Viva accu leeg, omwisselen?

D

Deleted member 68514

Guest
Vivacity classic,2000,2 takt van snor naar bromscooter, 13.000km.
Ik rij altijd met dimlicht, gebruik mijn knipperlichten altijd, maar heb geen aparte stroomverbruikende opties.

Normaal heeft de Vivacity meer dan genoeg voorraad in de accu om elektronisch te starten. Ik heb alleen mijn gloeilamp vervangen pas geleden door een nieuwe.
Toevallig dat ik gisteren een halogeenlamp en luchtfilter heb klaar laten leggen voor vandaag.

De halogeen voor meer lichtopbrengst (!)
Nu startte hij nul electrisch zojuist. Geen tikje.. niks.

Hij had wel 2 dagen stil gestaan en heb gisteren avond 2x 4km met licht aan gereden.
1x op de kickstarter en hij liep meteen stationair. Ik start altijd met licht uit.

Zou het een opeenstapeling van kleine dingen zijn? 2 dagen niet gereden, 2x korte rit met licht aan, vervangen vd koplamp lichtje...

Ik zag dat halogeen 25% zuiniger is, hij pakt de kop en achterverlichting toch rechstreeks? Daarom is dat gedeelte toch wisselspanning?

Ik zal de accu door eten, maar dat kan ik pas bij mijn ouders na een rit van 20km.
Dus moet ik de stroom meten op de plaats waar hij die hij opwekt.,waar doe ik dat?

Heeft t nu t om achter ook een halogeenlamp erin te doen? Ivm energie besparing?

Of die kosten besparen en in een nieuwe accu steken?
Graag advies!
Ik denk er nu aan dat ik een goede accu in mijn 4 takt Xpro heb zitten...kan ik die er in zetten?
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Meet de spanning eens op de accu.
Met contact uit.
Op contact.
En tijdens starten.

Wat zijn de gegevens van beide accu's
Ik denk dat je die wel kan wisselen om te proberen.
Ja ik keek zojuist op een filmpje, en bij de Viva is t wel een superkleine uitsparing vd accu.

Ik kan vanavond met een spanningsmeter aan de slag.
Post automatically merged:

Dankjewel, ik ga sowieso checken of ik ze kan wisselen. Ik doe er ook eerst de halogeenlamp in.
Ik d8 dat de accu vd Xpro groter leek. Maar is al lang geleden, die was echt goed.

Ik heb wel gelezen dat als ik stationair loop met mijn lampen aan en knipperlicht aan dat ik meer zou verbruiken dan dat hij de accu bij laadt. Zou dat kunnen? Dan moet er zo'n andere spoel in. Maar 1x op de kickstarter en hij rijdt.

Geen gas geven is meestal t geheim bij 2 takt als t langer duurt om te starten.
Post automatically merged:

Meet de spanning eens op de accu.
Met contact uit.
Op contact.
En tijdens starten.

Wat zijn de gegevens van beide accu's
Ik denk dat je die wel kan wisselen om te proberen.
Naar welke waarden ben ik op zoek? Bepaald ampères?
 
Last edited by a moderator:
klopt amperage,
Want de koplamp en achterlicht komen direct vh vliegwiel? Dynamo?
O nee vliegwiel,dynamo,accu is vd gelijkspanning natuurlijk?

Vliegwiel naar (halogeen) koplamp en achterlicht is directe lijn? En daarom wisselspanning?
Ik vind de lichtopbrengst zo tegenvallen, buiten de bebouwde kom dat ik halogeen zo ga ophalen, en is 25% minder stroomverbruik, dus meer stroom naar de accu.
(Bram theorie, voor degenen die mij kennen goed te volgen, maar voor anderen mogelijk niet te volgen wat ik bedoel}
 
Het forum is om elkaar te helpen, maar het is geen helpdesk. Enige inzet zelf is wenselijk, zeker als je hier al wat langer rondhangt. Voor de rest hoef je niet zo te reageren. (mocht je hier wat vinden, stuur mij een bericht, niet in het topic)
 
Als je even had gezocht kan je perfect vinden hoe je dit test:

https://scooterforum.net/threads/vivacity.205558/ in dit topic

Meet dus eerst je laadspanning, en ga daarna stapsgewijs de andere stappen door.

Hier hebben we zelf ook een How To over:
Kom je ook al een heel eind mee op weg.
 
De verlichting van de vivacity komt rechtstreeks van de stator en is dus een wisselspanning.
Dit heeft niet direct iets te maken met een lege accu.

