172 niet snel

Jjs._b

Well-Known Member
Beste forumleden,

Ik heb afgelopen paar maanden gewerkt aan mijn 172 ac zip project. Hij rijd aardig goed, maar ben toch een beetje teleurgesteld in de prestaties. Hier eerst mijn setup:

Skr blok
172cc
Std skipper overbrenging met 180 drukveer, groene trekveren en 10,8gr rollen.
Std membraan bewerkt voor vl13 membraanplaatjes.
Draaibaar spruitstuk van TP
Polini pwk 24 sproeier 130 denk ik, maar loopt te iets te rijk
Powerfilter
Ik denk dat er malossi sec vertanding inzit maar weet dit niet zeker, RF van 8.3 ongeveer
Rvs bocht
Sm04
Uitlaatpoort geflowed op de rvs bocht.

Nu jullie mijn setup hebben hier het probleem. Onderin heeft ie veel power doet autowheelie tot de 10kmh, Maar wanneer ik een wheelie doe bij 30kmh of sneller en ik voel de scoot naar beneden vallen wil ik gas geven maar gaat dan helemaal niet terug omhoog (val gwn keihard naar beneden). Ik zat te denken dat mijn setup verkeerd is en dacht dat de drukveer misschien te zwaar is of de rollen te zwaar, maar ik heb juiste lichtere rollen gedaan om beter wheelies te doen.

Alle hulp is welkom,

Groet
Post automatically merged:

1D8D8298-CDBC-49DB-BF72-9E7E47B235CA.jpeg
Post automatically merged:

Hier zie je nog de uitlaatpoort, hij is niet maximaal opgeboord omdat ik hem niet wilde verkloten, hij zou nog overal een mm groter kunnen. De bovenste is een std 125 en de onderste is 172
 
Advertisement - register to remove this

hai,

naar mijn mening is 10.3gr rollen te weinig. Ik denk dat door jou lichte rollen de scooter veel te hoog in zn toeren schiet, waardoor die zn vermogen kwijt is (SKR cilinders zijn nog altijd aan de laagtoerige kant zonder iets aan de spoelpoorten te doen).

door wat zwaardere rollen er in te doen gaat de motor naar een bepaald toerental (7500rpm bij mij) dit houd hij aan en rond de 80km/h gaat hij pas hoger in toeren. Het is een kwestie van luisteren naar het toerental, als de rollen te zwaar zijn, dan hoor je hem gwn dippen is het alsof hij onderin helemaal geen vermogen heeft.

Je hebt zeker een 10 inch achterwiel? dan mag je aardig wat zwaarder in rollen, ik denk zomaar 14.2 of 13.5 rollen.
het is een kwestie van of tie er fijn mee rijd en luisteren naar je toerental

en als tip geef ik koop een malossi vario, zorgt voor een mooier toerenverloop dan de orginele vario.

drukveer 180 isgoed, niks aan veranderen, en trekveren ook goed.

uiteindelijk met andere rollen, wel kijken naar sproeier weer. deze mag denk ik wel omlaag.

gr van een mede skipper 172 rijder
 
hai,

naar mijn mening is 10.3gr rollen te weinig. Ik denk dat door jou lichte rollen de scooter veel te hoog in zn toeren schiet, waardoor die zn vermogen kwijt is (SKR cilinders zijn nog altijd aan de laagtoerige kant zonder iets aan de spoelpoorten te doen).

door wat zwaardere rollen er in te doen gaat de motor naar een bepaald toerental (7500rpm bij mij) dit houd hij aan en rond de 80km/h gaat hij pas hoger in toeren. Het is een kwestie van luisteren naar het toerental, als de rollen te zwaar zijn, dan hoor je hem gwn dippen is het alsof hij onderin helemaal geen vermogen heeft.

Je hebt zeker een 10 inch achterwiel? dan mag je aardig wat zwaarder in rollen, ik denk zomaar 14.2 of 13.5 rollen.
het is een kwestie van of tie er fijn mee rijd en luisteren naar je toerental

en als tip geef ik koop een malossi vario, zorgt voor een mooier toerenverloop dan de orginele vario.

drukveer 180 isgoed, niks aan veranderen, en trekveren ook goed.

uiteindelijk met andere rollen, wel kijken naar sproeier weer. deze mag denk ik wel omlaag.

gr van een mede skipper 172 rijder
Bedankt voor je reactie hier heb ik wat aan!

