46mm inplaats van 47 mm zuiger, meteen geen 70cc meer?

Bartnl

Well-Known Member
heej, ik wou laatst een nieuwe zuiger halen , maar ze hadden de verkeerde besteld..

Hij DACHT dat het een 47mm was :|
dus hij had verkeerde besteld en kon pas over 2 weken kijken voor 46 omdat ze op vakantie gingen.

maar nu heeft een vriend van me dus een nieuwe voor 29,95, kunnen regelen, hij zegt dat ie gwn voor minarelli vertikaal is, en 46 mm, dus zou die dan gwn goed kunnen passen?(aprilia sr viper Mina, Vert.)

en had nog een vraag: ik zag op een site staan een zuiger, 46 mm 60 cc zuiger......... maar omdat me cilinder geen 47 mm is, is het dan meteen geen 70cc meer, maar 60 ?:? lijkt me beetje achterlijk:p

Mvg, bart
 
Advertisement - register to remove this

feitelijk als je correct rekent is het idd geen 70cc,
ovver die zuiger kan ik niet meteen wat zeggen, maar ik vermoed dat het gewoon gaat.
 
dat ligt er dus aan wat je slag is..

boring van de zuiger en slag van de krukas bepalen samen wat het aantal cc's is..

een minarelli verticaal met een slag van 39,2 met een zuiger van 46 is 65cc en een beetje..

met een 47mm zuiger is dat ongeveer 68 en een beetje...

verder zit je met meer dan alleen de boring , bij een zuiger moet je er ook op letten van wat voor materiaal je cilinder is , wat voor poorten erin de zuiger zitten eventueel , waar de zuigerveersloten zitten , hoogte van de pistonpen , de bolling van de zuiger..

en ook is het niet zo dat je ZOMAAR even een zuiger erin moet zetten , dit dien je nauwkeurig te meten (met een micrometerset) , anders heb je kans dat je zuiger of veel te krap is en daardoor kapot loopt , of te ruim en daardoor minder power of zo goed als niks heeften daardoor ook zelfs kan kapot lopen..

dus ZOMAAR even een WILLEKEURIGE ZUIGER erin zetten is niet verstandig..

en waarom moet er een nieuwe zuiger in als ik vragen mag?
 
me zuiger zag er al niet uit(krassen enz) en heb laatst een soort van vastloper gehad tijdens kicken, zuigerveren helemaal naar de klote enz.
 
Vastloper gebeurt tijdens het 'lopen' en niet als de scooter uitstaat.
Waarschijnlijk zal er al iets fout zijn geweest, aangezien een scooter niet zomaar vastloopt.
Iig zou ik eerst uitzoeken WAARDOOR hij is vastgelopen dan meteen een nieuwe zuiger erin plaatsen, grote kans dat het weer opnieuw gebeurt. :)
 
idd ,eerst weten waarom het is gebeurd ,en waarschijnlijk zit er ook nog zelfs rommel in je blok.

verder is het mischien niet eens de moeite waard om er een nieuwe zuiger in te zetten , mischien is de cilinder zelfs al afgeschreven (mede door laatstgebeurde)

ik zou iig de cilinder laten meten , en dus ook de cilinder/zuigerspeling..
 
Back
Top