Wat was jouw eerste brommer/scooter?

gcs100

Well-Known Member
Oké, ik trap af!
Mijn eerste brommer was een Puch Monza.
Kreeg deze in de jaren 80 van mijn ouders voor mijn 16e verjaardag.
Rijbewijs was toen nog niet nodig.
Verkeersregels?
Borden lezen?
Geen idee...
Gewoon rijden en gaan...
50 cc.
4-bak voetschakeling.
1e versnelling naar beneden.
2, 3 en 4 omhoog.
Heb deze laten opvoeren en reed toen +/- 90 KM/U.
Een behoorlijke snelheid toentertijd...
Helaas heb ik geen originele foto van de brommer, dus heb er een "geleend" van een soortgelijke...
 

Attachments

  • Puch Monza.jpg
    Puch Monza.jpg
    337.3 KB · Views: 25
Advertisement - register to remove this

Mijn eerste Brommer ... Euhh Brommer ... was een Solex ... een vriendje van mij had dat ding gezien gevonden in een grote vijver bij een jachthaven , lag in het water ... mijn ouders hadden een Boot / jachtje ... dus bij mij thuis was een anker.
Wij dat ding uit het water getrokken , mijn vriend had een oudere broer en wist veel van Zundapp.
Door tips .. bougie er uit , ding op zijn kop gezet , paar uur laten uitlekken ,,, een Gulden voor benzine aan mijn moeder gevraagd.
Duwen duwen duwen ... en ja hoor ... lopen dat ding dat ..
Wat een plezier hebben wij gehad van dat ding ....
Achteraf was dat ding zwaar gestolen natuurlijk .... Man Man Man ... wat hebben wij plezier gehad van dat ding .
Ding verkocht ... en toen werd het een Vespa Ciao Puch Maxi ... etc etc etc ...
Ik was toen 12 jaar .....
Later begon het ... een Rond Sachs... werd gebouwd door de Vader van Gerard Rond ... was toen erg bekend . daarna Gebben Kreidler etc etc ... was voor de Cross.
Toen 16 jaar ... (eindelijk ) ... Zundapp , 517 , paar Kriedlers tussen door , RMC etc etc , Zundapp was mijn voorkeur ,later het nieuwer Model de 529 .
 
Last edited:
Mijn allereerst en allergrootste fout was een Peugeot Speedfight 2.
Je kent het wel.je pa heeft een collega die toevallig zn scooter verkoopt voor een mooie prijs en ding is in goede staat volgens mn pa en ook de verkoper......
Had wel.kunnen raden dat beide er de ballen verstand van hadden want de eerst volgende ochtend wilde dat tyfusding al niet starten. Toen was ik nog niet de beunspecialist die ik nu ben dus veel te veel geld in dat wrak gepompt om er uiteindelijk zeker 100km per uur mee te halen. Gelukkig uiteindelijk iemand zo gek gevonden dat ding te kopen en ik kocht een tomos terug want moest en zou een sprint Aerox hebben. En toen begon de "ellende" pas echt. En nu 16jaar verder zit ik hier nogsteeds beetje scooters op te voeren en al mn extra geld erin te pompen
 
Aprilia sonic GP blauw. eeuwig spijt gehad hem te hebben ingeruild op een firefox. Firefox heeft na volledige revisie een aantal jaar goed gereden maar de spijt bleef.Kreeg nadat de firefox weer vastliep een aprilia sr ditech repsol edition,Kreeg hem met 3000 op de teller. Na dat mijn broertje er een ongeluk mee kreeg weg gegaan met 18841vrijwel probleemloze km's (wel elk jaar een nieuwe accu en bougie maar verder nooit wat mee gehad. Daarna volgden er een heleboel.
Sonic(zo een, dit was niet de mijne zag er wel zo uit)
 

Attachments

  • IMG_0443.JPG
    IMG_0443.JPG
    48.4 KB · Views: 17
  • A4F45E1B-CAE7-48D1-8821-E184492737F0.JPG
    A4F45E1B-CAE7-48D1-8821-E184492737F0.JPG
    140.8 KB · Views: 15
  • 0EE09220-8FC5-4C75-9758-11B210F7C3A8.JPG
    0EE09220-8FC5-4C75-9758-11B210F7C3A8.JPG
    136.5 KB · Views: 13
  • 921528A0-2C75-4375-8DDE-D99504BCA109.JPG
    921528A0-2C75-4375-8DDE-D99504BCA109.JPG
    98.6 KB · Views: 15
Last edited:
mijn allereerste was een hagelnieuwe tomos standard, waar ik twee jaar voor gespaard had.
i.v.m. examens (waar ik normaliter de bus pakte, moest ik nu op bepaalde tijd van en naar school) had ik eigen vervoer nodig, en i.c.m. wat geleend geld de aanschafprijs rondgekregen (was toen ik erop wegreed op ong. 100,- na platzak).
had wel naar tweedehands gekeken, maar 0,0 verstand van de techniek in die tijd, en evenmin een maatje die dat wel had.
bovendien was betrouwbaarheid het belangrijkste punt, en was ik toen nogal bang voor een miskoop...
met die standard heb ik zoveel plezier gehad, en hij heeft me werkelijk nooit laten staan.
de verkoper had hem zelfs ietsje sneller gemaakt (53-57kmpu afhankelijk van omstandigheden) zodat meekomen met de auto's geen issue was.
ik reed er elke dag mee, en had 'm tot de draad opgereden.
ik was er wel zuinig op, dus toen ik m uiteindelik inruilde voor een andere tomos, glom en blonk ie nog steeds.
alleen de km teller verraade de ´leeftijd´ van het ding, maar verder zag er werkelijk prima uit (en verkoper heeft dat ook in zn voordeel gebruikt, hoorde ik later).
maar stiekem wisten we allebei dat ie qua techniek helemaal óp was.

