wat is een injectie scooter?

Advertisement - register to remove this

Een injectiemotor is een verbrandingsmotor waar de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terechtkomt, in plaats van in een luchtstroom door een carburateur. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.

Frederick William Lanchester van de Forward Gas Engine Company in Birmingham experimenteerde in 1889 als eerste met brandstofinjectie.

Al aan het eind van de jaren 50 werd in luxeauto's (bijvoorbeeld Mercedes 300 "Adenauer") mechanische brandstofinjectiesystemen ingebouwd, terwijl in kleine auto's nog tot het begin van de jaren 90 carburateurmotoren werden toegepast.

Sinds het begin van de jaren 90 moesten motorenbouwers in Europa voldoen aan de Euro-emissienorm. Om hier aan te kunnen voldoen nam de injectietechniek een hoge vlucht. Mede omdat motoren met veel vermogen ook meer verbruiken en meer moeite hebben om aan de normen te voldoen, wordt injectie daardoor interessant voor de consumentenmarkt. Maar pas tegen eind van de 20e eeuw is de carburateur volledig vervangen door elektronische brandstofinjectie. Bij motoren duurde dit wat langer. De populaire topmodellen zoals de Honda CBR Fireblade en de Kawasaki ZX9R kregen bijvoorbeeld pas in respectievelijk 2000 en 2002 injectie.
 
De conventionele scooters werken met een carburateur.
Deze zorgt ervoor dat benzine verdampt/vernevelt wordt.
Deze benzinedamp wordt dan in de cilinder gezogen en door de bougie ontstoken.

Bij een injectiescooter heb je geen carburateur, maar elektrisch bediende injectoren.
Deze injectoren worden bestuurd door een computer in vele gevallen ECU genoemd.
Deze ECU meet een aantal variabelen van je motorblok, het aantal is afhankelijk van de uitvoering en merk.
Aan welke variabelen moet je oa denken?

1. hoe ver draai je het gas open.
2. de temperatuur van de lucht die aangezogen wordt.
3. de temperatuur van het motorblok.
4. de positie van de zuiger.
5. het toerental van de motor.
6. eventueel de kwaliteit van de uitlaatgassen.
7. etc, etc....

Dat doet het systeem met de zogenaamde sensoren (dingen die iets meten)
Deze sensoren geven hun data (waardes die ze gemeten hebben) door aan een input (ingang) van de ECU (centrale computer).
Deze ECU berekent dan, middels al deze ontvangen data, het juiste ontsteekmoment en de juiste hoeveelheid in te spuiten brandstof en geeft dit middels zijn outputs (uitgangen) door aan de injectoren en ontsteking.

Ik zag dat speedfightlover me net voor was.
 
De conventionele scooters werken met een carburateur.
Deze zorgt ervoor dat benzine verdampt/vernevelt wordt.
Deze benzinedamp wordt dan in de cilinder gezogen en door de bougie ontstoken.

Bij een injectiescooter heb je geen carburateur, maar elektrisch bediende injectoren.
Deze injectoren worden bestuurd door een computer in vele gevallen ECU genoemd.
Deze ECU meet een aantal variabelen van je motorblok, het aantal is afhankelijk van de uitvoering en merk.
Aan welke variabelen moet je oa denken?

1. hoe ver draai je het gas open.
2. de temperatuur van de lucht die aangezogen wordt.
3. de temperatuur van het motorblok.
4. de positie van de zuiger.
5. het toerental van de motor.
6. eventueel de kwaliteit van de uitlaatgassen.
7. etc, etc....

Dat doet het systeem met de zogenaamde sensoren (dingen die iets meten)
Deze sensoren geven hun data (waardes die ze gemeten hebben) door aan een input (ingang) van de ECU (centrale computer).
Deze ECU berekent dan, middels al deze ontvangen data, het juiste ontsteekmoment en de juiste hoeveelheid in te spuiten brandstof en geeft dit middels zijn outputs (uitgangen) door aan de injectoren en ontsteking.

Ik zag dat speedfightlover me net voor was.


Ik wil even een correctie/ aanvulling maken.. De carburateur bij een injectie scooter is gewoon een gasklep die open en dicht kan als je gas geeft.. Maar deze gasklep heeft een open midden en een dicht stand.. Er zit dus een een sensor aan deze klep die communiceerd met de ECU computer..

Dus met de gasklep bepaal je dus alleen elektrisch de gas stand.. Benzine word dan ingespoten via de kop.. Enigste wat binnen gaat via de gasklep is zuurstof (en bij 2takt injectie is dat zuurstof en mengsmeerolie)

Door de stand van de gasklep, ze temperatuur van het blok (word gemeten) en andere sensoren word door middel van die gegevens bepaald hoeveel benzine de ECU moet injecteren..
 
Back
Top