Vraag over onderhoud

Scooterfiddle

New Member
Ik heb zelf niet zo veel verstand van scooters. Mijn vorige onderhoudsbeurt was 8 maanden geleden en de stand staat nu op 9800 km. Ik rijd er de laatste tijd niet heel veel meer op. Bij de vorige onderhoudsbeurt zijn de volgende dingen gedaan:
- olie verversen
- olie filter vervangen
- lucht filter vervangen
- bougie vervangen
- rollen vervangen
Nu 8 maanden later zijn deze dingen allemaal weer gedaan. Ik vroeg mij af of het klopt dat dit allemaal nog weer een keer gedaan is of dat het onnodig was. Ik heb een SYM fiddle 3
 
Advertisement - register to remove this

Ja regulier onderhoud is nodig. Het is of bij een bepaalde kilometer stand of na verloop van een bepaalde tijd. Kijk in je handleiding van je scooter om te zien wat het onderhoudsschema is.
 
Hoeveel km heb je er in die 8 maanden op gereden? Normaal zou je een onderhoudsbeurt als deze elke 3 of 5 duizend kilometer krijgen(verschilt per scooter) De kleppen zouden dan ook gesteld moeten worden.

Ik vraag me wel af waarom je dit hebt laten doen terwijl je denkt dat het niet nodig is? Maar behalve dat het geld kost kan het ieder geval geen kwaad
 
Inderdaad regulier onderhoud is zelfs erg belangrijk maar mij lijkt toch dat hier een beetje overdreven is.
Zo lijkt het me onwaarschijnlijk dat je bij 10000 km al voor de 3de keer de rolletjes hebt moeten vervangen.
Vooral niet tussen twee beurten want bij de Sym Fiddle 3 is dit 3000km
Olie wordt sowieso bij elke beurt vervangen.
De Sym Fiddle 3 heeft trouwens geen filter maar een grof zeefje, dit wordt bij elke beurt gecontroleerd en bij elke 6000 km preventief vervangen.
Luchtfilter wordt elke 3000 km vervangen.
Bougie wordt elke 3000km gecontroleerd en bij elke 12000km preventief vervangen.
Rolletjes worden elke 6000km gecontroleerd en bij 12000km preventief vervangen.

Maar ja, het is en blijft een kwestie van vertrouwen, als bij een controle blijkt dat iets versleten is wordt dit gewoon vervangen ook al is het nog niet aan de tijd om het preventief te vervangen.
 
Back
Top