Dankuwel voor de uitgebreide uitleg joh! Echt heb ik toch een 2v kabelboom aangeschaft en ben hier nu mee bezig, ik heb eigen alles al wel aangesloten maar ben de weg een beetje kwijt, ik heb deze kabeltjes nog over(zie foto), waar moeten deze? De eerste 2 foto’s zijn kabels bij de voorvork en de laatste foto bij de accu. En waar moet ik eventueel nog op letten?Het kan wel, maar het is wat bewerkelijk.
Je zal een CDI voor een 2V moeten aansluiten. De gelijkrichter / spanningsregelaar zijn het zelfde.
De uitlaat bocht van een 2V is wat dunner dan die van de 4V. Dus is het handig om een 2V uitlaat te monteren.
Ik vermoed dat je op de 4V carburateur een rubber spruitstuk van de 2V kan monteren.
de bediening van de carburateur, uiteinde gaskabel is iets anders ?
De 4V heeft een accu-bobine ontsteking en de 2V een dynamo-bobine ontsteking (vliegwiel-magneet) Dat wil zeggen dat de draadjes anders lopen. De 2V is niet afhankelijk van een goed opgeladen accu om te kunnen starten. De 4V wel.
Er loopt bij de 2V geen geschakelde plusdraad van het contactslot, naar de CDI, en bij de 4V wel.
Dus moet je kijken hoe deze geschakelde plus draad bij de 4V boom netjes afgekoppeld kan worden, en de ECU geen stroom kan lekken. Vermoedelijk op of vlakbij het contactslot.
De 2V is uit te zetten via het contactslot: dan worden de groene en zwarte draad die met de CDI zijn verbonden, aan elkaar gekoppeld en vonkt de CDI niet meer. Heel misschien kun je die twee draden ook kwijt op het contactslot van de 4V, maar anders een klein schakelaartje ergens op/in een kap/stuur. Het gaat erom dat groen aarde gaat maken wanneer je de motor af wil zetten De 4V zet je uit door via het contactslot de geschakelde plus naar de ECU te onderbreken.
De koplamp (groot en dimlicht) bij de 4V gaan aan, wanneer de motor aangeslagen is. Een relais wordt dan aangetrokken en dan gaat de stator 12 volt wisselstroom leveren, die direct uit de stator komt. Vanuit de ECU is het relais met een lichtblauw draadje met de ECU verbonden. Bij de 2V is het eenvoudiger: zodra het vliegwiel draait wordt er wisselstroom opgewekt, die direct naar de gelijkrichter/spanningsregelaar gaat en daarna dan ook de koplamp 'aandoet' via de geel/ zwarte draad uit de gelijkrichter. In de stuurschakelaar wordt geel/zwart geschakeld naar dim of groot licht.
Bij de 4V is het ook een zwart/gele draad die schakelt tussen dim en groot licht.
Misschien ben ik wat vergeten. In de 4V carb zit een soort opwarmings elementje die 12volt gevoed wordt. Hoeft niet aangesloten te worden, maar bewaar m wel wanneer je weer teruggaat naar 4V. De electrische choke aansluiting blijft gewoon hetzelfde.
Op de 4V carb zit een extra lucht toevoer slangetje, die naar een electrisch regelbaar kraantje loopt, vlakbij de bobine. De ECU stuurt daar normaal gesproken een signaal naar toe, maar nu natuurlijk niet meer. Je moet even experimenteren waarmee de motor het fijnste mee loopt: slangetje erop, of slangetje eraf. Het kan nog wel wat uitmaken.
Oh ja, de benzinepomp werkt mede door het pulserende het vacuum, via het slangetje op het inlaatspuitstuk. Hetzelfde als op de 2V
Succes ermee!
Dankuwel voor uw hulp nogmaals, het is allemaal gelukt maar ben tegen een volgende probleem aangelopen, de bougie vonkt niet, zowel de oude als de nieuwe niet, de cdi werkt goed en er staat spanning op de bougie dop wanneer ik de scooter start. Hoe kan dit?Goed dat je even wat foto's opstuurt.
- Volgens mij heb je de pluskabel van de motor op de min pool van de accu gezet. Dat kan niet goed gaan, en dan zeg ik het voorzichtig! Want kijk maar waar de twee dikke kabels op de minpool naar toe gaan: een dikke rode naar het startrelais en een dunnere naar voren, het contactslot.
- het stekkerblokje op foto 1 lijkt voornamelijk verbonden te zijn met de gelijkrichter/spanningsregelaar. Zie ik dat goed? Daar moeten dan draden in die uit de stator komen voor de wisselstroom, grijs-blauw, de witte vanuit het contactslot voor de geschakelde plus, de blauw zwarte die naar de knipperlicht schakelaar op het stuur gaat, en de geel/zwarte die de stroom levert voor groot en dimlicht, en een zwarte voor aarde.
- het stekkerblokje bij de accu achter op foto 3 kan ik niet plaatsen. Voor remlicht?
- het ringcontact op foto twee lijkt een gemeenschappelijke aarde te zijn: voor de gelijkrichter/spanningsregelaar? Kijk of je met doormeten erachter kan komen. Bij de 2V zit er een aardecontact vast aan de bevestigingsschroef van de gelijkrichter op het balhoofd.View attachment 75617
View attachment 75617
Goede dag,Goeie dag weer,
- wanneer je de vonk wil testen met de bougie uit de cilinderkop, moet de bougie wel aarde maken met het frame of blok. Dan springt de vonk makkelijker over.
