Vespa Sprint 2v maakt nauwelijks toeren na 80cc upgrade

*zucht, gewoon achterwiel van de grond en gassen! op de bokstandaard. of je motor dan wèl op toeren komt en je achterwiel vlot draait of niet.
Dankjewel, we begrijpen hem en testen het zsm uit. En als die dan meer toeren maakt waar ligt het dan aan? Aan de overbrenging of de verbranding?
 
mijn vermoeden is sowieso de verbranding, je hebt immers niks aan de aandrijving veranderd, toch?
maar onbelast kun je het echt uitsluiten danwel je motor even op toeren laten draaien en dan je bougie eens bekijken. (kleur, of ie rijk of arm draait.
vriend van @meindert793 hier*
Ik merk dat de scooter totaal geen 80cc vermogen heeft en niet harder gaat dan 30 ongeveer.
Heeft dit eventueel te maken met valse lucht of aan de snor vertanding ?
Hiervoor liep die wel goed met 50cc
valse lucht ìs ook een mogelijkheid, maar moet je zó kunnen testen: reageert ie als ie draait op snufjes remmenreiniger of start pilot rond het spruitstuk of de zijkanten van de carburateur?
valse lucht geeft mééstal ook een hoog stationair.
 
mijn vermoeden is sowieso de verbranding, je hebt immers niks aan de aandrijving veranderd, toch?
maar onbelast kun je het echt uitsluiten danwel je motor even op toeren laten draaien en dan je bougie eens bekijken. (kleur, of ie rijk of arm draait.

valse lucht ìs ook een mogelijkheid, maar moet je zó kunnen testen: reageert ie als ie draait op snufjes remmenreiniger of start pilot rond het spruitstuk of de zijkanten van de carburateur?
valse lucht geeft mééstal ook een hoog stationair.
Zou hij ook valse lucht kunnen hebben als er geen pakking bij het spruitstuk op het bok zit?
 
vooropgesteld ik heb geen specifieke ervaring met vespa/pia, ik spiek op het grote boze web en zie een spruitstuk met een soort O-ring, maar inderdaad ook papieren pakking.
als het voor de afdichting niet nodig is, is het wèl om je rubberen spruitstuk en die O-ring heel te houden (hitte-isolator) en als ie er bij zit, zou ìk 'm gewoon monteren.
 
Last edited:
zit er geen O-ring in? en/of heb je die vervangen?
asl er niks tussen zit, kan je er vergif op innemen dat ie valse lucht trekt.
maar zit er geen O-ring in? en/of heb je die vervangen?
asl er niks tussen zit, kan je er vergif op innemen dat ie valse lucht trekt.
maar zit er geen O-ring in? en/of heb je die vervangen?
vooropgesteld ik heb geen specifieke ervaring met vespa/pia, ik spiek op het grote boze web en zie een spruitstuk met een soort O-ring, maar inderdaad ook papieren pakking.
als het voor de afdichting niet nodig is, is het wèl om je rubberen spruitstuk en die O-ring heel te houden (hitte-isolator) en als ie er bij zit, zou ìk 'm gewoon monteren.
Ah oke, volgensmij zit er wel een o ring standaard in. Dus dat kan het probleem dan niet zijn.
 
heb je nou al getest op valse lucht?
Post automatically merged:

weet je dat zeker??
(motor start en loop stationair.)
wat ga jij 180 graden verdraaien ten opzichte van wat (en welke richting) en wàt gaat het dan nog doen? (behalve in de soep lopen)
 
Last edited:
Ah oke, volgensmij zit er wel een o ring standaard in. Dus dat kan het probleem dan niet zijn.
Aan het spruitstuk zit een O ring aan vast deze mag geen scheuren hebben anders nieuwe spruitstuk halen en er moet een papieren pakking tussen zitten genaamd (inlaatpakking Piaggio 4takt)
Post automatically merged:

Aan het spruitstuk zit een O ring aan vast deze mag geen scheuren hebben anders nieuwe spruitstuk halen en er moet een papieren pakking tussen zitten genaamd (inlaatpakking Piaggio 4takt)
En de rollen zijn ook volgensmij te licht voor een 80cc meestal zit de rollen tussen de 7-8gram
 
Aan het spruitstuk zit een O ring aan vast deze mag geen scheuren hebben anders nieuwe spruitstuk halen en er moet een papieren pakking tussen zitten genaamd (inlaatpakking Piaggio 4takt)
Post automatically merged:


En de rollen zijn ook volgensmij te licht voor een 80cc meestal zit de rollen tussen de 7-8gram
Spruitstuk is week geleden vervangen, dus scheuren in de o ring kunnen het niet zijn. 6,1g rollen zijn idd te licht alleen hij zou wel een hogere top moeten halen dan 30 met deze rollen.
 
