?
Of op z'n minst dat de software wordt aangepast bij de eerstvolgende beurt?

Is deze softwareupgrade een officiele van Piaggio of eentje die slimme koppen hebben uitgevogeld en ontwikkeld?

moet je na de update ook overgaan op 10w60 olie en een dichte koelkap ipv open
Dus men gaat hier op 3 manieren de bedrijfstemperatuur verhogen door:

  1. De scooter armer te laten lopen door een softwareupdate.
  2. Veel dikkere olie te gaan gebruiken waardoor de smering verminderd dus de onderdelen heter worden door de wrijving, de compressie wellicht iets verhogen en het verbruik te laten stijgen.
  3. De luchtstroom langs de cilinder verlagen en daardoor minder te koelen.
Eerlijk gezegd, ik zet er mijn vraagtekens bij of dit een aanbeveling is van Piaggio en al helemaal of ik dit zou laten uitvoeren als ik zo'n scooter zou bezitten.
 
Is dit dan ook de reden waardoor ik vaker gelezen heb dat meerdere mensen klagen over het veelvuldig "defect" raken van de bougie?


Als dit daadwerkelijk een bekend probleem is waarom dan geen terugroepactie door Piaggio?
Of op z'n minst dat de software wordt aangepast bij de eerstvolgende beurt?

Is deze softwareupgrade een officiele van Piaggio of eentje die slimme koppen hebben uitgevogeld en ontwikkeld?


Dus men gaat hier op 3 manieren de bedrijfstemperatuur verhogen door:

  1. De scooter armer te laten lopen door een softwareupdate.
  2. Veel dikkere olie te gaan gebruiken waardoor de smering verminderd dus de onderdelen heter worden door de wrijving, de compressie wellicht iets verhogen en het verbruik te laten stijgen.
  3. De luchtstroom langs de cilinder verlagen en daardoor minder te koelen.
Eerlijk gezegd, ik zet er mijn vraagtekens bij of dit een aanbeveling is van Piaggio en al helemaal of ik dit zou laten uitvoeren als ik zo'n scooter zou bezitten.
Heb contact opgenomen met piaggio klantenservice deze bevestigen dat er een software update beschikbaar is voor de ecu en dat er dan een dichte koelkap opmoet

10w60 olie heb ik van internet af geen idee of dit daadwerkelijk zo is
 
Hey

Op mijn nieuwe piaggio zip 4takt iget (100km teller) heb ik een klein “probleem”.
Als ik hem start en wegrijd stopt hij na even met accelereren en lijkt het alsof hij in toeren afneemt en de huidige snelheid blijft aanhouden, waardoor je dus opnieuw moet bijgassen om verder te versnellen. Na ff rijden en dus als hij warmer is verdwijnt dit en als je 5 minuutjes gereden hebt is dit meestal wel weg maar vraag me toch af of dit normaal is en of wat je er tegen kunt doen. Ik heb overigens ook een aplus sport uitlaat als dat zou uitmaken.
Misschien weten jullie mij raad te geven want hem binnenbrengen bij dealer is nogal wat werk.
Tsja, het is geen beste reclame voor Piaggio, en het heeft ook met de milieu eisen te maken: hoe armer het beestje afgesteld kan worden des te beter.
Maar afgezien van bougies, en ECU injectie afstelling, en het afdekken van de koelinlaat, viel mij een poos geleden op hoe rijk de cilinder van de piaggio e5 aan koelribben is. Niet zo gek dat het een koude kikker is...vergelijk.jpg
 
Een iget is koud inderdaad traag, dat is blijkbaar een producteigenschap. Zelf stoor ik me er niet echt aan. Het is sowieso beter om de eerste minuten rustig te rijden zodat het blok rustig kan opwarmen.
 
doet BMW ook met de M-motoren: de toerenteller is ook variabel, het rode gebied schuift op naarmate de motor op temperatuur komt ;)
oftewel, een luxeprobleem. ik weet niet beter dan dat brommers, scooters en in iets mindere mate ook auto's koud niet optimaal presteren. ik weet ook waarom, dus probeer geduld te hebben..
 
Heeft de dealer die uitlaat er voor je opgezet en heb je daar nog een vacature van? Zo nee, dan heb je al geen garantie meer.
Het viel mij ook op dat igets helemaal niet prettig rijden, heb die van mij om die reden ook weer weg gedaan. Wat de oplossing zou kunnen zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het zonder goede kennis van ecu's niet op te lossen is en zal er om die reden liever vanaf blijven

Zit de lambdasone er op aangesloten?

Als vermogen belangrijk is kan je sowieso het beste de originele uitlaat terug erop zetten. Is ook wel zo prettig voor alle mensen om je heen.

En vergeet niet dat inrijden en het blok rustig warm laten worden belangrijk is
 
Tsja, het is geen beste reclame voor Piaggio, en het heeft ook met de milieu eisen te maken: hoe armer het beestje afgesteld kan worden des te beter.
dit is maar ten dele waar: eind jaren 90 deed men dit ook, om de CO en CO2 uitstoot zo laag mogelijk te houden en het verbruik (men haalde toen 1:18 met een middenklasser!) omlaag te krijgen. tot ze een nieuwe boosdoener ontdekten: Stikstofverbindingen! en toen de katalysator zijn intrede deed, moest de mengverhouding sowieso weer rijker, ook om die stikstofuitstoot te verlagen (diesels lopen altijd arm (zelfs als je ze ziet roeten!) maar braken verhoudingsgewijs veel stikstofverbindingen uit!
en op alleen een arm mengsel, werkt een katalysator op een benzinemotor niet goed. deze heeft een wisselend mengsel van arm/rijk nodig.
de oplossing bij auto's is nu de zgn gelaagde verbranding met directe inspuiting (als bij een diesel) waarbij de injector pulserend inspuit en je laagjes arm en rijk mengsel krijgt (te arm dooft, te rijk ook, maar samen houden ze elkaar aan de gang)
 
Last edited:
Back
Top