Vespa Primavera 4t 4v - carburateur

Vespa Rider

New Member
Ik ben een amateur hobby sleutelaar. Ik ken niet alle technische termen. Het betreft een Vespa Primavera 4 takt, 4 kleppen

Het probleem: Nadat ik de originele carburateur heb eruit heb gehaald en heb schoongemaakt met carburateur-cleaner en compessed air, draait de scooter alleen nog maar stationair. Als ik gas geef slaat de scooter af.

Gas geven met de gashendel, dan slaat hij direct af (bij het gas geven met de hendel, wordt het pompje ook ingeduwd, dus kort wilt die versnellen door dat pompje volgens mij, maar dat is van korte duur, want iets verder gas en hij slaat af.). Als de scooter stationair loop, klinkt het wel lekker. Ik heb de stelschoef (mix) 2,5 volle draaien uit en de koude start gaat goed, en ook warm goed.

Het begon allemaal omdat de afstelling niet goed was. Met mix-stelschroef en de stationair-stelschroef draaide de scooter wel lekker als die warm was, maar overmatig bij een koude start. Als ik het dan afstelde zodat die niet te hard loopt bij een koude start, warmde die wel netjes op, maar bij stationair sloeg die dan toch af. Er was geen gulden tussenweg. Schoonmaken dacht ik toen. En eerlijk is eerlijk, hij start nu wel goed koud, en warm slaat hij niet meer af. (Ik had het uit elkaar halen van een carburateur al lang op mijn lijstje staan trouwens).

Als ik hem nu koud start, warmt de choke op en draait de scooter meer toeren. Na een minuutje of iets meer (het is ongeveer 18 graden als ik dit schrijf), wordt het toerental lager en loopt het rustig door. Netjes af te stellen (mijn project was gelukt!…maar toch niet).

De pakking/rubber seal. Zowel de pakking van de vlotterkamer als de pakking (niet O-ring) van de “choke” vond ik goed genoeg. Beide pakkingen dus hergebruikt. Ook al vind ik ze goed genoeg, ik laat mij overtuigen dat deze toch niet goed zijn als iemand er vrij zeker van is dat dit toch het probleem is.