Of je nu een 12V 35W gloeilampje neemt of een 12V 35W Halogeenlamp, geen van beide is zuiniger, beide verbruiken immers 35 Watt
Wel is het zo dat de halogeenlamp meer lichtopbrengst heeft dan de normale gloeilamp.

Wat men bedoelt te zeggen is , een 12V 35W gloeilamp geeft een bepaald aantal Lumen af, zou je een halogeenlamp maken die hetzelfde aantal Lumen afgeeft zou deze misschien maar 30 Watt of zelfs maar 25 Watt verbruiken dus zuiniger.....

Verder wel even opletten met het monteren van nieuwe lampjes, niet hoger gaan dan de in de manual vermelde wattages, dit kan leiden tot een overbelasting van de stator en kun je problemen krijgen!!!

Als de accu plots leeg is denk ik eerder aan:
  • een slechte accu.
  • een lekstroom wanneer de scooter uit staat, bijvoorbeeld door een slechte spanningsregelaar.
  • de accu wordt slecht of niet geladen, bijvoorbeeld door een slechte spanningsregelaar of een stator die onvoldoende vermogen af staat.
 
De verlichting van de vivacity komt rechtstreeks van de stator en is dus een wisselspanning.
Dit heeft niet direct iets te maken met een lege accu.

Of je nu een 12V 35W gloeilampje neemt of een 12V 35W Halogeenlamp, geen van beide is zuiniger, beide verbruiken immers 35 Watt
Wel is het zo dat de halogeenlamp meer lichtopbrengst heeft dan de normale gloeilamp.

Wat men bedoelt te zeggen is , een 12V 35W gloeilamp geeft een bepaald aantal Lumen af, zou je een halogeenlamp maken die hetzelfde aantal Lumen afgeeft zou deze misschien maar 30 Watt of zelfs maar 25 Watt verbruiken dus zuiniger.....

Verder wel even opletten met het monteren van nieuwe lampjes, niet hoger gaan dan de in de manual vermelde wattages, dit kan leiden tot een overbelasting van de stator en kun je problemen krijgen!!!

Als de accu plots leeg is denk ik eerder aan:
  • een slechte accu.
  • een lekstroom wanneer de scooter uit staat, bijvoorbeeld door een slechte spanningsregelaar.
  • de accu wordt slecht of niet geladen, bijvoorbeeld door een slechte spanningsregelaar of een stator die onvoldoende vermogen af staat.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn gloeilamp heb vervangen, omdat de originele kapot was, en sindsdien trekt hij mijn accu leeg.
Ik rij wel ALTIJD met licht aan.
Ik denk dat of de gloeilamp t verkeerde wattage is, of dat ik 2 draden tegen elkaar heb gedrukt.

In ieder geval gaat morgen de halogeen er in en kijk ik ff de bekabeling na. Hij laad bijna nul op. Vanaf de dag dat ik de lamp verving.

De claxon gaat harder als ik meer gas geef.
Of mijn accu is op.

Ik zet er morgen de spanningsmeter erop. Hier regent het op mijn werkplaats stoep.

Nieuwe luchtfilter bevalt m ook goed.
Ik denk dat bij de accu een draadje los zit.(deze keer niet bij mij)

De oude gloeilamp zou je zo per ongeluk in je plafond denken te kunnen zetten.
Ja, verkeerde schroefdraad, ik bedoel de grote vd gloeilamp.
De halogeen is 1 3e in omvang, wel de goede!
Post automatically merged:

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn gloeilamp heb vervangen, omdat de originele kapot was, en sindsdien trekt hij mijn accu leeg.
Ik rij wel ALTIJD met licht aan.
Ik denk dat of de gloeilamp t verkeerde wattage is, of dat ik 2 draden tegen elkaar heb gedrukt.

In ieder geval gaat morgen de halogeen er in en kijk ik ff de bekabeling na. Hij laad bijna nul op. Vanaf de dag dat ik de lamp verving.

De claxon gaat harder als ik meer gas geef.
Of mijn accu is op.

Ik zet er morgen de spanningsmeter erop. Hier regent het op mijn werkplaats stoep.

Nieuwe luchtfilter bevalt m ook goed.
Ik denk dat bij de accu een draadje los zit.(deze keer niet bij mij)

De oude gloeilamp zou je zo per ongeluk in je plafond denken te kunnen zetten.
Ja, verkeerde schroefdraad, ik bedoel de grote vd gloeilamp.
De halogeen is 1 3e in omvang, wel de goede!
De accu is kapot, nu niks noppes, net eens een poging, geen tikje niks. 1x kickstarten en rijden.
Dus ga ik die vd Xpro opmeten en kijken of t in t mini vakje vd Viva past
 
Last edited by a moderator:
Oké nu wordt t raar.
Sleutels erin..niks..ook t olielamp controle lamp niet.
1x kickstarter, hij start niet..

