Verlichting brand niet consistent

DutchMaik

New Member
Hallo allen!

Misschien voor de gevorderden van jullie een hele domme vraag. Als mijn killerbee scooter aan staat dan brand de verlichting. Dit is in mijn geval de bedoeling. Het licht brand alleen niet consistent.
Als ik rij dan brand de verlichting (voor licht, achterlicht en km teller) en na verloop van tijd wordt het plots feller. Na weer verder een poosje rijden wordt het licht weer wat minder fel.
Nu heb ik zelf niet heel veel verstand van de elektra op de scooter. Zelf dacht ik dat dit misschien aan de spanningsregelaar kan liggen.
Ik heb nog niks doorgemeten om dit zeker te weten maar dit was een eerste gedachte. Kunnen jullie je erin vinden dat dit probleem veroorzaakt kan worden door de spanningsregelaar of denken jullie dat het aan iets anders kan liggen?
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Daar kan ik me in vinden , maar denk ook dat het een slechte verbinding kan zijn met je regelaar , ergen in de aanvoer van de stator of connector op de regelaar , of een draad breuk . Zou toch de multimeter ter hand nemen.
 
Lijkt me eerder een gevalletje slecht contact.
Ik neem aan dat de verlichting alleen brandt als de motor loopt?
Heb je op die Killerbee ook een aan-/uitschakelaar voor de verlichting of alleen een dimlicht/grootlichtschakelaar?
Gaan de lampjes, van met name je koplamp of achterlicht, vaak kapot.
 
Het is een project scooter die ik na een aantal weken sleutelen weer aan de praat heb gekregen. De lampen branden inderdaad alleen wanneer de motor loopt en zijn aan en uit te schakelen met een schakelaar. Doordat ik de scooter nog niet lang daadwerkelijk gebruik durf ik niet te zeggen of de verlichting snel kapot gaat, voor alsnog in ieder geval niet.
 
voor alsnog in ieder geval niet.
Dan ligt het waarschijlijk niet aan je spanningsregelaar.
Dus ik zou eens beginnen met het nakijken van de bedrading inclusief tussenliggende connectoren.
Dit kan een slecht contact zijn eventueel in combinatie met oxidevorming.
En gezien alle verlichting betroffen is, ligt het probleem waarschijnlijk in de gele bedrading en tussenliggende connectoren tussen de stator achter je vliegwiel en de aan-/uitschakelaar van je verlichting of in de draad tussen de aan-/uitschakelaar van je verlichting en de dimlicht-/grootlichtschakelaar, maar voor de aftakking op deze draad naar je achterlicht.

Helaas heb ik geen schema van de killerbee anders zou ik je ooknog de kleur van deze laatste draad kunnen noemen.

Indien deze eventueel achter in de usermanual van de scooter staat, indiendeze nog bij de scooter zat, houd ik me sterk aanbevolen.
 
Chatgpt zegt dit als antwoord op je vraag :

Het inconsistent branden van de verlichting op je Killerbee scooter kan inderdaad worden veroorzaakt door een probleem met de spanningsregelaar. De spanningsregelaar regelt de spanning die wordt geleverd aan de verschillende elektrische componenten van de scooter, waaronder de verlichting.

Als de spanningsregelaar niet goed werkt, kan dit resulteren in fluctuaties in de spanning die aan de verlichting wordt geleverd, wat kan leiden tot het inconsistente branden van de verlichting. Het kan ook leiden tot overbelasting van de batterij of andere elektrische componenten van de scooter.

Echter, er zijn ook andere oorzaken van dit probleem, zoals slechte bedrading, een slechte aarding of zelfs een defecte batterij. Het is daarom aan te raden om de bedrading en aansluitingen van de verlichting te controleren en eventuele slechte of losse verbindingen te herstellen.
 
Onvoorstelbaar dat chatGPT hahah
Dank iedereen in ieder geval voor de reacties! Ik ga eerst maar eens beginnen met de multimeter erbij houden om te kijken wat ik daar uit krijg. Anders alles goed bij langs lopen!
 
Back
Top