Je kunt de klepspeling wel controleren met een voelermaatje. Het blok hoeft er zeker niet uit.
Wel is het handig om de helmbak eruit te halen, zodat het makkelijker wordt om de 4 bouten van het kleppendeksel eruit te schroeven. Je hebt dan geen ruimtegebrek zoals je tegenkwam.
Heeft jou Vespa een helmbak die je eruit kunt halen dmv 6 schroeven? Zo werkt het bij de Piaggio Fly wel.
En wanneer je het kleppendeksel eraf hebt kun je de klepspeling gaan meten.
Bij afwijkingen zul je andere klepplaatjes moeten monteren.
Dat betekent dat je de tuimelaars een behoorlijk afstand moet geven van de klep, zodat een ander plaatje er tussen kan komen en op de klepsteel geplaatst kan worden.
En dat is mogelijk wanneer je de nokkenas er even uithaalt.
Of het tandwiel van de nokkenas eraf afhaalt, en de geleiders van de tuimelaars er uit trekt, waardoor de tuimelaars letterlijk even opzij gelegd kunnen worden, Hierbij moet je er wel voor zorgen dat de geleiders die eruit zien als lange pistonpennen bij dezelfde kleppen teruggezet worden en op dezelfde plaats wat betreft links en rechts.
Wanneer je nog niet zoveel aan deze motor hebt gesleuteld is het best een ingewikkeld werkje. Je moet bijvoorbeeld ook de timing weer goed kunnen zetten wanneer je de nokkenas hebt losgekoppeld door de ketting los te maken.
Wanneer je een te kleine klepspeling meet, moet je een dunner plaatje monteren. En bij een te grote een dikkere.
Het is mogelijk dat je dat zelf gaat uitrekenen. Maar dan? Jij hebt waarschijnlijk geen doos met allerlei dikten van die plaatjes. En je scooterzaak wel! Ok, je kunt de plaatjes op hun dikte bestellen.
En wanneer je het rekenwerk hebt gedaan en je plaatjes hebt besteld, kom je bij de montage erachter dat er toch iets dikker of dunner had moeten zijn.
Kortom: wanneer je kleppen niet goed staan qua speling, breng je scooter naar de zaak! Zij hebben die doos, en de ervaring.