de tomos die ik ervoor terugkocht heb ik nadien niet veel gebruikt (jaar later kwam de auto erbij), en m uiteindelijk verkocht.
toch miste ik nog wel eens het rijden met een scooter, dus kwam er later een 2e hands kymco agility (deed het eerste halfjaar goed, daarna kwamen de verstopte gebreken naar boven, wat een rampending was dat) en begon de interesse in het sleutelen vorm te krijgen nadat ik bij de monteur/verkoper de scooter ophaalde na een onderhoudsbeurt en er eigenlijk niks verbeterd leek.
die kymco is na veel (leerzaam)gepruts en uurtjes sleutelen de deur uitgegaan, en heb nu een elektrische chinees waar ik net zo veel lol mee heb als met die standard van toen :)
 
Last edited:
Mijn eerste brommer was een blauwe giulietta , Italiaanse sport brommer 3 versnellingen . Na een ongeluk ( mijn schuld) in de Westerstraat in Amsterdam , een nieuwe Sparta met sachs motor , met 4 voet versnellingen , met geforceerde luchtkoeling . Daar op gereden tot mijn rijbewijs. Foto ook geleend van het web
 

Attachments

  • blob.jpeg
    blob.jpeg
    26.3 KB · Views: 15
Last edited:
In 2003 kreeg in mijn eerste scooter een Peugeot Zenith. Pa vond het een goede deal bij de lokale brommerwinkel. Toen ik ermee op school kwam werd ik helaas regelmatig uitgelachen. Andere hadden immers een grote scooter zoals Aerox, SR en Phantom. Dus heel gelukkig was ik niet.

Geluk bij een ongeluk was een aanrijding in 2004. Automobilist schuldig, scooter totaal loss. Ik had gespaard, verkocht de snelle onderdelen van de Zenith en kreeg de dagwaarde.

Met het geld kocht ik bij de brommerwinkel een BETA Ark AC. Wat een droom was dat. Het reed fantastisch. Uiteraard sneller gemaakt en uit eindelijk zelfs een sprinter.

Vandaag de dag herleef ik deze tijden met BETA Ark LC DD. Een echte parel.
 
Last edited:
1698579086272.png

Dat was mijn eerste 'knallert' ! Een Mobylette met automatische koppeling. Nog duidelijk een fiets met hulpmotor, maar wel minder dan de solex.
In 1972 was het een tweede hands die ik voor 50 gulden kocht toen ik 16 werd. Veel plezier van gehad. De begrenzing zat in een op laat gezet ontstekingstijdstip, wat makkelijk te verhelpen viel. Wanneer je de gashandle met de klok mee bewoog ging er een klepje in de cilinderkop open, waardoor het starten lichter ging.
Later reed ie met een voorvork en wiel van een Honda T-frame. En een Zundapp 17 mm carburateur met een verstelbare sproeier. Zo'n sproeier was een geweldige vondst, en betaalbaar.
Al gauw kwamen er Puch en Tomos bromfietsen voorbij. Veel van geleerd.
Maar vanaf 1974 was het feest met de Honda CD 50. Die reden vlot, trokken geen aandacht van het blauw en waren erg betrouwbaar.
Met een maatje waren we in drie dagen naar Dyon gereden, hij had eenzelfde Honda. 17 mm erop, ontstekingverlating vastzetten en je haalde tussen de 60 en 70. Het 'vlees' van de cilinder was dik genoeg om op te boren tot ongeveer 60 cc. Honda had destijds een 125 cc twin, en die zuiger pastte gewoon op de krukas van de 50cc. Jaren later een SS 50 gekocht die wat afgetrapt was, maar toch nog tot 1984 mee rondgereden!
Nog later, 2013 werd onze zoon 16 en we legden wat bij voor een tweedehands Zip scooter. Al snel zat ik er bijna vaker op dan hij, en toen moest ik er ook eentje hebben. Zo makkelijk op te voeren, en vergeleken met Honda erg betaalbare onderdelen.
Sleutelen en rijden zijn en blijven even leuk..
 
full
 
Super leuk om het originele ding nog te hebben. Dat iemand hetzelfde type koopt komt natuurlijk best wel eens voor, maar iemand die hem nog heeft van vroeger is naar mijn idee wel echt zeldzaam.

Ziet er ook netjes uit!
 
Begonnen met een honda vision, schade scooter, samen met mijn pa opgeknapt. Vervolgens lan gspaard en hard gewerkt een een tweedehands Puch NRG gekocht echt een prachtige scooter, zes maanden later is die op het schoolplein gejat, toen was ik er even klaar mee.

later nog kort een Zenithje gehad voor erbij. toen 15 jaar later begonnen met oldtimer vespa's.

Nu 3 oude vespa's en drie andere italianen staan, Italjet dragsters.
 
begonnen met een tomos met een eitje als tank, zou willen dat ik die nog had maar toentertijd dacht ik dat ik voor lul reed. hierna puch maxi, poch maxi 2 speed Zundapp gts 50 als ik goed herinner, Honda mt, Suzuki xt, Honda vision, yamaha yammy, honda mb 80 als brommer (uit de tijd dat ze nog geen kentekens hadden) peugeot streetfighter. peugeot zenith peugeot buxy peugeot viva city verschillende chinese zip klonen. earox verschillende
nu nog in bezit vespa lx50 of l50 peugeot zip 2018 grand retro gy6 apparaat peugeot buxy, en nog genoeg onderdelen om een mini brouwer ede te beginnen
 
Back
Top