De conventionele scooters werken met een carburateur.
Deze zorgt ervoor dat benzine verdampt/vernevelt wordt.
Deze benzinedamp wordt dan in de cilinder gezogen en door de bougie ontstoken.
Bij een injectiescooter heb je geen carburateur, maar elektrisch bediende injectoren.
Deze injectoren worden bestuurd door een computer in vele gevallen ECU genoemd.
Deze ECU meet een aantal variabelen van je motorblok, het aantal is afhankelijk van de uitvoering en merk.
Aan welke variabelen moet je oa denken?
1. hoe ver draai je het gas open.
2. de temperatuur van de lucht die aangezogen wordt.
3. de temperatuur van het motorblok.
4. de positie van de zuiger.
5. het toerental van de motor.
6. eventueel de kwaliteit van de uitlaatgassen.
7. etc, etc....
Dat doet het systeem met de zogenaamde sensoren (dingen die iets meten)
Deze sensoren geven hun data (waardes die ze gemeten hebben) door aan een input (ingang) van de ECU (centrale computer).
Deze ECU berekent dan, middels al deze ontvangen data, het juiste ontsteekmoment en de juiste hoeveelheid in te spuiten brandstof en geeft dit middels zijn outputs (uitgangen) door aan de injectoren en ontsteking.
Ik zag dat speedfightlover me net voor was.