125cc 4t begrenzer?

Roxsta

Well-Known Member
Beste

hierbij een vraag waar ik hopelijk antwoord op kan krijgen,aangezien ik er nog geen topic over heb kunnen vinden..

Ik heb een sfera 125 blok onder mijn zip.

nu is mijn vraag of ik deze kan begrenzen voor een rollerbank? (Eurobegrenzer,of 2 Cdi’s)
Graag alle mogelijkheden bij voorbaat dank!
Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Zelf nooit geprobeerd, maar heb op youtube al eerder videos gezien waar ze een 50cc ontsteking monteren op een 125 4t blok. Dan kan je met een CDI rijden.
En ook al is een sfera blok enorm stil en onopvallend, bij een rollerbankcontrole hebben ze je toch snel door.
Wegrijden is waarschijnlijk een betere optie
Post automatically merged:

Maar hoe kom je bij het idee van 2 cdi's?
 
Zag ergens dat het iemand geluk was 2cdi’s met een schakelaar ertussen te monteren.

Hoe graag ik ook zou willen wegrijden,is ontkomen aan oom motoragent waar ik woon bijna onmogelijk op een 125,Ik spreek uit ervaring

maar bedankt voor reactie
 
Ik woon net over de grens en rijd voornamelijk in Nederland. Scooters met een Belgische plaat kunnen ze niks maken zolang ze je niet op heterdaad betrappen. Niet zoveel problemen met oom agent dus...
Maar aangezien jij er niet aan kan ontkomen, zou ik proberen de 50cc ontsteking te monteren. Dan kan je de originele kabelboom gebruiken met begrensde CDI. Met een 4t luchtfilterhuis, vespa 125 uitlaat en een op toeren begrensd sfera blok, kom je er vast 9/10 keer mee weg.
 
Neemt het vermogen niet in het algemeen af met een 50cc ontsteking?

ik wil graag gewoon 125 rijden,maar door middel van een begrenzer de rollenbanl doorkomen hahaha

Ben ondertussen al 2mooie kwijtgeraakt..
 
Ik denk dat je niet echt verschil merkt als je met een ontgrensde cdi rijdt. Enig idee hoeveel toeren een sfera blok op top maakt? Heb zelf ook een sfera blok onder mn zip gehad, maar kan me niet voorstellen dat de max rpm erg verschilt. Is het proberen waard. Zonde als je er weer een kwijtraakt.

De begrenzing is er uiteraard dan ook alleen voor de rollerbank.
 
Ik denk dat je niet echt verschil merkt als je met een ontgrensde cdi rijdt. Enig idee hoeveel toeren een sfera blok op top maakt? Heb zelf ook een sfera blok onder mn zip gehad, maar kan me niet voorstellen dat de max rpm erg verschilt. Is het proberen waard. Zonde als je er weer een kwijtraakt.

De begrenzing is er uiteraard dan ook alleen voor de rollerbank.
Nou ik hoopte dat dmv een snor CDI ze bijvoorbeeld 54 zal gaan?

en de toeren zou ik eerlijk gezegd niet weten,aangezien er veeel te weinig online informatie is over het Sfera blokje zover ik heb gezien..
Post automatically merged:

Ik denk dat het dan icm met een varioring moet. Want een 125cc blok heeft de meeste kracht toch onderin de toeren
Dan is die inderdaad permanent begrensd, dan is het leven ook saai :/

en heeft volgens mij niet perse met toeren,maar met de koppel te maken.

ik had een 125 Leader blok onder een fly die sferas eruit trok,en aardig in de toeren klom voor een 4takt,wat toevallig door een malossi CDI kwam.
 
Wat maakt het dan voor verschil?
Met een varioring ga je enorme overtoeren maken. Lijkt me onverstandig en is niet zo gebruiksvriendelijk als een andere cdi. Een varioring is een permanente begrenzer
als je een toerenbegrenzer hebt kan je geen overtoeren maken. Als je dat blok begrenst op bijv 6k toeren heeft hij nogsteeds genoeg vermogen om ruim boven de 60 te gaan. Dan kan je er net zo goed geen begrenzing op doen
 
als je een toerenbegrenzer hebt kan je geen overtoeren maken. Als je dat blok begrenst op bijv 6k toeren heeft hij nogsteeds genoeg vermogen om ruim boven de 60 te gaan. Dan kan je er net zo goed geen begrenzing op doen
Daar heb je gelijk in.
Maar wie weet hoe ver je inderdaad komt met een snor cdi. Een cdi lijkt me een nuttiger idee dan een varioring.

Maar met de varioring krijg je wel heuze overtoeren. De cdi is een toerenbegrenzer, de ring is maar een mechanische begrenzer waardoor de vsnaar niet verder kan. Je blok wil dan meer toeren maken voor eenzelfde snelheid. Overtoeren zijn het gevolg
 
Last edited:
Ja cdi zou wel het beste zijn.

Heb zelf net een 125cc blok onder mn agm caferacer gezet. Hoopte deze ook te begrenzen. Maar hij heeft zo veel koppel, ook op lage toeren, dat dit echt heel lastig te doen is. Tenminste het is wel te doen maar valt heel erg op. Moet hem nog inrijden dus weet het niet zeker, maar schat dat de top tegen de 70 ligt. En zo is hij net met een toerenbegrenzer binnen de wok grens te krijgen. Ben bang dat dit met een scooterblok niet heel anders is.
 
Hoe heb je de caferacer begrensd? Ben best benieuwd, is natuurlijk een motor met handgeschakelde bak ipv. cvt.
Daarnaast is dat Sfera blokje ook weer niet zo pittig. Wie weet krijg je m tot 56 op de roller, wie weet 65 en kom je er met een bekeuring van af. Als "mn scooter niet kwijtraken op de rolerbank" je doel is, helpen alle kleine beetjes :p
 
Ik ga het proberen met een snor CDI, en zal hier doorgeven wat de resultaten zijn.

maar niemand hier met ervaring/how to om 2 cdi’s met een schakelaar te maken/krijgen?
Die twee CDI's vind ik maar apart eerlijkgezegd. Weet je zeker dat het niet over een bobine/cdi combinatie ging? Twee CDI's in serie gaat niet extra begrenzen.
 
Ah op die fiets... is het doorzagen/ ontgrenzen van de CDI en vervolgens een schakelaartje er tussen plaatsen geen gemakkelijker idee? Schakelaar open = ontgrensd, dicht = begrensd
Nou dat zou een stuk makkelijker zijn,maar ik dacht toch dat er een verschil is tussen een 50cc cdi en 125 cdi,net zoals dat er een verschil is tussen brom/snor CDI’s haha,kan fout zitten.

Maar er zijn zo weinig forums over 125 4takt op scooters..
 
Back
Top