Vespa Primavera 4t 4v - carburateur

Vespa Rider

New Member
Ik ben een amateur hobby sleutelaar. Ik ken niet alle technische termen. Het betreft een Vespa Primavera 4 takt, 4 kleppen

Het probleem: Nadat ik de originele carburateur heb eruit heb gehaald en heb schoongemaakt met carburateur-cleaner en compessed air, draait de scooter alleen nog maar stationair. Als ik gas geef slaat de scooter af.

Gas geven met de gashendel, dan slaat hij direct af (bij het gas geven met de hendel, wordt het pompje ook ingeduwd, dus kort wilt die versnellen door dat pompje volgens mij, maar dat is van korte duur, want iets verder gas en hij slaat af.). Als de scooter stationair loop, klinkt het wel lekker. Ik heb de stelschoef (mix) 2,5 volle draaien uit en de koude start gaat goed, en ook warm goed.

Het begon allemaal omdat de afstelling niet goed was. Met mix-stelschroef en de stationair-stelschroef draaide de scooter wel lekker als die warm was, maar overmatig bij een koude start. Als ik het dan afstelde zodat die niet te hard loopt bij een koude start, warmde die wel netjes op, maar bij stationair sloeg die dan toch af. Er was geen gulden tussenweg. Schoonmaken dacht ik toen. En eerlijk is eerlijk, hij start nu wel goed koud, en warm slaat hij niet meer af. (Ik had het uit elkaar halen van een carburateur al lang op mijn lijstje staan trouwens).

Als ik hem nu koud start, warmt de choke op en draait de scooter meer toeren. Na een minuutje of iets meer (het is ongeveer 18 graden als ik dit schrijf), wordt het toerental lager en loopt het rustig door. Netjes af te stellen (mijn project was gelukt!…maar toch niet).

De pakking/rubber seal. Zowel de pakking van de vlotterkamer als de pakking (niet O-ring) van de “choke” vond ik goed genoeg. Beide pakkingen dus hergebruikt. Ook al vind ik ze goed genoeg, ik laat mij overtuigen dat deze toch niet goed zijn als iemand er vrij zeker van is dat dit toch het probleem is.

Mijn redenering. De scooter reed voordat ik begon. Nadat ik bezig ben geweest met de carburateur, ineens dit probleem. Het kan altijd zijn dat toevallig een ander probleem zich voordoet. Maar ik denk dat het iets in die mysterieuze carburateur is… ik heb hem nu meerdere malen uit elkaar gehaald. En volgens mij zit alles goed. O-ringen zijn goed. Geen onderdelen verloren volgens mij. Het grote rubberen onderdeel met een lange naald eraan, daarvan is het rubber vel intact en voorzichtig op zijn plek geplaatst, in de groeven.

Ik hoop dat er iemand is die eigenlijk direct weet waar het fout gaat. Waarom stationair perfect, en bij gassen afslaan? Maar ik ben een amateur. Ik heb een wat eenvoudige uitleg nodig eigenlijk, liefst van iemand die aan de hand van de bevindingen een redelijk vermoeden heeft.

Zelf heb ik natuurlijk proberen te zoeken op het internet. Een ding is wel opvallend. Dat er water in de tank zit. Ik kan dit niet helemaal van me afzetten, maar hij loopt stationair lekker. Omdat de stationaire plek op een andere hoogte zit, kan dit dan toch wel gebeuren zomaar?? De scooter staat altijd buiten, en heeft ongeveer twee weken zonder carburateur gestaan, wel zadel dicht tegen de regen natuurlijk. Maar ik hoop dat iemand meer zeker van zijn/haar zaak is. Kan er tegelijkertijd water en benzine naar binnen gaan? De tank zat vrijwel vol (en is nog steeds vol). Daarbij drijft benzine op water, hoe kan er dan toch beide in de carburateur zitten? Als er een plons uit de brandstofkabel komt, dan is dat met benzine geur.

Alvast bedankt voor het meedenken en helpen! P.s. een nieuwe carburateur kan altijd, maar de 4t 4v is zo duur dat ik erg hoop op jullie kennis.
 
Advertisement - register to remove this

De Kymco Like van mijn schoonzoon had hetzelfde probleem.
Ik dacht hoofdsproeier verstopt, het klinkt raar maar bij hem zat de stationairsproeier verstopt.
Heb je de sproeiers eruit gehad en als je tegen het licht kijkt, zie je dan licht door een perfect rond gaatje?
 
De Kymco Like van mijn schoonzoon had hetzelfde probleem.
Ik dacht hoofdsproeier verstopt, het klinkt raar maar bij hem zat de stationairsproeier verstopt.
Heb je de sproeiers eruit gehad en als je tegen het licht kijkt, zie je dan licht door een perfect rond gaatje?
Bedankt voor je reactie Sparky. Ik heb beide sproeiers gedemonteerd, geweekt in carburateur cleaner, doorprikt met een stalen draadje, daarna weer doorspoten met cleaner, en tot slot veel lucht. Alle gaatjes zijn helemaal vrij en schoon.
 
Het is inmiddels opgelost. Nadat ik de carburateur meerdere keren had geopend kwam ik tot de conclusie dat het goed zat daarbinnen. Daarom ben ik naar de elektronica gaan kijken. De bougie kabel was niet goed meer, er zat oxidatie bij de aansluiting ervan (aan de niet-bougie zijde). Daarna ook de accu gemeten, en deze was op. Ik heb een nieuwe accu erin gedaan.
Nu rijdt hij weer lekker.

Bedankt iedereen voor het meedenken! En sorry voor deze anti climax.
 
Goed om te horen wat nou maakte waarom jouw Vespa 4V alleen stationair draaide.
Naar mijn idee onderstreept je bevinding dat de accu niet goed was ook dat andere scooters met een soort gelijke ontsteking hierdoor een probleem kunnen hebben. En dat zijn met name de scooters met injectie.
In tegenstelling tot de scooters zoals bijvoorbeeld de oudere zipjes waarbij de stroom voor de vonk niet van de accu komt, maar uit de stators en het vliegwiel wat draait bij de kick- of elektrische start.
(We weten natuurlijk niet hoe groot de rol was van de bougiekabel die niet optimaal geleidde.)
Accu bobine versus vliegwiel - magneet ontsteking.
Kennelijk is er een minimale vonksterkte nodig waardoor de motor "oppakt" bij gas geven.
Alsof de vonk dan 'uitwaait' bij gasgeven.
Tenslotte vraag ik mij ook af in hoeverre de secundaire luchtvoorziening ook een rol heeft gespeeld, want die regelt de koude start en het vasthouden van het stationair toerental mee via een door de ECU geregelde klep die aan de andere kant van de gelijkrichter/spanningsregelaar zit.
Maar dat is misschien te ver gezocht.
Groeten!
 
Back
Top