- Hoe weet je dat er spanning op de bougiedop staat?
- Heeft een Vespa altijd een kill-switch? Dan kan die ook verkeerd aangesloten worden. Maar heb jij een 2V kabelboom met stekkers voor een kill-switch?
- De ontsteking zal werken als de cdi gevoed wordt, en het trigger signaal voor de vonk in de cdi aankomt. En de cdi natuurlijk goed is. Wanneer je bij het starten of aantrappen al ziet dat de koplamp een beetje oplicht, dan weet je of de stator wisselstroom afgeeft. Dat kun je ook controleren door de tweepolige stekker dichtbij het vliegwiel los te maken, en het contact met de zwarte draad op de voltmeter te zetten. Aldaar is ook een stekker die aan bruine draad vast zit, en het trigger signaal doorgeeft. ook dit is met een multi meter te meten. Het gaat om een paar volt wat de trigger levert.
- De CDI is met een zwarte en een groene draad verbonden met het contactslot, in het geval van de 2V installatie. Bij contact uit wordt de groene draad verbonden met de massa, en zo wordt de werking van de CDI lam gelegd. De vraag is of het contactslot van een 4V installatie dit mogelijk maakt.
- Een heel enkel keertje komt er geen vonk wanneer de stekker aansluiting op de cdi niet goed meer is. Dat er een pin krom is en niet in het vrouwtje past, of dat een draad los is gekomen van het ijzeren contact.
- De gelijkrichter heeft een goede aarde nodig, en dat is misschien even zoeken omdat die bij de 4V installatie bij de aparte bobine zit onder de buddy. (Tenminste, bij de 4V Fly is dat zo) Werken de knipperlichten al. Als ik het goed zie op de foto heb je de gelijkrichter nu bij de voorvork.
- het zou kunnen dat de 4V installatie van de Vespa anders is dan die van de 4V Fly. Ging bij je Vespa de koplamp pas aan wanneer de motor aangeslagen was?
Succes.
Ik neem aan dat deze reeds in het aangekochte 2V blok zat.Belangrijk is dat je pickup voor de trigger stroom past bij het 2V vliegwiel.
Nee alles is standaard 2v blok, ik las laatst iets over de ontsteking afstellen maar kan er op het internet geen duidelijkheid over vinden, kan dit eventueel het probleem zijn of hoef je bij deze scooter (Vespa s) dat niet te doen?Ik neem aan dat deze reeds in het aangekochte 2V blok zat.
Misschien eens even alle weerstanden meten vanuit de 2V cdi-connector naar de min-pool accu.
Verder ligt je blok goed aan massa?
Zit de pickupspoel kort genoeg van het nokje op het vliegwiel.
Zit de spie die de timing van het vliegwiel wel gemonteerd zodat het vliegwiel en daarmee de timing niet verdraaien kan?
Ik weet niet of dit uberhaupt past maar je hebt soms niet het 4V vliegwiel op de 2V stator gebruikt?
Aan de ontsteking zelf kun je niks afstellen.
Uiteraard moeten het vliegwiel en het krukastandwiel wel goed op tijd staan.
Ja juist, sorry ik heb mij verschreven.De krukas tandwiel is het nokkenas tandwiel die bij je kleppen zit toch?
Ja juist, sorry ik heb mij verschreven.
Krukastandwiel moet nokkenastandwiel zijn uiteraard.
Je vliegwiel en pickup passen bij elkaar.
Op de foto staat de krukas niet in het bovenste dode punt. De draairichting van de krukas is rechtsom, en dan geeft het tweede streepje/randje op het vliegwiel aan wanneer het BDP bereikt is wanneer dit precies boven het streepje/randje van de pickup staat.
De foto is niet echt duidelijk, maar het lijkt erop dat het BDP streepje nog moet komen te staan boven dat van de pickup.
op de ingevoegde foto zie je wat ik bedoel met tweede streepje. Aangewezen door het rode lijn. Top Death Centre = BDP
De foto van het nokkenastandwiel is bijna goed. In het BDP moet een streepje op de zijkant van het tandwiel wijzen naar het gaatje in de brug over de nokkenas.
Iets meer van de zijkant fotograferen helpt dan.
oké dus ik moet mijn BDP gelijk zeggen aan mijn pick up, dan de nokkenas tandwiel er opnieuw op zetten met het streepje richting de brug van de nokkenas? En dan uiteraard kleppen stellen.Je vliegwiel en pickup passen bij elkaar.
Op de foto staat de krukas niet in het bovenste dode punt. De draairichting van de krukas is rechtsom, en dan geeft het tweede streepje/randje op het vliegwiel aan wanneer het BDP bereikt is wanneer dit precies boven het streepje/randje van de pickup staat.
De foto is niet echt duidelijk, maar het lijkt erop dat het BDP streepje nog moet komen te staan boven dat van de pickup.
op de ingevoegde foto zie je wat ik bedoel met tweede streepje. Aangewezen door het rode lijn. Top Death Centre = BDP
De foto van het nokkenastandwiel is bijna goed. In het BDP moet een streepje op de zijkant van het tandwiel wijzen naar het gaatje in de brug over de nokkenas.
Iets meer van de zijkant fotograferen helpt dan.
View attachment 75885
Ik ben nog eens bezig geweest en alle elektra doet het op dit moment behalve te volgende puntjes:Ja, dan doe je het goed.