Vespa lx50 4T4V hapert bij optrekken of traag rijden

aaron1996

New Member
Dag forumleden!

Onlangs heb ik de carburator van mijn Vespa LX50 4T4V die al 5 jaar stilstaat en maar 700km heeft opgekuist. Dankzij deze reparatie kan ik nu weer probleemloos lange ritten maken zonder dat mijn Vespa stilvalt na enige tijd rijden.

Sinds de herstelling is er een nieuw probleem ontstaan. Mijn Vespa vertoont moeilijkheden met het optrekken wanneer ik de gashendel volledig opendraai bij het wegrijden vanaf stilstand of bij langzaam rijden (ongeveer 10 km/u). Het lijkt erop dat de Vespa aarzelt en ongeveer 1-2 seconden nodig heeft om 'na te denken' voordat hij plotseling op toeren schiet wanneer ik de gashendel volledig open. Dit probleem doet zich alleen voor nadat de motor enkele kilometers is opgewarmd en niet wanneer de motor nog koud is.

Enig idee wat hier het probleem zou kunnen zijn? Een vervuilde bougie? Of is er toch iets aan de carburator

Bedankt voor jullie hulp!
 
Advertisement - register to remove this

Zijn de kleppen al eens gesteld ?
Mijn Primavera moest ook altijd even nadenken voor dat hij van zijn plek ging.
Dat was na het kleppen stellen over.
 
De 4V carburateur heeft een slang waarmee de secundaire luchttoevoer wordt geregeld door een apparaatje wat aan de andere kant van de spanningsregulator /gelijkrichter zit. In dat apparaat zit een soort kraan, elektrisch bediend door de ECU. de ECU geeft geen 12 volt aan de kraan, maar wel aarde waardoor de stroom kan gaan lopen. Met een multimeter kun je in ieder geval checken of de plus stroom krijgt bij contact aan.
Ik weet alleen niet welke van de twee draden in de stekker aldaar de plus is, en welke de geschakelde aarde.
Het apparaatje laat minder lucht door als de motor dat nodig heeft en ook meer, bv bij warme motor. Je kunt de slang eens losmaken van de carburateur, of het apparaatje en kijken hoe de motor reageert, warm en koud start.
Die kraan, zou na lang stilstaan belemmerd kunnen zijn in zijn bewegingen.
En dat geldt ook voor de gasschuif. Haal het luchtfilter er maar eens af, en kijk bij lopende motor of de gasschuif snel genoeg reageert op het gas geven met de handle op het stuur.
Naast de extra luchtregeling toevoer naar de carburateur heeft de carburateur ook de bekende elektrische choke. (Bijna dubbel op zou je zeggen.)
Kijk voor de zekerheid of deze werkt, dat wil zeggen dat de naald naar buiten komt wanneer het contact aan wordt gezet.
Tenslotte is het mogelijk ook een slecht contact bij de temperatuur meter in de cilinderkop, vlak bij het inlaatspruitstuk.
Via deze sensor wordt meest vermoedelijk ook de mengsel verhouding en ontstekingstijdstip bij geregeld.
Kun je hier wat mee?
 
Last edited:
Back
Top