Maar wel elektrisch.
Alles doorgemeten,alles oké.
Mijn theorieën zijn op. De ellende begon bij t verwisselen vd koplamp. Dus ik doe nu de halogeen lamp erin en bekijk de handel daar eens goed.

Die ene kicjstart, die ene trap kan mijn accu niet desdanig opladen dat ik 20 seconden op de startknop kan duwen. Nu denk ik meer naar een zekering en dat alles werkt mits de motor draait. Zoals bij een diesel. Bij een simpele dieselmotor kan je na t starten ook de accu verwijderen en gaat alles bueno.
Heb ook wat foto's vd bougie, scheelt weer een nieuw topic aanmaken.

20200501_115144.jpg20200501_115147.jpg20200501_115149.jpg20200501_115152.jpg20200501_115200.jpg
Wat betreft de bougie denk ik arm mengsel, tegen t heet aan.

Ik zal na t plaatsen vd halogeen lamp alles nogmaals bekijken.
Maar de echte test is morgenochtend.
 
Oké nu wordt t raar.
Sleutels erin..niks..ook t olielamp controle lamp niet.
1x kickstarter, hij start niet..

Maar wel elektrisch.
Alles doorgemeten,alles oké.
Mijn theorieën zijn op. De ellende begon bij t verwisselen vd koplamp. Dus ik doe nu de halogeen lamp erin en bekijk de handel daar eens goed.

Die ene kicjstart, die ene trap kan mijn accu niet desdanig opladen dat ik 20 seconden op de startknop kan duwen. Nu denk ik meer naar een zekering en dat alles werkt mits de motor draait. Zoals bij een diesel. Bij een simpele dieselmotor kan je na t starten ook de accu verwijderen en gaat alles bueno.
Heb ook wat foto's vd bougie, scheelt weer een nieuw topic aanmaken.

View attachment 55329View attachment 55330View attachment 55331View attachment 55332View attachment 55333
Wat betreft de bougie denk ik arm mengsel, tegen t heet aan.

Ik zal na t plaatsen vd halogeen lamp alles nogmaals bekijken.
Maar de echte test is morgenochtend.
Nu zit er een halogeenlamp in, die bij stationair toerental al meer licht geeft dan de vorige, en 2 kabels raakten elkaar, vandaar de wisselde klachten.

Maar ik zie vanavond pas t echte verschil met de halogeen tov de gloeilamp.
Gloeilamp is nu de reserve in mijn buddy.
 
Oké nu wordt t raar.
Sleutels erin..niks..ook t olielamp controle lamp niet.
1x kickstarter, hij start niet..

Maar wel elektrisch.
Alles doorgemeten,alles oké.
Mijn theorieën zijn op. De ellende begon bij t verwisselen vd koplamp. Dus ik doe nu de halogeen lamp erin en bekijk de handel daar eens goed.

Die ene kicjstart, die ene trap kan mijn accu niet desdanig opladen dat ik 20 seconden op de startknop kan duwen. Nu denk ik meer naar een zekering en dat alles werkt mits de motor draait. Zoals bij een diesel. Bij een simpele dieselmotor kan je na t starten ook de accu verwijderen en gaat alles bueno.
Heb ook wat foto's vd bougie, scheelt weer een nieuw topic aanmaken.

View attachment 55329View attachment 55330View attachment 55331View attachment 55332View attachment 55333
Wat betreft de bougie denk ik arm mengsel, tegen t heet aan.

Ik zal na t plaatsen vd halogeen lamp alles nogmaals bekijken.
Maar de echte test is morgenochtend.
Is het mogelijk om de koplamp verlichting er op zijn kop in te plaatsen?
 
Als je denkt dat hij te veel licht geeft en de tegenliggers verblind, kan je de koplamp niet iets lager instellen?
Ik weet niet of dat bij jou scooter mogelijk is.
Bij de mijne kan ik die instellen.
Als dit bij jou ook kan zet je hem toch iets lager?
 
Een duplolampje heeft twee gloeidraadjes.
Éen met een soort metalen kommetje en de andere zonder metalen kommetje.
De lamp moet dusdanig gemonteerd worden dat de holle kant van het kommetje naar boven wijst.
Dus als je van bovenaf op de lamp kijkt zie je het gloeidraadje met daaronder de holle kant van het kommetje.