Wie is nu de echte dokter van deze Vespa?
Er worden goede suggesties gedaan om zaken uit te sluiten, maar ik krijg de indruk dat TS nog weinig ervaring heeft met sleutelen aan deze machine. Dat geeft niet, maar dan moet je wel een aantal checks kunnen uitvoeren, of vragen hoe het moet.
Ook: durven vragen!
Wanneer de motor als 50cc goed reed, is ie als 80cc waarschijnlijk niet goed in elkaar gezet. Ondanks dat de goede onderdelen aanwezig waren.
Waarom is er een nieuwe inlaatklep gemonteerd, terwijl de motor een prima 65 haalde? Zit het probleem van nu, niet verscholen in de reden van de klachten nu?
Weet TS, of zijn maatje echt hoe ingewikkeld het op tijd zetten is, van de nokkenas, wanneer je daar nog nooit bent geweest?
Want het helpt enorm wanneer je een beetje weet hoe zo'n motor werkt.
 
Wie is nu de echte dokter van deze Vespa?
Er worden goede suggesties gedaan om zaken uit te sluiten, maar ik krijg de indruk dat TS nog weinig ervaring heeft met sleutelen aan deze machine. Dat geeft niet, maar dan moet je wel een aantal checks kunnen uitvoeren, of vragen hoe het moet.
Ook: durven vragen!
Wanneer de motor als 50cc goed reed, is ie als 80cc waarschijnlijk niet goed in elkaar gezet. Ondanks dat de goede onderdelen aanwezig waren.
Waarom is er een nieuwe inlaatklep gemonteerd, terwijl de motor een prima 65 haalde? Zit het probleem van nu, niet verscholen in de reden van de klachten nu?
Weet TS, of zijn maatje echt hoe ingewikkeld het op tijd zetten is, van de nokkenas, wanneer je daar nog nooit bent geweest?
Want het helpt enorm wanneer je een beetje weet hoe zo'n motor werkt.
Ik heb het zelf vaker gedaan en heb het daarom ook 3x gecontroleerd. Eerst het tandwiel streepje op het puntje zodat die op tijd staat. Daarna kettingspanner los. Vervolgens haal ik mijn tandwiel eraf terwijl de nokkenas dus nog op het goeie punt zit vervolgens draai ik het boutje los zodat de nokkenas er uit kan. Simpel is dat en dan kan de nieuwe nokkenas er in. En dan de stappen terug volgen. Toen alles in elkaar zat nog extra kleppen gesteld en gecheckt of die nog op tijd staat ✅.

Toen we die 80cc gemonteerd hadden bleek dat ik toen de tijd een centimeter slag te ver had gedaan waardoor de klep was gebogen. (Inlaat) nu hadden we die nieuw vervangen en meteen ingeslepen. Eindresultaat was netjes en had geen doorgang. Vervolgens nieuwe distributie ketting omdat ik bij die oude hem niet meer op tijd kon zetten door de uitrekking. Nou die zat er op toen kwam die perfect op tijd. Merkte wel dat die erg strak zat maar dat is normaal voor een nieuwe. Alles uiteindelijk in elkaar gezet en gestart. Starte makkelijk en liep goed stationair. (Op de standaard toen) vervolgens van de standaard liep die ook goed stationair maar had totaal geen 80cc vermogen en liep maar Max 30
 
Ok, dus zo kwam de klep verbogen. Daarmee zou de klepseal van de inlaat beschadigd kunnen zijn. En zeker wanneer de motor meer dan 10k heeft gelopen iets om mee te nemen: de kop is er toch af
Misschien vind je me een zeurpiet, maar stond bij de laatste montage de zuiger ook echt in het bovenste dode punt?
Pijltje op de zuigerkop goed gericht?
Valse lucht is niet goed, maar dan zou ie toch 50 of 60 kunnen rijden.
Ook met 1 tandje verkeerde timing zou de motor meer dan 50 moeten kunnen.
Is het blok los geweest, en de kabel naar de cdi ook?
Ik ga er van uit dat de koppakking nog goed is, zodat ie compressie heeft.
Tenslotte zou ik de strakke nokkenas ketting niet helemaal vertrouwen. Check de geleiders nog eens bij de krukas.
Succes verder, ik hoop niet dat je een ghost in the machine hebt.
 
Ok, dus zo kwam de klep verbogen. Daarmee zou de klepseal van de inlaat beschadigd kunnen zijn. En zeker wanneer de motor meer dan 10k heeft gelopen iets om mee te nemen: de kop is er toch af
Misschien vind je me een zeurpiet, maar stond bij de laatste montage de zuiger ook echt in het bovenste dode punt?
Pijltje op de zuigerkop goed gericht?
Valse lucht is niet goed, maar dan zou ie toch 50 of 60 kunnen rijden.
Ook met 1 tandje verkeerde timing zou de motor meer dan 50 moeten kunnen.
Is het blok los geweest, en de kabel naar de cdi ook?
Ik ga er van uit dat de koppakking nog goed is, zodat ie compressie heeft.
Tenslotte zou ik de strakke nokkenas ketting niet helemaal vertrouwen. Check de geleiders nog eens bij de krukas.
Succes verder, ik hoop niet dat je een ghost in the machine hebt.
Kort klein vraagje, 80cc top performance zuiger moet de S op de zuigerkop richting de inlaatkant toch? Naar boven?
 
Back
Top