Resource icon

Howto Wat te doen bij niet starten scooter. 2020-03-23

No permission to download
Scooter start niet meer.

Wanneer je scooter opeens niet meer wil starten kan dat veel oorzaken hebben. Voor het starten van de scooter heeft de motor verschillende dingen nodig; een goed mengsel van benzine en lucht, bougievonken, en compressie in de cilinder. Als hij niet start betekend dat dat een van deze dingen niet goed functioneert.

Tip Oorzaak, benzinetoevoer of ontsteking? :
Om te controleren of het aan de benzine toevoer ligt of aan de ontsteking kun je een handige proef doen. Haal de bougie eruit en giet een klein beetje benzine bovenop de cilinder. Bougie weer terug en proberen te starten. Als hij nu wel start dan weet je dat normaal gesproken de benzine toevoer niet in orde is, start hij nu nog niet, dan weet je dat het aan de ontsteking ligt, de cilinder heeft immers benzine en lucht, het heeft dan alleen nog een vonk nodig.

Mogelijke oorzaken kunnen zijn? :

1. De Bougie

Meestal ligt het aan de bougie dat de scooter niet meer start. Het kan ook zijn dat de bougie vies/vet is, of nat is of vanwege een andere reden niet meer functioneert. probeer daarom altijd als eerste een nieuwe bougie.

2. Benzine
De brandstof is op. Controleer of er nog brandstof in je tank zit, ook als nivo meter nog aangeeft dat er voldoende inzit.

3. Sproeier verstopt
De (hoofd) sproeier in de carburateur is verstopt geraakt met een vuiltje.

4. Brandstof leiding bekneld
De brandstof leiding is bekneld geraakt, waardoor er geen benzine meer door kan stromen. Ook versleten rubber leidingen, poreuze/geperforeerde slangen, kunnen er voor zorgen dat de brandstoftoevoer stagneert.

5. Brandstoftank/dop beluchting & vacuümbediende brandstofkraan controleren
De brandstoftank moet regelmatig gecontroleerd worden op de beluchting, roestvorming en lekkage. Er bestaan diverse beluchtingssystemen. Meestal zorgt de vuldop op de tank voor de beluchting van de brandstoftank.

6. Defecte ontsteking
De ontsteking is kapot, misschien de bougiekabel (bobine) of de bougiedop, of de bougie zelf. Controleer ook de massa aansluitingen, aansluiting bobine frame/of frame naar blok!

7. Startonderbreker
Bij sommige scooters is er van origine een startonderbreker in het elektrisch circuit opgenomen. Deze kan uiteraard wel eens voor startproblemen zorgen.
Het contact blijft dan op massa staan waardoor er geen vonk mogelijk is.
Meestal zijn deze terug te vinden bij de jiffy (zijstandaard), is eigenlijk gewoon een schakelaar die het signaaldraad onderbreekt welke van het contactslot naar de CDI en/of bobine loopt.

8. Carburateur afstelling
De carburateur is niet goed afgesteld, er zitten een paar schroeven op de carburateur, die zorgen dat de binnenkomende benzine en lucht in de juiste verhouding vermengd wordt zodat de cilinder het juiste mengsel krijgt.

9. Luchtfilter
Het luchtfilter geeft te weinig of juist teveel lucht aan de carburateur, als je pas de prop uit het luchtfilter heb gehaald moet je deze weer even terug doen. Of er kan teveel rotzooi in het luchtfilter zitten zodat er te weinig lucht aangezogen wordt.

10. Cilinder vastgelopen
De cilinder is vastgelopen, komt niet vaak voor maar het kan wel.

11. Membraan sluit niet goed. (bij 2T)
Membraanplaatjes krom of sluiten niet goed meer af veroorzaakt ook het slecht of niet kunnen starten van motor. Komt omdat de scooter niet genoeg onderdruk kan opbouwen (let ook op de membraanpakking) waardoor de brandstof aan en toevoer stagneert!

12. Accu
Ook een slecht werkende (of kapotte) accu kan het startprobleem veroorzaken. O.a ontsteekspanning en een niet werkende choke betekend vaak het niet of slecht kunnen starten van de motor.

13. Cilinder
Om te controleren of de cilinder nog heel is, dus of hij niet is vastgelopen dan draai je de bougie eruit, en dan leg je je vinger op het gat van de cilinder, dan probeer je te starten. Als je voelt dat je vinger met kracht naar binnen wordt gezogen, dan is de cilinder nog heel, want hij heeft nog compressie. Stel de cilinder was kapot geweest dan zou hij niet vacuüm gezogen kunnen worden omdat de lucht tussen de cilinderwand en de zuiger kon ontsnappen. Maar als hij dus wel zuigt aan je vinger dan is de cilinder nog heel. Je kan het ook op een andere manier controleren, als je namelijk de kickstart heel soepel, dus veel makkelijker dan normaal, naar beneden kan trappen dan is ook waarschijnlijk de cilinder kapot of zuiger en of zuigerveren zodat hij niet kan starten.
Je kunt je compressie ook meten met zogenaamde "compressie meters". Deze meten de compressie van je cilinder. Vraag na aan je scooterdealer wat de minimale compressie moet zijn voor een werkend cilinder.
Dit metertje is bij je lokale scooterdealer meestal wel verkrijgbaar.
  • Like
Reactions: MaikelB and Bas
Author
Bulldog
Downloads
10
Views
1,840
First release
Last update
Rating
5.00 star(s) 1 ratings

Latest reviews

Bedankt, dit is mooi overzichtelijk
Bulldog
Bulldog
Graag gedaan
Back
Top