Tunen van cilinder: beperkende factor.

kamaraad, mark piechota aka scooterracer heeft onder zijn aerox ook een airsal... die heeft hij dan ook flink bewerkt... zondag gaan we op de bank, eens kijken wat we uit die cil kunnen persen....

uiterraard is er wel een evo zuiger gemonteerd...
 
Originally posted by EGT
Tja ik vind juist Evo poort goed om mooi aan te passen aan eigen wensen...

Verder is een MHR Team ook niet zo bruut, kan je best veel eigen ideeen/ontwerpen op los laten...

Met die vorm v/d evo poort bedoel zoals hij origineel is. Heel breed bovenin, en in 1x geen poort meer snap je, niet echt lekker voor de zuigerveer.

MHR Team kan je wel aardig aanpassen ja, maar bv een Speed is al aardig to the max in vorm gebracht, en ku nje er bv geen Evo like poort meer van maken, of hij wordt erg breed...
 
Originally posted by Sjoerd
Met die vorm v/d evo poort bedoel zoals hij origineel is. Heel breed bovenin, en in 1x geen poort meer snap je, niet echt lekker voor de zuigerveer.

MHR Team kan je wel aardig aanpassen ja, maar bv een Speed is al aardig to the max in vorm gebracht, en ku nje er bv geen Evo like poort meer van maken, of hij wordt erg breed...

Juist wel goede ondersteuning zuigerveer!!! De poort wordt heel geleidelijk heel smal onderin ;)

Verder heb je idd gelijk dat je een Speed poort niet helemaal meer naar eigen idee kan vormen vanwege al vrij brute poortvorm...
 
Je kan elke cilinder snel krijgen als je er maar genoeg tijd / moeite aan besteed.

Een EVO zit standaard al goed in elkaar en is dus gemakkelijk 'snel' te krijgen. Een airsal zal vrij eenvoudig aan 15pk te krijgen zijn, maar dan krijg je zoals gezegd de restricties van de spoelpoorten die niet optimaal zijn en het NiCaSil dat brak zou zijn (geen ervaring mee), gare zuigers enzovoorts.

Heb trouwens al eens meer dan 10pk uit een Kymco DJ met Malossi 70cc giet cilinder en aangepaste MK uitlaat gehaald, met originele begrensde ontsteking...

Dus:rolleyes: arme sloebers met veel vrije tijd en een beetje handigheid: grijp uw kans...
 
Originally posted by EGT
Juist wel goede ondersteuning zuigerveer!!! De poort wordt heel geleidelijk heel smal onderin ;)

Verder heb je idd gelijk dat je een Speed poort niet helemaal meer naar eigen idee kan vormen vanwege al vrij brute poortvorm...

Ben ik het niet met je eens:

poortmap-manston+evo.jpg


In 1x poort weg, de zuigerveer krijgt dus op de weg omhoog steeds meer ruimte, en dan opeens, flap, dicht...:)
 
de prijs van een airsal is gewoon heel gunstig om mee te gaan knutselen en je kan er wel wat kracht uithalen, zolang je maar niet overdrijft..


iemand trouwens poortmaps van airsals ? want ik wil het proberen
 
Aan quicksilver: je bedoelt zeker powerseal in Nuenen?
Zo'n wandje is echt niet zoveel bruter dan een Polini Evo (Gilardoni) of Malossi wand hoor, win je echt geen pk's mee als je dat denkt.

Aan Sjoerd: wel eens je uitlaatpoort van de Speed bekeken? Die spijl zit er niet voor niets he...
Verder zijn de zuigerveren uit een Evo/Speed effe iets anders als brosse gietijzeren veren die vaak bij gietijzertjes geleverd worden.

Wat betreft de Airsal, (ik heb er ook nog eentje liggen voor een volledige transformatie) je kan het idd een stuk leuker maken maar zoals Mario denk ik dat 15+ pk erruuuuuuug lastig wordt.
 
Ik bedoel niet dat je meer pk or whatever eruit haald maar gewoon dat het steviger is als een std wandje van een flinke cilinder. Hun hebben een tijdje terug een bepaalde legering gevonden die heel goed schijnt te werken.
 
Originally posted by Joël

Aan Sjoerd: wel eens je uitlaatpoort van de Speed bekeken? Die spijl zit er niet voor niets he...
Verder zijn de zuigerveren uit een Evo/Speed effe iets anders als brosse gietijzeren veren die vaak bij gietijzertjes geleverd worden.

Uhm het is toch duidelijk wat ik bedoel? Een Speed vorm (bovenkant) lijkt me gewoon veel beter dan dat Evo gebeuren, en tuurlijk zijn de zuigerveren niet van krakkwaliteit en kunnen zewel wat hebben, maar het slijt wel...
 
Er is geen enkele uitlaatpoort die zo agressief opent als een Speed poort...

Originally posted by Sjoerd
Uhm het is toch duidelijk wat ik bedoel? Een Speed vorm (bovenkant) lijkt me gewoon veel beter dan dat Evo gebeuren, en tuurlijk zijn de zuigerveren niet van krakkwaliteit en kunnen zewel wat hebben, maar het slijt wel...
 
Check je eigen Speed poort maar eens (als je hem weer terug hebt) door de zuiger net een stukje onder de bovenkant te schuiven... dan zul je het zien.
 
Originally posted by Joël
Wat betreft de Airsal, (ik heb er ook nog eentje liggen voor een volledige transformatie) je kan het idd een stuk leuker maken maar zoals Mario denk ik dat 15+ pk erruuuuuuug lastig wordt.

Ik geloof dat japser met zijn derbi toch aardig richting de 17 pk ging met getunede airsal, er zijn dus mogelijkheden.......
 
Originally posted by Joël
Check je eigen Speed poort maar eens (als je hem weer terug hebt) door de zuiger net een stukje onder de bovenkant te schuiven... dan zul je het zien.

Ik zal het eens bekijken.. Vandaag op de post gegaan denk ik? :)
 
Een evo is niet recht van boven, een speed wel. Vandaar de zuigerveer-klap.

Nadeeltje met de evo is dat als je die recht maakt hij de zuigerveer helmaal laat klappen, vanwege de grotere breedte. Als je dus liever een rechte poort hebt die wat smaller blijft, kun je beter geenevo nemen.

Ik vind zuigeveerslijtage trouwens wel meevallen bij zeer brede rechte vlinderpoorten. Je moet vooral zorgen dat je met kwalitatief hoge en soepele veren aan de slag gaat, en die van evo en mhr zuigers zijn prima.
 
Nette prestatie zou ik zeggen...

Originally posted by Gijshouwen
Ik geloof dat japser met zijn derbi toch aardig richting de 17 pk ging met getunede airsal, er zijn dus mogelijkheden.......
 
Back
Top