Ik was wel van plan een multivar te kopen, maar ga dit toch niet doen aangezien meerdere mensen zeggen dat de multivar je krukas gaat wegvreten. Ik heb zelf ook al gemerkt dat de ramplaat van de vario soms vast komt te zitten als ik hem een tijdje niet los heb gehaald.

Ik ga over een paar maanden toch een 183cc bouwen en dan komt er gelijk een jasil krukas in met multivar, maar dat zie je over een paar maanden wel voorbijkomen. Voor nu ga ik deze een lagere sproeier geven en zwaardere rollen.

Groet
 
Bedankt voor je reactie hier heb ik wat aan!

Ik was wel van plan een multivar te kopen, maar ga dit toch niet doen aangezien meerdere mensen zeggen dat de multivar je krukas gaat wegvreten. Ik heb zelf ook al gemerkt dat de ramplaat van de vario soms vast komt te zitten als ik hem een tijdje niet los heb gehaald.

Ik ga over een paar maanden toch een 183cc bouwen en dan komt er gelijk een jasil krukas in met multivar, maar dat zie je over een paar maanden wel voorbijkomen. Voor nu ga ik deze een lagere sproeier geven en zwaardere rollen.

Groet
malossi multivar op de orginele krukas is idd een raar verhaal.

mijn malossi vario, zijn ramplaat. Klemt geen eens over de krukas. maar door de alle orginele shims en pas ringen te gebruiken. kan je wel de boel geheel klemmen op de krukas met de krukas bout. Zelf vond ik dit ook raar maar toch werkt het bij mij. ik heb nooit gehad dat mijn vario doorslipt over de krukas. 2000km mee gereden.

het heeft hetzelfde idee als een Peugeot Viva City/ Honda SFX. Die krukas hebben geen enkele "spiebaan" waar de ramplaat op kan klemmen. bij deze vario word ook weer door de krukasbout het geheel geklemt.

gr jim
 
malossi multivar op de orginele krukas is idd een raar verhaal.

mijn malossi vario, zijn ramplaat. Klemt geen eens over de krukas. maar door de alle orginele shims en pas ringen te gebruiken. kan je wel de boel geheel klemmen op de krukas met de krukas bout. Zelf vond ik dit ook raar maar toch werkt het bij mij. ik heb nooit gehad dat mijn vario doorslipt over de krukas. 2000km mee gereden.

het heeft hetzelfde idee als een Peugeot Viva City/ Honda SFX. Die krukas hebben geen enkele "spiebaan" waar de ramplaat op kan klemmen. bij deze vario word ook weer door de krukasbout het geheel geklemt.

gr jim
Oke bedankt ik ga hier even naar kijken
 
Update:
Ik heb sproeier 120 en 13,2 gr rollen erin gedaan. Ik had nog een foutje gemaakt want er zaten 11,8gr in niet 10,8. Hij trekt nu nog minder dan eerst en loopt 112 gps.
Post automatically merged:

C8490474-15E9-40FC-B818-55873A882435.jpeg
Post automatically merged:

Dit is de bougiekleur met sproeier 120, zou nog naar 118 kunnen, maar opzich vind ik het wel goed zo voor nu.
Post automatically merged:

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. De reductiefactor is namelijk minder dan 8! Zeg maar 7,8 ofzo. Ik heb 150cc vertanding gekocht die ligt in mn schuur en die heeft een RF van 8.6 uit mijn hoofd, dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat ik 180cc vertandin heb.

MAAR ik vind het wel vreemd dat mijn top maar 112 is dan. Dit heb ik getest op een weg die niet extreem lang is, dus misschien zou het 120 kunnen zijn, maar een std runner gaat toch al 140?! Ik snap er nu niks meer van. De v snaar gaat mooi helemaal boven op de vario dit weet ik omdat mijn eerder geplaatste markeringen weg zijn.

Ik dacht dat 125 en 180 dezelfde vario en koppeling hebben of is dat niet zo? Wat kan ik nu doen om hem 140 te laten lopen net als een runner? Ik heb bijna alles al van een 180: vertanding, cilinder, uitlaat, zelfs een rvs bocht.
 
Last edited:
Back
Top