Het gloeidraadje met het kommetje is namelijk het gloeidraadje van je dimlicht.
Dit kommetje voorkomt dat het licht op de onderste helft van de reflector van de koplamp schijnt.
De onderste helft van de reflector van je koplamp zorgt er immers voor dat de lichtbundel omhoog geworpen wordt.
Dit wil je niet bij dimlicht, wel bij grootlicht, daarom zit bij het gloeidraadje van grootlicht geen kommetje en kan de reflector het licht zowel naar boven als naar beneden werpen.
 
Last edited:
Ik heb de halogeen
Een duplolampje heeft twee gloeidraadjes.
Éen met een soort metalen kommetje en de andere zonder metalen kommetje.
De lamp moet dusdanig gemonteerd worden dat de holle kant van het kommetje naar boven wijst.
Dus als je van bovenaf op de lamp kijkt zie je het gloeidraadje met daaronder de holle kant van het kommetje.

Het gloeidraadje met het kommetje is namelijk het gloeidraadje van je dimlicht.
Dit kommetje voorkomt dat het licht op de onderste helft van de reflector van de koplamp schijnt.
De onderste helft van de reflector van je koplamp zorgt er immers voor dat de lichtbundel omhoog geworpen wordt.
Dit wil je niet bij dimlicht, wel bij grootlicht, daarom zit bij het gloeidraadje van grootlicht geen kommetje en kan de reflector het licht zowel naar boven als naar beneden werpen.
Nu heb ik het volgende;
Het lijkt alsof de halogeen voor lamp in dim en grootlicht dezelfde bundel geeft.
Ik kan dat zo meteen testen.

Wat is de regelgeving, was dat niet zoiets van 5 meter van een rechte muur een bepaalde hoogte markeren
En dan met de meter die je dichter bij komt hij 1cm moet zakken?
Ik heb nu wel gezocht Bas, en ik kom niet voor mijn scooter de harde regels tegen.

T liefst hoor ik zet m zoveel meter vd muur en zo hoog mag hij schijnen en per 1 meter dichter bij zoveel cm zakken.

Iemand een idee?

Anders moet ik met een auto voor dezelfde muur de hoogte markeren en de scooter verlichting zo synchroniseren. Niet ideaal
 
Ik heb de halogeen
Nu heb ik het volgende;
Het lijkt alsof de halogeen voor lamp in dim en grootlicht dezelfde bundel geeft.
Ik kan dat zo meteen testen.

Wat is de regelgeving, was dat niet zoiets van 5 meter van een rechte muur een bepaalde hoogte markeren
En dan met de meter die je dichter bij komt hij 1cm moet zakken?
Ik heb nu wel gezocht Bas, en ik kom niet voor mijn scooter de harde regels tegen.

T liefst hoor ik zet m zoveel meter vd muur en zo hoog mag hij schijnen en per 1 meter dichter bij zoveel cm zakken.

Iemand een idee?

Anders moet ik met een auto voor dezelfde muur de hoogte markeren en de scooter verlichting zo synchroniseren. Niet ideaal
Lamp afstelling.jpg
 
Ik heb de halogeen
Nu heb ik het volgende;
Het lijkt alsof de halogeen voor lamp in dim en grootlicht dezelfde bundel geeft.
Ik kan dat zo meteen testen.

Wat is de regelgeving, was dat niet zoiets van 5 meter van een rechte muur een bepaalde hoogte markeren
En dan met de meter die je dichter bij komt hij 1cm moet zakken?
Ik heb nu wel gezocht Bas, en ik kom niet voor mijn scooter de harde regels tegen.

Bij iedere meter je naar achter gaat zakt de lamp bij ieder meter ook 1 centimeter.
Dit voorbeeld vond ik voor een motor.
Zal wel ook voor een scooter zo zijn.
-1 zet motor tegen muur...
-2 schakel dimlicht in, en teken de lichtstreep af.
-3 rijd de motor 5 meter naar achteren.
-4 stel de lamp zo af dat de lichtstreep nu 5 cm onder de afgetekende streep valt...
 
Bij iedere meter je naar achter gaat zakt de lamp bij ieder meter ook 1 centimeter.
Dit voorbeeld vond ik voor een motor.
Zal wel ook voor een scooter zo zijn.
-1 zet motor tegen muur...
-2 schakel dimlicht in, en teken de lichtstreep af.
-3 rijd de motor 5 meter naar achteren.
-4 stel de lamp zo af dat de lichtstreep nu 5 cm onder de afgetekende streep valt...
Nou ik ben zeer tevreden over de halogeenlamp. Of ik nu 3km per uur ga of 60 ik heb aan het dimlicht voldoende.

Sterker nog, ik ben alleen buiten de bebouwde kom geweest en het scheen veel te ver, het grote licht.
 
Back
Top