Memento Mori

New Member
Dag allemaal

Sind kort heb ik een Vespa primavera 2t uit 2014.
Maar heb gezien dat de vorige eigenaar buitenboord 2t olie gebruikte (tc w30) en vroeg me af of het slecht voor het blok was en of ik in de toekomst gewoon castrol er in kan gooien.

Av bedankt
 

Attachments

  • 8A55113A-2B0F-4AD3-91C7-B5652ABA6DD0.jpeg
    8A55113A-2B0F-4AD3-91C7-B5652ABA6DD0.jpeg
    62.7 KB · Views: 19
Advertisement - register to remove this

in een buitenboordmotor is goeie olie nog belangrijker dan in een scooter:
stopt een scooter met rijden, kun je lopen of duwen, met een flinke boot is je motor ook je rem en je stuur!
zou tweetaktolie voor buitenboordmotoren dan rommel zijn?
 
Een buitenboordmotor is niet zo'n felle motor als een scootermotor. Dat zijn gewoon luie pruttel motoren. Iets heel anders als een (relatief) hoogtoerig scooter blok.
En de olie word daar echt wel op aangepast.

Denk ook niet dat het veel kwaad kan hoor, daar niet van. En dan heb ik liever deze merkolie voor 2 takt boten er in zitten, als 2 takt olie van de action oid.
 
Last edited:
Wij gebruiken deze altijd:
castrol-castrol-power-rs-2t.webp
 
"Grappig" om te zien hoe mensen van zoiets simpels bijna een wetenschappelijk onderwerp weten te maken. Heden ten dage zijn er niet echt slechte smeermiddelen. Wel betere en minder goede. Maar echt naar de knoppen rijden met een gemiddelde motor zal je echt niet gaan lukken. Uitzonderlijke tune-ups vragen uiteraard ook uitzonderlijke middelen. Maar voor de doorsnee brommer loopt het allemaal niet zo'n vaart.

Gebruik je een organische olie dan gaat die minder lang mee en heeft mindere kwaliteiten dan een vol synthetische. Maar om nu te zeggen dat een organische daarom niet meer voldoet zou onwaar zijn. Merkmotoren schrijven olie voor die relatief gemiddeld van kwaliteit is en waar vaak een half synthetische versie al voldoet aan de specs.
 
Last edited:
Het is zo ongeveer het meest wetenschappelijke onderwerp wat er is, qua motoren. Dus dat is vrij logisch. Het is tegenwoordig wel echt veel meer als wat olie uit de grond pompen. Er zitten echt heel veel toevoegingen en verfijningen in. Die je eigenlijk alleen echt goed voor elkaar krijgt als je veel ontwikkeling doet, zoals de grote merken.

En op (zo goed als) standaard motoren gaat het lang goed, daar zijn ze inderdaad ook wel op gebouwd. Maar met goede olie gaat het nog veel langer goed.

Afschuwelijke olie is niet meer te koop. Maar er is zeker kwaliteitsverschil.

Met 2 takt motoren is het ook veel belangrijker. Je bent de olie aan het verbranden. Met slechte olie krijg je ook heel veel roet en andere vervuiling.
 
Voor 7,50 koop je Putoline TT Sport of TT scooter. Voor 9 a 10euro Castrol power rs 2t.

Er is dus geen reden om voor 5 a 6 euro half synthetisch te kopen. Voor een paar euro meer koop je één van bovenstaande vol syntheten.
 
Voor 7,50 koop je Putoline TT Sport of TT scooter. Voor 9 a 10euro Castrol power rs 2t.

Er is dus geen reden om voor 5 a 6 euro half synthetisch te kopen. Voor een paar euro meer koop je één van bovenstaande vol syntheten.
Als je die Castrol per doos koopt scheelt het ook in prijs.
Dan kost zo'n fles ongeveer €6,-.
 
Back
Top